rosenknoppen
I fem års tid har jag gått förbi Hagabion i Göteborg och beundrat de träd som är planterade där på framsidan.

Nu när jag är på gång att planera tomten så måste jag bara ha några liknande träd wub.gif

Träden är inte allt för höga ca 2-3m, de har en krona som växer neråt och utåt. Bladen är ganska stora och grenverket är väldigt fint även utan löv.

Är det någon som har en aning vad det kan vara???
Andra små träd med liknande krona (neråt och utåt) är också intressant!!!!
Running Scared
CITAT (rosenknoppen @ 04-07-2006, 22:56)
I fem års tid har jag gått förbi Hagabion i Göteborg och beundrat de träd som är planterade där på framsidan.

Nu när jag är på gång att planera tomten så måste jag bara ha några liknande träd wub.gif

Träden är inte allt för höga ca 2-3m, de har en krona som växer neråt och utåt. Bladen är ganska stora och grenverket är väldigt fint även utan löv.

Är du också Dendrofil?
Cam & co
CITAT (rosenknoppen @ 04-07-2006, 22:56)

Eftersom jag blev nyfiken på vilka träd det är som står där så gjorde jag en enkel sökning på nätet och hittade följande där man ser en skymt av träden .... men tyvärr, novis som jag är, så har jag inte en aning om vad de heter ...

Åsa, mälardalen zon 2
Hårt beskuren hängalm kanske??? Tyvärr mottaglig för almsjuka.

http://www.pinus.net.pl/foto/ulmus_camperdownii_y.jpg
rosenknoppen
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,05-07-2006, 20:59)
Hårt beskuren hängalm kanske??? Tyvärr mottaglig för almsjuka.

http://www.pinus.net.pl/foto/ulmus_camperdownii_y.jpg

Det var väldigt likt!

Men det vore tråkigt om man drabbades av "sjukan".
Är det någon som har något förslag på ett liknande träd som inte är lika mottaglig mot diverse sjukdomar?
Åsa, mälardalen zon 2
Andra hängande träd som brukar vara ganska friska och inte blir superstora är

tårbjörk
Betula ´Youngii´

Hängkatsura
Cercidiphyllum japonicum f. pendulum
Mia, zon 3
Kanske inte så hängande, men det finns små klotformade lönnar som är väldigt fina. Kan inga sortnamn, tyvärr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon