betsla
Kan nån berätta för mig vad som händer med min squash och vad jag kan göra åt det? De sätter mycket frukt, men när de är runt 10 cm så börjar de skrumpna ihop i blomänden. Tänkte först att de kanske inte pallar med att ha så många frukter "i gång" samtidigt så jag nöp av rätt många små. Men nädå... gjorde ingen större skillnad. Tänkte sen att de fick för lite vatten, så jag började vattna mer. Nädå, hjälpte inte heller.

Jag har aldrig odlat squash förut... Jag har dem i hinkar i mitt växthus, på soliga dagar blir det egentligen för varmt, men jag försöker vädra lite. På nätterna har jag fortfarande lite stödvärme av ett termostatelement ifall det behövs.

Hjälp mig nån?!
Åsa, mälardalen zon 2
Dålig pollinering gissar jag, då brukar frukterna växa lite grann och sedan skrumpnar de ihop.

I början brukar jag hjälpa till genom att flytta pollen från hanblomman och placera det på honblomman.

Honblomman har en liten frukt bakom blomman (det har INTE hanblommorna)

Slit bort kronbladen på hanblomman så kan man lätt komma åt och dutta på pistillen i honblomman

betsla
Ah, då ska jag genast ut och fixa lite :-)

Tack Åsa!
betsla
CITAT (betsla @ 04-07-2006, 23:06)
Ah, då ska jag genast ut och fixa lite :-)

Tack Åsa!

Hmm, det går ju inte förstås... blommorna måste ju vara öppna för att man ska kunna pollinera.

Nu står de ju i växthus - skulle de klara en flytt ut? De är ju rätt rangliga så jag har bundit upp dem, hur ska jag göra ifall jag ställer ut dem? Lägga dem på marken eller fortsätta ha dem uppbundna (med risk för att de då blåser sönder)?
kooh-i-noor
Blommorna är nästan bara öppna på morgonen, så man får vara där då och hoppas att han- och honblommor matchar varann smile.gif

Mina plantor står i varsin stor kruka bredvid varann och har liksom vuxit över varandra och dessutom stabiliserat sig själva. Jag tror nog dina skulle klara flytt utomhus. Mina står på balkongen.
betsla
CITAT (kooh-i-noor @ 05-07-2006, 07:32)
Blommorna är nästan bara öppna på morgonen, så man får vara där då och hoppas att han- och honblommor matchar varann  :)

Mina plantor står i varsin stor kruka bredvid varann och har liksom vuxit över varandra och dessutom stabiliserat sig själva. Jag tror nog dina skulle klara flytt utomhus. Mina står på balkongen.

Ja, jag tänkte ju kanske slippa det här med att behöva pollinera själv om jag flyttar ut dem... Jag jobbar ju 50% och de morgnar jag inte jobbar så sover jag faktiskt :-D

Nåväl, har flyttat ut en nu - sen började det att spöregna... får flytta ut den andra plantan i morgon kväll.
Eivor på Väddö
Konstgjord pollinering fungerar om man tara en pensel eller tops och tar pollen, stoppar den i en plastpåse och sen pollinerar allt eftersom honplantorna växer fram. Eivor på Väddö
Magdis
Jag har trott att de inte fick några frukter alls om de var dåligt pollinerade. Jag har nästan bara sett hanblommor på mina plantor än. Det där med att de är öppna tidigt på morgonen visste jag inte heller, jag har öppnat dem med handkraft. Det kanske inte är så bra eller? Gör det nåt om man bryter av hanblomman och använder den till att pollinera honblommorna med?
kooh-i-noor
Nä, det gör inget om du bryter av hanblomman. Och honblommorna kommer först efter ett tag, i början kommer det bara en massa hanblommor.
betsla
CITAT (Eivor på Väddö @ 05-07-2006, 21:33)
Konstgjord pollinering fungerar om man tara en pensel eller tops och tar pollen, stoppar den i en plastpåse och sen pollinerar allt eftersom honplantorna växer fram. Eivor på Väddö

Tack, det visste jag inte heller! Jösses, jag som trodde att det var bara att vattna och skörda rolleyes.gif

Just nu har jag dock ingen hanblomma alls... *suck*
Christa
Jag brukar pollinera mina även om de står utomhus. Särskilt i början av säsongen verkar insekterna ha svårt att hitta dit. Blommorna är öppna fram till ungefär 12 på dagen så du behöver inte vara uppe i ottan...! På kvällen har de slagi igen sig men då har jag öppnat dem och fixat det ändå. Det brukar funka. Det går ganska fort att vara humla så jag brukar fixa det på morgonen innan jag går till jobbet. Roligt också att få se de utslagna blommorna. Det är ju så vackra. Jag använder en billig vattenfärgspensel för barn som inte är allför liten. Vill inte bryta av hanblommorna eftersom jag som sagt tycker de är så vackra.
betsla
Vilket underbart ställe det här är! Nu väntar jag bara på att nästa blomma ska komma så att jag kan få ut och pensla lite laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon