Full version: Pollinera melon?
Sollan
Jag har fått veta att man ska pollinera han- och honblommor på melon. Problemet är att jag nu har två blommor som ser exakt lika ut. Om det är han eller hon vet jag inte... Om de vissnar innan de andra behagar blomma, vad gör jag då???
Åsa, mälardalen zon 2
Melon är precis som gurka, pumpa och squash, honblomman har en liten frukt bakom blomman. Finns det ingen frukt bakom blomman så är det en hanblomma.
Gurkan
CITAT (Sollan @ 05-07-2006, 22:14)
...
vad gör jag  då???

Väntar på att det kommer fler ! Ta det lite lugnt bara.

Edit :

Kolla här, du kanske kan spara evt. hanblommor ett litet tag om dom inte tjejerna kommer i tid till dejten ?

Squashtråden och pollinering-fundering
Sollan
Blommorna har som en liten, liten knöl men om det är en frukt eller bara fästet vet jag inte...
Ska leka jättehumla när det blommar mer.
Rossi
Vi pollinerar vare sig melon, gurka eller squash. Det sköter insekterna om och det funkar alldeles utmärkt!
Sollan
Då kanske jag kan låta humlorna göra jobbet då.... de är säkert bättre på det än jag biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon