Häromdagen när vi öppnade ett av våra fönster hittade vi ett gäng nya invånare som bosatt sig mellan fönstret och karmen. Det var liksom murat små rum också (som synes) - och de var rätt söta... Jag blev nyfiken! Någon som vet vad det kan vara för några larver?
KURT
05-07-2006, 11:27
Det finns flera arter steklar som murar sådana här bon. B l a solitära bin, man kan hjälpa dem genom att göra boplatser av bamburör som de kan mura kammare i. Men eftersom dessa larver är gröna så tror jag inte att det är stekellarver?
Gossen Ruda
05-07-2006, 12:12
Det här är boceller till en solitärgeting eller lergeting som dom också kallas eftersom cellerna är byggda av lera. Honan bygger en cell och fyller den med små paralyserade fjärilslarver och lägger sen ett ägg innan hon börjar med nästa cell. När ägget kläckts lever larven av fjärilslarverna tills den förpuppar sig. Den gröna glänsande larven i mitten är säkert getinglarven. Fin bild, den sparar jag i min dator om du inte har något emot detta.
Zarah P
05-07-2006, 12:47
TACK för svaren!!
Usch - stackars fjärilarna... Jag är en mes - klarar inte ens att se naturprogram. Det är sambons bild, men du får gärna låna den, hälsar han!
amaira
05-07-2006, 14:45
Intressant!!! Och verkligen fin bild!! Wow!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.