Full version: Flytta på fruktträd
Karrolina
Hej.

Nu känner jag mig lite klantig. Vi planteade några fruktträd för ca 2 mån sen. Vi visste att det samlas en massa vatten på det stället när snön smälter så vi satte dom som på en liten kulle. Nu har träden ändå sjunkit ner strax under gräsets nivå. Vi har lerjord också så då är det väl extra viktigt med kullen? Vi grävde gigantiska gropar pga lerjorden. Det är väl därför det sjunkit så mycket.

Ska jag flytta upp träden? Liksom lyfta på dom och fylla på mer jord? Eller har dom fått för mycket rötter så det inte är något att göra mer än att vänta och hoppas på det bästa?

/karolina
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå du kan flytta på trädet men vänta helst till hösten då trädet gått in i vila = tappat bladen, det störs minst av flytten då.
Tjosan
Jag säger att du kan flytta på det.. Iaf är det min erfarenhet. Jag fick göra detsamma när jag planterade ett av mina äppelträd för 2 år sedan.... ett par månader senare kom jag på att jag inte blandat in grus o sand i jorden så det blev till att gräva upp det... Massa fina nya rötter hade tillkommit såg jag.. Det trädet är idag kraftigare o finare än det andra trädet som planterades vid samma tidpunkt... vem vet.. kanske bara är bra med lite luftning? smile.gif
Karrolina
Ok. Låter bra! Passar mig bättre att göra det i höst också. Nu har man ju liksom lite annat att syssla med i trädgården och framför allt ska husét målas klart... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon