Full version: Dåligt samvete
kristerh
Fick besök av en bålgeting som jag i vild panik slog ihjäl med en flugsmälla,
tror att det var en drottning wink.gif den var väldigt avlång... surrade som en helikopter unsure.gif
senare läste jag på nätet att den är fredlig, och sällan angriper,
dessutom äter den bla andra vanliga getingar, och mycket flugor,
nu har jag dåligt samvete, den är ju tydligen sällsynt dessutom.
Och inte giftigare än ett tambi, trots det skräckinjagande utseendet.
får jag syn på någon mer får den vara.
kan man på nåt sätt se om det var en dronning?
krister
KURT
När den är ute och flyger så här sent på året så skulle jag gissa att det inte var en drottning, med den värme som varit så borde de haft tid att bilda samhällen redan. Och då har drottningen annat att göra! Annars är bålgetingar mycket fredliga, jag har ite ens hört att de är intresserade av protein i form av kött, som t ex andra getingar kan vara vid bordet. När arbetarna skingras på hösten kan de dock hamna i vägen i bland.

Förövrigt så brukar det alltid vara bättre att fånga större insekter som hamnat inomhus i en glasburk. Dels får man möjlighet att se vad det verkligen är, dessutom slipper man få otrevlig fläck på väggen/fönstret.
Gossen Ruda
Att se skillnad på arbetare och drottning klarar jag inte direkt men vad gäller dom mer vanliga getingarna så förutom storleken så är drottningen lite mer hårig. Om det är så hos bålgetingen vet jag dock inte.

Det kan ha varit en drottning för vad jag vet så matas hon inte av arbetarna, så när hon behöver drivmedel måste hon flyga ut och dricka nektar. Jag tror dock inte att hon samlar larvmat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon