Åsa, mälardalen zon 2
Idag pincerade jag vindruvorna de hade vuxit något enormt i år och verkade kväva allt i sin väg. Ca 2kg unga blad fick jag ihop och iår experimenterar jag inte med vinbladsdolmar själv det är för varmt och för mycket jobb så jag skänker bort dem. Jag har en släkting som jobbar på ett ställe med många invandrare de blev förvånade när någon frågade om de ville ha vinblad de trodde inte att de odlades vin i sverige men efterfrågan fanns.

Running Scared
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,04-07-2006, 19:08)
Idag pincerade jag vindruvorna de hade vuxit något enormt i år och verkade kväva allt i sin väg. Ca 2kg unga blad fick jag ihop och iår experimenterar jag inte med vinbladsdolmar själv det är för varmt och för mycket jobb så jag skänker bort dem. Jag har en släkting som jobbar på ett ställe med många invandrare de blev förvånade när någon frågade om de ville ha vinblad de trodde inte att de odlades vin i sverige men efterfrågan fanns.

Jag tar åt mig när du säger ordet 'invandrare'. det är så smaklöst att kalla dom det, det heter blattar och negrer. mad.gif
Berith
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,04-07-2006, 19:08)
Idag pincerade jag vindruvorna---

Förklara mer! Varför gör man det? Antar att det är nåt positivt för druvan.

Blev med druva för två år sen och det blir bara ärtstora druvor. Söta men små. rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Dels så blir ju vindruvan lite vildvuxen (vissa av vinrankorna börjar konkurrera ut allt i sin väg) + tar man bort lite gröna växtdelar så kommer det in luft i växten + ljus. Man tittar på rankorna där det sitter klasar så klipper man av rankan 1-2blad efter den sista klasen, de rankor som inte har klasar kan man korta in så runt 4 blad återstår.

Sommarpincering är det som också brukar kallas sommarbeskärning.

Vindruvsbladen man klipper bort går utmärkt att göra vinbladsdolmar av + tydligen ska man kunna blanda ner de allra minsta bladen i sallad, de är lite syrliga (men jag tyckte inte de var sådär supergoda att äta råa). Även staketvindruvornas blad kan man göra vinbladsdolmar av, men som sagt det är ganska pilligt och jobbigt att rulla vinbladsdolmar.

Din vinranka låter ju fortfarande ganska ung så jag antar att den fortfarande är ganska liten men den kommer bli större och då kan de ofta behöva någon/några sommarpinceringar.

Såhär kandet se ut innan pincering

Och såhär efter
Berith
Måste ju bara ut och fota, jag också. rolleyes.gif

Min svärmor planterade den här druvan men jag kommer inte ihåg exakt när. Jag kommer ihåg att vi planterade om den 1999 eller 2000 och då var den några år redan då. Före det hade den inte gett några druvor men efter omplanteringen satte den fart. Druvorna blir som sagt söta, men väldigt små.

Svärmor gjorde inget med den, mer än att hon klippte ner/ur den varje vinter. Nåt som vi fortsatt med, men vi har inte gjort nånting annat. Ska genast lägga in pincering bland sommarsysslorna.

Planterade 6 av de avklippta skotten vårvintern 2005, 5 av dom rotade sej. Jag planterade ett bredvid den gamla druvan - och slängde de andra.... unsure.gif

Så här stort har det nya skottet blivit i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon