Cam & co
Vår 5000 kvm stora trädgård består till stor del av mer eller mindre skog - planerad sådan dock (trädgården anlades för drygt 30 år sedan av en trädgårdsmästare) men även en hel del gräsmatta. Mellan träden som står utåt kanterna (bra insynsskydd & ger behaglig skugga) är det mestadels gamla löv, kvistar & annat bråte som ligger på lerjord ... men vad kan man sätta där istället när man krattat bort skräpet? Och vad för sorts gräs kan vi plantera på den plan (tidigare grästennisplan) som ligger mellan skogspartierna? Där är skugga stora delar av dagen (vissa träd har stått på platsen i 150 år, dvs de är jättestora, då det på den här tomten har legat en gammal herrgård) men lite sol kommer in emellan och vi försöker så gott vi kan att avverka det som går för att få in mer sol ... men vad för slags gräs kan man lägga som är tåligt?? Som ni kanske förstår så finns en hel del mossa också i det lilla gräs som finns där nu ....

P.S. Det som ser så ljust ut på marken på bilden här är frön från våra jättelika Hasselnötsträd bara....

Mia, zon 3
Det låter som en härlig tomt!
Men har du/ni övervägt varför ni tänker er gräs på de ytorna? Det låter som att det är alldeles för skuggigt för att gräset ska ha någon chans att bli fint. Jag skulle satsa på att plantera en vacker skogslund där träden skuggar, och flytta gräs-idéerna till en soligare plats. Kan tänka mig att på den tiden som tennisplanen anlades var det inte lika mycket skugga som nu, när träden vuxit sig stora, så det är ju inte alls samma förutsättningar längre.
Låna boken "Min trädgårdslund" av Beth Chatto, om du inte redan läst den - jag tycker den är riktigt inspirerande, och du verkar ha bra utgångsläge för en lund!
mari_tres
Är det prydnadsgräs eller gräsmatta du vill ha? Om det är gräsmatta så finns det en gräsfröblandning som är till för skuggiga lägen. Annars är det fint med mossmatta... smile.gif
Cam & co
CITAT (Mia @ zon 3,06-07-2006, 07:49)
Det låter som en härlig tomt!
Men har du/ni övervägt varför ni tänker er gräs på de ytorna? Det låter som att det är alldeles för skuggigt för att gräset ska ha någon chans att bli fint. Jag skulle satsa på att plantera en vacker skogslund där träden skuggar, och flytta gräs-idéerna till en soligare plats. Kan tänka mig att på den tiden som tennisplanen anlades var det inte lika mycket skugga som nu, när träden vuxit sig stora, så det är ju inte alls samma förutsättningar längre.
Låna boken "Min trädgårdslund" av Beth Chatto, om du inte redan läst den - jag tycker den är riktigt inspirerande, och du verkar ha bra utgångsläge för en lund!

Helt sant. Förutsättningen är en hel annan nu ... men allra helst vill vi kunna använda den stora planen till barnens lekar .... just nu står en stor studsmatta där bara (syns längst bort i bild) men tanken är att det i andra änden av planen ska finnas ett fotbollsmål också ... på andra sidan av huset har vi lika mycket trädgård också - och där är det sol större delen av dagen .... fin gräsmatta, fruktträd och diverse prydnadsbuskar/träd också ... så att jag vill ha just gräsmatta där ändå har sina orsaker ;-) Eftersom vägen går precis utanför staketet på framsidan så är det mindre lämpligt för barnen att spela boll där (vi har 5 barn hemma mellan 3 & 11 år + en 12-åring som kommer på helgerna).

Tackar dock för tipset om boken & ska försöka få tag i den ...
Cam & co
CITAT (mari_tres @ 06-07-2006, 11:16)
Är det prydnadsgräs eller gräsmatta du vill ha? Om det är gräsmatta så finns det en gräsfröblandning som är till för skuggiga lägen. Annars är det fint med mossmatta... smile.gif

Gräsmatta - eftersom det ska få vara barnens tillhåll för lekar ;-)

Mossan är tyvärr inte så bra på platsen den heller, liksom gräset .... och det är stora mer elelr mindre kala fläckar på sina håll ... men gräsfröblandning för skuggiga lägen ska jag leta efter! Tack.
ullislerum
Hej, jag sådde gräs på en skuggig del av vår trädgård. Och använde Weibulls gräsfrö som heter "skugga" funkade hur bra som helst och nu växer det så det knakar! biggrin.gif
Cam & co
CITAT (ullislerum @ 06-07-2006, 17:41)
Hej, jag sådde gräs på en skuggig del av vår trädgård. Och använde Weibulls gräsfrö som heter "skugga" funkade hur bra som helst och nu växer det så det knakar! biggrin.gif

Tack för tipset! Hur ligger det i pris? Betydligt högre än vanligt gräsfrö eller ungefär detsamma kanske? Vi har ju ett antal kvadrat att täcka *s*
ullislerum
Jag kommer inte riktigt ihåg.. men jag tror inte att det var särskilt mycket dyrare än annat gräsfrö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon