|
Någon som vet vad detta kan vara?
Pionvallmo, ettårig men underbar /Åsa
CITAT (Gåsis @ 04-07-2006, 21:21) Pionvallmo, ettårig men underbar /Åsa Tack Jag hittade 3 små plantor på min baksida. Hittar hela tiden nya saker överallt som jag inte vet vad det är. Trädgården har växt vilt i 6 år. Då ska jag försöka ta hand om dom och ge dom ett "bättre hem"
Nej! flytta dom inte för det går inte bra. Låt dom stå, dom blir vackra hur illa dom än står /Åsa
CITAT (Gåsis @ 04-07-2006, 21:29) Nej! flytta dom inte för det går inte bra. Låt dom stå, dom blir vackra hur illa dom än står /Åsa Så synd Dom stod så tokigt där man inte kan njuta av dom.
Du kan ta tillvara på fröna sedan när de mognat klart... Man får massor i samma frökapsel... så kan du få en halv miljon på rätt ställe nästa sommar
CITAT (yenny @ 04-07-2006, 22:03) Du kan ta tillvara på fröna sedan när de mognat klart... Man får massor i samma frökapsel... så kan du få en halv miljon på rätt ställe nästa sommar  Det kan jag såklart göra Tack för tipset!
Madeleine1
04-07-2006, 21:32
Jag har roat mig med att räkna frön i en vallmokapsel...  Blev så nyfiken när jag såg att det var så många. Det är över 1000 frön i en kapsel. Jag hade ett tiotal blommor förra året men bara 5 i år. Fantastiska skapelser blir det!! Både till färg och form. Här är två av mina. 
Whiskuchi
04-07-2006, 21:32
CITAT (Gåsis @ 04-07-2006, 21:21) Pionvallmo, ettårig men underbar /Åsa Ååh, då vet jag vad det är för sorts vallmo jag fått upp också  Madeleine1: fantastiska!! Undrar vad det är för färg på mina självsådder..?
Karamell
04-07-2006, 21:40
Åh vad fina! Var får man fatt i frön till pionvallmo tro? Ska de sås på höst eller vår? Vill ha!
Dom finns nästan var som helst att köpa. Så på hösten för tidig blomning och sen lite till på våren för lång blomning. Direkt i rabatt, lite här och där vill som bli bäst.
/Åsa
Inga från Närke
04-07-2006, 22:14
Borttagen
En fråga om frökapseln. Ska man torka fröna och spara dom, eller så dom på plats? Går det kanske att förkultivera dom inomhus?
Hos mig är det nog så att har man en gång planterat en pionvallmo och glömt kapseln har man vallmo lite här och där sen. Eftersom din stog på fel ställe skulle jag ta av kapseln när den börjar rassla. Om du strör ut innehållet på våren eller hösten spelar ingen roll. På påsen står att man kan så några frön på hösten och några på våren för att förlänga blomningstiden. Den behöver inte förkultiveras.
/Åsa
Eftersom nu tråden handlar om Vallmo, kanske det inte gör nåt om jag också frågar Jag har en Vallmorabatt med Pionvallmo och ???. Jag hittar inte den andra fröpåsen och kommer inte ihåg namnet på denna.
Whiskuchi
05-07-2006, 18:25
Apropå pionvallmon och dess frön, blir fröplantorna likadana som moderplantan? Eller kan de korsa sig sinsemellan? (jag väntar med spänning på ett gäng självsådder, är de fina tänker jag skörda frön  )
Dom kan bli precis hur som helst, annan färg, dubbla, enkla eller fransiga. Enfärgade eller flerfärgade. Men jag tycker dom blir fina alla och sår av eget frö.
/Åsa
Whiskuchi
05-07-2006, 21:01
Spännande
CITAT (yenny @ 04-07-2006, 22:03) Du kan ta tillvara på fröna sedan när de mognat klart... Man får massor i samma frökapsel... så kan du få en halv miljon på rätt ställe nästa sommar  Här går det undan! I går kväll var frökapseln helt sluten och skramlade inte. Nu på morgonen är blomman (finns bara en tyvärr) helt utslagen. Är det för sent då att få ut frön?
CITAT (AnitaGg @ 07-07-2006, 07:52) Här går det undan! I går kväll var frökapseln helt sluten och skramlade inte. Nu på morgonen är blomman (finns bara en tyvärr) helt utslagen. Är det för sent då att få ut frön? Den här frågan förstår jag inte...  Blomman ska väl slå ut, hur ska den annars kunna bilda frön?
CITAT (AnitaGg @ 07-07-2006, 07:52) CITAT (yenny @ 04-07-2006, 22:03) Du kan ta tillvara på fröna sedan när de mognat klart... Man får massor i samma frökapsel... så kan du få en halv miljon på rätt ställe nästa sommar  Här går det undan! I går kväll var frökapseln helt sluten och skramlade inte. Nu på morgonen är blomman (finns bara en tyvärr) helt utslagen. Är det för sent då att få ut frön? Nej,nej.....nu ska du bara vänta på att frökapseln mognar. Det tar ett tag. Vill du vara riktigt noga, så väntar du tills du " hör " att det rasslar inuti den. Lycka till
CITAT (Evgeni @ 07-07-2006, 08:08) CITAT (AnitaGg @ 07-07-2006, 07:52) CITAT (yenny @ 04-07-2006, 22:03) Du kan ta tillvara på fröna sedan när de mognat klart... Man får massor i samma frökapsel... så kan du få en halv miljon på rätt ställe nästa sommar  Här går det undan! I går kväll var frökapseln helt sluten och skramlade inte. Nu på morgonen är blomman (finns bara en tyvärr) helt utslagen. Är det för sent då att få ut frön? Nej,nej.....nu ska du bara vänta på att frökapseln mognar. Det tar ett tag. Vill du vara riktigt noga, så väntar du tills du " hör " att det rasslar inuti den. Lycka till  Tack Jag var lite osäker på om man var tvungen att ta hand om fröna innan blomman slog ut helt. Ska bli spännade att se om det blir nåt.
CITAT (AnitaGg @ 07-07-2006, 08:37) Jag var lite osäker på om man var tvungen att ta hand om fröna innan blomman slog ut helt. Ska bli spännade att se om det blir nåt. Klart att det blir nåt. Bara slappna av och vänta
Men allvarligt... Har jag missuppfattat det här med blommor och bin - blomman måste väl slå ut och bina (eller andra flygfän) ta sej en runda bland ståndarna och pistillerna för att det ska bildas frön. Rätta mej gärna om jag har fel, men då får ni också förklara hur det egentligen ligger till.
CITAT (Berith @ 07-07-2006, 08:48) Men allvarligt... Har jag missuppfattat det här med blommor och bin - blomman måste väl slå ut och bina (eller andra flygfän) ta sej en runda bland ståndarna och pistillerna för att det ska bildas frön.
Rätta mej gärna om jag har fel, men då får ni också förklara hur det egentligen ligger till. :rolleyes: Men, shit Berith, ....varför måste du vara så krånglig Det har jag väl inget svar på heller.......... Jag vet bara vad som händer med de vallmo som jag själv sår, och som kommer upp. Och sått Vallmo, det har jag gjort i mååååånga år Ps. om vi har tur så kommer det nån som är riktigt kunnig i ämnet
CITAT (Evgeni @ 07-07-2006, 09:01) Ps. om vi har tur så kommer det nån som är riktigt kunnig i ämnet  Ett bi kanske?  Skämt åsido, så är jag inte intresserad just nu av hur det går till. Huvudsaken att jag får lite Pionvallmo. Tack igen Gillan
Jag är inte alls krånglig. Och efter det svaret Anita, så förstår jag varför du ställde fröfrågan.
CITAT (Berith @ 07-07-2006, 07:59) CITAT (AnitaGg @ 07-07-2006, 07:52) Här går det undan! I går kväll var frökapseln helt sluten och skramlade inte. Nu på morgonen är blomman (finns bara en tyvärr) helt utslagen. Är det för sent då att få ut frön? Den här frågan förstår jag inte...  Blomman ska väl slå ut, hur ska den annars kunna bilda frön? Ok Berith! jag vet inte exakt vad det är du vill veta, men eftersom det är Vallmo vi pratar om.........Du kan ha en " bamseknopp " på morgonen,..väntar på att den ska slå ut......Nästa gång du tittar efter.....har den både blommat och blommat över  Där emellan har förmodligen naturen haft sin " naturliga " gång, Och " Hoppsan" , du får en frökapsel
Ja jag förstår den proceduren.  Det var det Anita skrev som jag inte förstod: "I går kväll var frökapseln helt sluten och skramlade inte. Nu på morgonen är blomman (finns bara en tyvärr) helt utslagen. Är det för sent då att få ut frön?" Det verkade som om hon hade en frökapsel innan blomman blommat. Typ... liksom... Tyvärr har jag inga vallmo i år, men grannen har några rosalila. Ska hålla koll på när fröna är mogna där.
CITAT (Berith @ 07-07-2006, 10:05) Ja jag förstår den proceduren. :D Det var det Anita skrev som jag inte förstod: "I går kväll var frökapseln helt sluten och skramlade inte. Nu på morgonen är blomman (finns bara en tyvärr) helt utslagen. Är det för sent då att få ut frön?" Det verkade som om hon hade en frökapsel innan blomman blommat. Typ... liksom... :rolleyes:
Tyvärr har jag inga vallmo i år, men grannen har några rosalila. Ska hålla koll på när fröna är mogna där. -_- Ähh, du kan få några av mig  , jag har så det räcker till hela Odlas medlemmar
Mia, zon 3
07-07-2006, 13:16
CITAT (Berith @ 07-07-2006, 08:48) Men allvarligt... Har jag missuppfattat det här med blommor och bin - blomman måste väl slå ut och bina (eller andra flygfän) ta sej en runda bland ståndarna och pistillerna för att det ska bildas frön. Rätta mej gärna om jag har fel, men då får ni också förklara hur det egentligen ligger till.  Det finns något som heter kleistogami som ska betyda "hemligt äktenskap", och innebär att blomman befruktar sig själv innan den slagit ut. Förekommer bl.a. hos violer och orkidéer mfl. Finns säkert kunniga på området här på Odla.... Så, nej, det behöver inte alltid bli en blomma för att det ska bli frö!
CITAT (AnitaGg @ 07-07-2006, 07:52) CITAT (yenny @ 04-07-2006, 22:03) Du kan ta tillvara på fröna sedan när de mognat klart... Man får massor i samma frökapsel... så kan du få en halv miljon på rätt ställe nästa sommar  Här går det undan! I går kväll var frökapseln helt sluten och skramlade inte. Nu på morgonen är blomman (finns bara en tyvärr) helt utslagen. Är det för sent då att få ut frön? Nej nej... den måste blomma först... sedan utvecklas frökapseln och så småningom öppnar den sej av sej själv...det blir som små hål upptill på frökapseln... då är fröna klara
Intressant Mia, det hade jag ingen aning om. Lite av jungfrufödsel alltså. Tack yenny! Det var väl det jag tänkte, att det (iaf för det mesta) funkar så. Och... Kanskeklokareändomflesta! Tackar för erbjudandet, återkommer om det blir aktuellt.
Piccante
08-07-2006, 11:31
CITAT (Berith @ 08-07-2006, 09:25) Intressant Mia, det hade jag ingen aning om. Lite av jungfrufödsel alltså. :rolleyes: Nja... kleistogami är ingen jungfrufödsel. De flesta blommor är dubbelkönade så de klarar av att föröka sig sexuellt utan att blanda in utomstående. De kleistogama växterna har tagit de ett steg ännu längre de öppnar sig inte ens och blommar, för varför ska man skylta med en blomma när man kan ombesörja befruktningen själv. Men de har både ståndare och pistiller inuti blomman.
Aha!  Tack för förklaringen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|