Full version: Skörda potatis
karjo
Hur vet man när potatisen är klar att skörda? Den har blommat i ca 1 v tror jag... Sorten heter Rocket om det spelar någon roll...

Tack på förhand! smile.gif
andersen
Hej. jag tycker att du kan ta upp en planta och prova, jag tror att du har färdiga små potatisar att skörda, jag brukar skörda mina när dom har börjat att blomma det kan nog kanske skilja lite på en del sorter, men testa du en planta.
karjo
Ok! smile.gif
Hur länge kan man vänta med skörden? Alltså blir de förstörda efter ett tag? Ska man plocka bort blommorna ( som jag hört en del säga)? unsure.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (karjo @ 05-07-2006, 18:11)
Ok! smile.gif
Hur länge kan man vänta med skörden? Alltså blir de förstörda efter ett tag? Ska man plocka bort blommorna ( som jag hört en del säga)? unsure.gif

jag skulle med vilaj veta det
Lady Hamilton
Hur länge man kan vänta med skörden beror på sort. Här i norrland är det vanligt att man sätter potatis i maj och skördar i slutet på Aug-sept.
Men tidiga sorter som även blommar tidigare de brukar man kunna börja skörda när de blommar och det är ingen brådska att ta upp potatisen utan man tar eftersom man skall äta. Blommorna har jag aldrig hört att någon plockar bort.
Pirum
Rocket är ju en rätt tidig sort, bara att ta upp en planta och prova, står de alldeles för länge kan de nog förväxa sig. Skadar ju inte om potatisen är aningen smånätt till en början.
Annars kan man vänta tills blasten börjar vissna.
karjo
CITAT (Pirum @ 05-07-2006, 21:09)
Annars kan man vänta tills blasten börjar vissna.

Oj! Kan man vänta så länge! Vad bra!

Tackar ödmjukast för all hjälp. wub.gif smile.gif
myskmadra
Hur är det med "Amandine"? Är de också ätklara när de blommar?
Någon som vet? Jättefina lila blommor!
Pirum
Vi har skördat Amandine strax efter blomning, men de är en ganska liten potatissort, och skördas den dessutom väldigt tidigt så blir nog skörden därefter. Det är bättre om den står kvar ett tag till.
Fast, små potatisar är goda, och om man har många plantor kan man ju ta upp en och se hur det ser ut.

Och ja, Amandine är nog den potatissort jag provat (ca 25st) som blommar mest och vackrast, i kombination med Blå Kongo. Det finns andra sorter med ljuvliga blommor såklart, men de brukar inte blomma lika ofta hos mig.

Från 2005:

Detta är potatisar tagna ca 3 veckor efter blomningen tror jag. Det svarar inte på din fråga, men man kan få en idé om hur Amandine kan bli iaf. Post-it-lappen är av "standardformat", vad nu det kan tänkas vara.

Sen är det ju inte alla som blommar heller, vi har några Swift i en pallkrage, de vill då rakt inte blomma trots att de är ätklara.
Christa
Jag brukar gräva försiktigt med handen i jorden under plantan och kolla om potatisarna är tillräckligt stora. Har jag få plantor som i år så nallar jag några potatisar här och där och låter plantorna växa vidare. Kan vara lite marigt bara att hålla reda på var man varit och nallat.

Potatisen kan ligga kvar i jorden tills det börjat bli frost om nätterna. De knölar som man vill ha till utsäde nästa år ligger bäst där. Dock måste man snabbt ta bort blasten om det kommer bladmögel på den. Om sporerna från bladmögel hamnar i jorden så drabbas många sorter av brunröta och då är potatisen förstörd. Det blir stora gråa fläckar på baksidan av bladen och man ser hur fler och fler blad angrips för varje dag. Efter att blasten är borta så slutar emellertid potatisen att växa så det gäller att få ner den i tid på våren så att de hunnit bli tillräckligt stora när bladmöglet kommer. Det brukar ske i slutet av juli när det är varmt och hög luftfuktighet. Jag brukar kompostera de angripna bladen i en kompost som jag bara använder till perennerlanden. Vet inte om sporerna överlever i komposten men jag har gjort så för säkerhets skull.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon