Full version: Myror
Ciczi
Hej

Inser att det förmodligen inte finns något att göra åt myrorna i år men nästa år... JAg har nämligen miljontals myror i hela trädgården. Finns det något sätt jag kan minska deras närvaro på? Det är inget kul att rensa rabatterna med miljoner myror krypandes överallt...

CIczi
*Felix matte*
Testa med att strö lite malen kanel här o där. Myrorna brukar inte gilla det.

Köp storpack i köpcentra el ÖB... kostar inte så mycket.
Gossen Ruda
Vad är det för myror? Storlek? Färg?
Ciczi
Så vitt jag kan se är det vanliga svarta myror.

JAg vet att de är ofarliga men de underminerar flera delar av min trädgård och även på ställen där jag går dagligen....

Ciczi
Gossen Ruda
Svartmyror är bedrövliga. Bona kan bli hur stora som helst och om jag kommer ihåg rätt innehålla flera drottningar. Man får prova med olika myrmedel från kanel till myrr. Fast det är skönt att dom inte kan bitas. Vet dock inte om käkarna inte klarar av människans hud eller om dom saknar myrsyra.
Whiskuchi
Om jag hittar ett myrbo där jag inte vill ha det, strör jag bakpulver i. Vet inte hur det funkar, bara att myrorna faktiskt försvinner av det.
kristerh
De gillar inte fukt heller, pröva att hålla ordentligt fuktigt där de bor.
krister
Ciczi
CITAT (kristerh @ 07-07-2006, 13:32)
krister

Min tanke också men efterosm jag antar att det rör sig om ett bo med flera uppgångar så ligger det på en yta om ca 9 m2.

Kan det stämma förresten?

Ciczi
Ciczi
Har inhandlat kanel idag... nu jäklar myrorna!!!

Ciczi
ettenna
Läste någonstans - minns ej var - att kryddnejlikor är bra. De ska krossas och spridas ut bland de små liven. Du kan ju alltid testa.
Snöflinga
Det blir rena kryddlandet biggrin.gif Bra är också att hälla kokande vatten på myrboet ....
starlady
Är det samma som gäller om myrorna är av den mer gula, bitska sorten och bygger höga sand/jordkullar till bon mitt i min terrassrabatt och i mitt jordgubbsland?
Lady Hamilton
"Peppra på" med massor av malen kanel så försvinner myrorna
Det är alltid värt ett försök....................
Hos fungerar kanel utomordenligt. Men då låter jag inte det hinna bli så mycket innan jag börjar "behandlingen" smile.gif Sedan har jag även planterat Tagetes i växthuset mot myrorna, även det fungerar bra
Gossen Ruda
CITAT (ciczi @ 07-07-2006, 22:44)
CITAT (kristerh @ 07-07-2006, 13:32)
krister

Min tanke också men efterosm jag antar att det rör sig om ett bo med flera uppgångar så ligger det på en yta om ca 9 m2.

Kan det stämma förresten?

Ciczi

Stämma vad? Att dom inte gillar fukt stämmer men dom är bra på att dränera bort vattnet. Att bona kan bli stora stämmer också. Jag hade en gång en arbetskamrat/halvchef som tröttnade på svartmyrorna under plattorna på terrassen så han beslöt sig för att gräva upp boet. Innan han var klar hade han grävt upp hela terrassen och halva grannens. laugh.gif
Piccante
Myrbon kan bli stooora! Jag vill minnas att det var en artikel i Nature för några årsedan som refererades i kvällspressen oxå, att forskare hade hittat världens störta insektssamhälle. De hade hittat en myrkoloni som började i norra Italien och sträckte sig genom Frankrike till norra spanien. Myrboet hade en yta stor som Danmark eller vad de nu jämförde med...
Ciczi
Okej så 9m2 är int så stort med andra ord.

Ciczi
Ciczi
Köpte ju billig kanel på ÖB som någon tipsade om. Nu har myrjäklarna fått sig kanel..

Ciczi
Gossen Ruda
Blir dom på kanelen då? rolleyes.gif
Kat
Vad gör det med lite myror, sålänge de inte är inomhus?
De små krypen måste ju få bo någonstans de med.
noora
CITAT (Kat @ 16-07-2006, 18:54)
Vad gör det med lite myror, sålänge de inte är inomhus?
De små krypen måste ju få bo någonstans de med.

Jag tror inte att vi snackar om "lite" myror just nu. Den torra sommaren har fått myrorna att stormtrivas, och många av dem som förut hade "lite myror" i trädgården kan just nu ha stora problem...
Ewa L
Lite myror? Jag har också mängder!! Men "Pissmyror". Att stå på knä och rensa är inte att tänka på!
Inte heller att gå barfota, dvs så länge jag går är det OK, men att stanna och beundra, lukta etc... sad.gif
Vid ett tillfälle gjorde jag misstaget att sätta mig ner direkt i gräset i bara bikini. Det gör jag inte om!!
Ciczi
Nä det är inte lite myror jag har... hela stora rabatten kryllar av kräken.. visst de ska också leva men varför just bland mina blommor... kan de inte bygga bo vid tallen eller så... (dvs långt från mina rabatter).

Ciczi
Gossen Ruda
Myror gillar inte fukt så bona är väldränerade vilket också medför att rabattväxterna får det ganska torrt. Dessutom odlar dom både blad- och rotlöss vilket inte heller blomorna gillar. Ut i naturen med myrorna.
lilla mamma
om de finns under stenplattor utom räckhåll för brandbefängt funkar det bra med t-röd och en brinnande tändsticka. Resten får ni klura ut själv
CurlySue
hej,
har haft en kul granne engång...
hon matade sina myror..... rolleyes.gif för att de inte skulle komma in i huset så matade hon dem vid en stubbe ca 10 meter från huset...
Hon tyckte de var stora i aptiten...men det var mest mina hundar som älskade matstället med sockerbitar, bröd, frukt m.m laugh.gif
Gurkan
CITAT (ciczi @ 15-07-2006, 22:29)
Köpte ju billig kanel på ÖB som någon tipsade om. Nu har myrjäklarna fått sig kanel..

Ciczi

Har du kryddat de små asen nu ?? Har det nån effekt ?

Svartmyror underminerar hela min tomt så det skulle vara intressant att veta om man kan mota bort dem lite med nåt ofarligt preparat. Kryddnejlika har nämnts flera gånger också men det kanske funkar lika bra med kanel.
ewa zon 3
Undrar också om det här med kanel? och hur mycket? och hur ofta?
Prövade med att strö ut nymald kryddnejlika i våras kring en del träd och rosenbuskar som myrorna utsett som sina favoriter. Och det hjälpte faktiskt ett tag men jag vet inte hur ofta och kryddnejlika har jag bara hitta i rackarns småpåsar.

/Ewa
Ciczi
Kanelen jag köpte kostade en femma för 100g. Helt överkomligt för min del biggrin.gif

Ska vattna idag så rapport följer om kräken minskat...

Ciczi
Österläge
Hur gick det med kanelen? Har oxå massa myror o funderar på att testa med kanel eller nejlika...
Gurkan
CITAT (Gossen Ruda @ 07-07-2006, 06:33)
Svartmyror är bedrövliga. Bona kan bli hur stora som helst och om jag kommer ihåg rätt innehålla flera drottningar. Man får prova med olika myrmedel från kanel till myrr. Fast det är skönt att dom inte kan bitas. Vet dock inte om käkarna inte klarar av människans hud eller om dom saknar myrsyra.

Det här citatet har jag funderat på i flera veckor nu och kan bara konstatera att Gossen borde komma och sitta lite på golvet i mitt växthus eller i gräsmattan.

Det är som att sätta sig en hög med nässlor ... 100 myror hugger direkt.

Eller ? Inbillar jag mig ? Eller har jag nån slags muterade mördarmyror här ?

En nytta som jag faktiskt sett dem göra dock är att dom bygger bon i mina krukor med chili och ger rötterna otroligt bra dränering. wub.gif
Sussi60
Både mot svarta och röda myror fungerar"Baythion mot myror". Det är små plastpåsar som man löser upp i vatten i vattenkannan och sen vattnar på området där myrorna finns. Jag har fått bort både svarta myror i trädgårdslandet samt röda (bitande) myror med dess hela myrstack. Undermedel kan jag säga.
Gossen Ruda
CITAT (Gurkan @ 28-07-2006, 20:20)
CITAT (Gossen Ruda @ 07-07-2006, 06:33)

Det här citatet har jag funderat på i flera veckor nu och kan bara konstatera att Gossen borde komma och sitta lite på golvet i mitt växthus eller i gräsmattan.

Det är som att sätta sig en hög med nässlor ... 100 myror hugger direkt.

Eller ? Inbillar jag mig ? Eller har jag nån slags muterade mördarmyror här ?

En nytta som jag faktiskt sett dem göra dock är att dom bygger bon i mina krukor med chili och ger rötterna otroligt bra dränering. wub.gif

Är det den vanliga Lasius niger det är frågan om? Dom har aldrig bitit mig så antingen är det nån annan art, du matar dom med uppåttjack eller så är det kanske nån mutant. laugh.gif
Österläge
Igår hällde jag massa kanel runt mina solrosor, får se om det hjälper mot myrorna! Har även lagt kaffesump runt växterna. Nu ösregnar det här i Göteborg så kanelen o sumpen regnar bort, men förhoppningsvis hann den verka under gårdagen... Återkommer med rapport! sleep.gif
Österläge
Det verkar faktiskt som att myrorna är om inte helt borta så iaf färre på solrosorna, så kanske kanelen hjälpte! Fast en av solrosorna verkar ha strukit med, undrar om det kan bero på kanelen? sad.gif Men det verkar väl lite konstigt, eller vad tror ni...? blink.gif

Hur har det gått för er andra som har testat dessa metoder?
dotpointer
Mot svartmyror har myrdosor fyllda med klorblått Borax fungerat
ypperligt - hitills. Enligt uppgift slukar arbetarna i sig det, ger det
till drottningen och sen blir hon steril. Sen var det slut med den
stacken...

Först ställer man ut dosan i myrgången, och sen låter man dem
hållas. Sen är de helt väck (iaf inne) efter några timmar. Ska verka
långsammare än vad det gör, i alla fall här...

Säljs från Miljöcenter och är något dyrt, men det är hitills det bästa
vapen mot myror jag sett hitills.

Helst skulle man väl köpa det på 10L-dunk, för de slukas snabbt wink.gif
KURT
Man kan göra "egna" myrdosor, borax kostar inte mycket som kemikalie:

Sugar Ant Hotel
by Annie Berthold-Bond, Care2.com Producer, Green Living Channels

Simple Solution
The ants go marching one by one into this homemade sugar ant hotel. I make three to six of them every ant season, place a few in the kitchen, and wherever else ants like to frequent. There are a number of herbs such as mint and pennyroyal, and spices such as cayenne pepper, that repel ants, but I've never had to do much more than make these ant-trap hotels to rid our house of these common spring and summer pests.

Sugar Ant Hotel

* 1 cup borax
* 1 cup sugar
water
* 4 shallow glass jars with screw tops (small jar of marinated artichoke heart jars are ideal)
* 4 loose wads of toilet paper

In a bowl, mix the borax and sugar. Place a loose wad of toilet paper into each of four different screw-top jars. Pour a quarter of the sugar and borax mixture into each of the four jars, over the toilet paper. Fill each jar with water to one inch of the top. Screw the lids on the jars, and with a hammer and nail, make four to eight holes in the lid. Place the jars in areas where you have ants (but keep away from pets and children).Helpful Hints
This ant trap will catch the workers but not the queen. A more comprehensive solution is to blend 1/4 cup of confectioner’s sugar and one tablespoon of borax and sprinkle it in ant traffic areas. There is not enough borax with this method to kill the worker ants immediately, so they take it back to the nest, ultimately eradicating it. (If the worker ants do die at the powder, cut back on the borax.)

Caution: Keep borax products away from pets and other animals.

http://www.care2.com/channels/solutions/home/3?print=1
Saramaran
Vi har också myror i miljarder där vi bor. Riktigt bitska sådana i flera stora myrstackar (extremt många på liten yta). Nå, jag läste nånstans att myrstackar får man gräva upp och flytta (dvs med grävmaskin här då... eftersom de är så stora, antar jag). Menar ni att de ogillar fukt så pass mycket att man skulle kunna "vattna" bort dem? Eller är det en dum fråga? Lite kanel i det här fallet skulle jag ha svårt att se att det funkar.
Ciczi
Vi har ju haft ganska torrt i Skåne hitentills denna vår så i förra veckan "kanelade" jag till myrorna (innan problemen blir förstora) och ett par dagar senare så var det mindre i antal... Jag ska vinna i år... (bara för det blir det väl en regnig sommar som gör att de inte trivs ialla fall.

Ciczi

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon