CITAT (Mia @ zon 3,06-07-2006, 07:49)
Det låter som en härlig tomt!
Men har du/ni övervägt varför ni tänker er gräs på de ytorna? Det låter som att det är alldeles för skuggigt för att gräset ska ha någon chans att bli fint. Jag skulle satsa på att plantera en vacker skogslund där träden skuggar, och flytta gräs-idéerna till en soligare plats. Kan tänka mig att på den tiden som tennisplanen anlades var det inte lika mycket skugga som nu, när träden vuxit sig stora, så det är ju inte alls samma förutsättningar längre.
Låna boken "Min trädgårdslund" av Beth Chatto, om du inte redan läst den - jag tycker den är riktigt inspirerande, och du verkar ha bra utgångsläge för en lund!
Helt sant. Förutsättningen är en hel annan nu ... men allra helst vill vi kunna använda den stora planen till barnens lekar .... just nu står en stor studsmatta där bara (syns längst bort i bild) men tanken är att det i andra änden av planen ska finnas ett fotbollsmål också ... på andra sidan av huset har vi lika mycket trädgård också - och där är det sol större delen av dagen .... fin gräsmatta, fruktträd och diverse prydnadsbuskar/träd också ... så att jag vill ha just gräsmatta där ändå har sina orsaker ;-) Eftersom vägen går precis utanför staketet på framsidan så är det mindre lämpligt för barnen att spela boll där (vi har 5 barn hemma mellan 3 & 11 år + en 12-åring som kommer på helgerna).
Tackar dock för tipset om boken & ska försöka få tag i den ...