Full version: Saint Paulia
Chanku
Jag har letat och letat, men hittar inga svar...
Det jag undrar är hur man gör för att föröka en SP (att man tar ett blad har jag förstått)? Vilket blad ska man ta? När bör man ta sticklingen? Ska man bara sätta ner det i jorden?

Tacksam för svar smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Du tar ett blad vilket som helst, bladet tas med fördel då växten blommar då får man många nya skott. Stick ner bladet snett så inte skaftet kommer så djupt ned, ju djupare änden på skaftet hamnar desto längre får du vänta på att det kommer nya plantor. Använd lucker och fin såjord gärna uppblandad med perlit. Vanlig plastkruka med plastpåse över funkar utmärkt, man kan även använda små drivhus eller som här en gammal förpackning som det varit spenat i (glöm inte göra dräneringshål).

Olika sorter spirar olika snabbt med en del sorter kan man få vänta många månader innan småplantorna dyker upp.

Det finns många kul sorter att samla på

Chanku
Ska jag bara nypa av ett, eller ska det finnas en sned snittyta?

Jo, att det finns många sorter har jag förstått. Tyvärr, kanske man får säga biggrin.gif

Just nu har jag bara en vit med blå/lila kanter(ngt vågiga), en rosa med med flerdubbla kronblad och tvåfärgade blad och så en mini som är lila med ljusa kanter.

Letar dock efter bla Irish Flirt, men den verkar inte finnas i handeln. Iallafall inte här uppe.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar skära med en lite sned snittyta för enligt min saintpauliabok ca 300sidor tjock så ska man göra det (det ska dock inte vara någon lång sned snittyta liknande snittblommor), men min mamma har bara brytit av bladen och stuckit ner och det har funkat bra det med så man kan göra lite som man vill.

Själv shoppar jag småplantor och bladsticklingar på trädgårdsmässan i Älvsjö varje år, hos saintpauliasällskapet.

(PS! Vissa sorter i handeln går inte att föröka med sticklingar ifall man vill ha en ny exakt likadan. De brukar kallas Chimerasorter och där hittar man ex. polkagrisrandiga blommor mm. men tar man sticklingar från en sån blir oftast blommorna enfärgade. Dessa sorter förökas i laboratorium via vävnadsdelar.)
Chanku
Själv bor jag långt uppe i norr (utanför Piteå och utanför Luleå), så det brukar inte anordnas några mässor där man kan köpa blad. Tyvärr... sad.gif
Leolejon
Du kan leta på internet efter folk som säljer blad som sen skickas hem till dej per post. Det har jag gjort. Gå in på www.saintpauliasallskapet.se och sen på deras medlemslista. Där ser du vilka som har hemsida och så kan du beställa.
Zazu
CITAT (Leolejon @ 05-07-2006, 20:01)
... Gå in på www.saintpauliasallskapet.se ...

eller så kan du fråga på deras forum om det är någon speciell sort du är ute efter rolleyes.gif

mvh zazu
jennyp
det finns på tradera också, ganska mycket faktiskt.
Chanku
Jo, jag har kikat både på privatpersoners hemsidor, SP-sällskapet och tradera. Har bara inte kommit för mig att beställa rolleyes.gif Jag är så van att kunna klämma o känna på allt jag köper, så internet känns lite udda gällande blommor.
Isabell
Om du kan ta dig ner till Umeå till Trädgård Norr så brukar det finnas saintpaulior till försäljning där också.
anna_rispan
Det här var en bra tråd!
Jag vattnade blommorna förut och kom fram till att våran lilla Saint Paulia såg för skruttig ut. Men så kom jag ju på att det kanske går att ta små sticklingar. Nu jäklar gäller dte bara att rota rätt på bra byttor o köpa jord!
Chanku
Kul att du har nytta av den smile.gif Tyvärr har jag inte kvar några SPs. Alla mina dog efter det att jag flyttade och hade dåligt med plats. Men så småningom kommer det definitivt in någon mer SP smile.gif
anna_rispan
Men det gick bra med sticklingarna innan flytten eller vilket hände först??
Chanku
CITAT (anna_rispan @ 17-03-2007, 12:44) *
Men det gick bra med sticklingarna innan flytten eller vilket hände först??

Jepp, sticklingarna och de stora plantorna mådde super före flytten. Men jag antar att de trivdes mycket bättre i min förra lägenhet.
anna_rispan
Hihi!! Jag vågra knappt tro att det är sant. Men jag tycker att jag anar små gröna nya blad som tittar upp ur jorden. Det känns som att det gått fort. Jag fick för mig att det skulle ta superlång tid. Eller har tiden flytt så snabbt??
clivia
Chanku, Det är inte så svårt att föröka saintpaulior. Du tar ett välutväcklat blad och sticker det ner i jorden. Det är bra med plastpåse över den första tiden. Nya växter kommer om ca en månad. Sedan är det bara att försiktigt dela på de och omplantera dem. Titta på bilder:
[attachment=2557:Saintpau...i_jorden.jpg]
[attachment=2558:nya_unga...tpaulior.jpg]

Lycka till!!! smile.gif
anna_rispan
Clivia: oj, hoppas att jag inte trasslade till det. Jag skrev i den här tråden för att berätta bara.

Vilka fina paulior du hade rotat!
clivia
Tack för beundran thanks.gif , Anna Rispan, det är mitt fel, jag har läst bara början. crying.gif Men bilderna kanske har inte hamnat fel. unsure.gif Ber om ursäkt.

MVH/clivia
anna_rispan
Clivia: bilderna passade ju hur bra som helst. Det kan aldrig bli för många bilder. Men jag fnissar lite ändå...jag har också råkat ut för fenomenet att missa att tråden fortsätter... Det är nog männskligt. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon