|
Har hittat denna växt i våran trädgård. Visst är det fläder? Någon som vet något mera? Främst är jag fundersam på om man kan använda blommorna till saft? Kan jag vara säker på att den inte är oätlig/giftig. Bör jag vänta tills bären kommer för att vara säker. Är det självklart att röda bär = druvfläder. blåsvarta = "ätlig" fläder (använda blommor eller bär). //Nena
Blommorna kan du göra saft av.
50 blomklasar 3 citroner 3 msk citronsyra 2 kg socker 2 l vatten
Lägg blomklasar, skivade citroner, citronsyra och socker i ett rymligt kärl. Häll över kokande vatten. Låt stå svalt i 5 dygn övertäckt. Sila och häll upp på flaskor.
Gossen Ruda
05-07-2006, 21:36
Anita, du glömde skriva att det ÄR fläder. Man kan lukta på blommorna, dom luktar inte gott. Kattpiss nästan. Jag har gjort fläderdricka en gång. Smakade mest citron.
CITAT (Gossen Ruda @ 05-07-2006, 22:36) Anita, du glömde skriva att det ÄR fläder. :D Ja, det gjorde jag Iskall flädersaft är gott varma sommardagar. Det är dessutom VÄLDIGT gott att blanda ut gin med
Tackar för svaren, snabbt och bra!!!! Kanske skulle prova på att göra saft... När är det bäst att plocka blommorna, lite knopp, eller fullt utslagna? Kan man använda bären till något?
//Nena
Man kan göra saft på bären också, det blir gott.
CITAT (*Nena* @ 06-07-2006, 08:40) Tackar för svaren, snabbt och bra!!!! Kanske skulle prova på att göra saft... När är det bäst att plocka blommorna, lite knopp, eller fullt utslagna? Kan man använda bären till något?
//Nena Plocka blomklasarna när dom är fullt utslagna.
CITAT (Gossen Ruda @ 05-07-2006, 22:36) Man kan lukta på blommorna, dom luktar inte gott. Kattpiss nästan. Jag plockade in 50 blommor igår kväll. Ville se ett program på TV så jag lät dem bara vara i köket någon timme. När jag gick ut för att fixa med citroner etc. luktade det definitivt kattpiss i köket. Jag blev jättearg på min kisse. Slet bort mattorna och slängde ner i källaren för att tvätta. Hon var alltså oskyldig.
Christoffer
06-07-2006, 09:57
CITAT (Gossen Ruda @ 05-07-2006, 22:36) Man kan lukta på blommorna, dom luktar inte gott. Kattpiss nästan. Inte luktar gott! De luktar ju SUPERLJUVLIGT! Bland de godaste lukter man kan hitta ute. Vid torkning kommer de märkligt nog tyvärr lukta illa och smaka dåligt. Funderar på att kanske göra en dricka av fläder och älggräs och se hur det blir. Både luktar gott, men smaken skiljer sig.
Jag gillar inte heller doften av fläder ... sött och kvalmigt ... men jag älskar saften, och inte minst vinet, man kan göra av dem.
Mia, zon 3
07-07-2006, 09:24
Tänk vad olika man kan tycka! Jag hör till fläderdoft-älskarna.... Men det är samma sak med hägg, spirea osv. Alltid olika omdömen om dem. Jag har blivit bjuden på fläderchampagne - det var inte illa! Med en frusen jordgubbe i..... Blandsaft på fläder+jordgubbar eller fläder+rabarber (eller alla tre) är underbart. Och gör man flädersaft brukar ju citroner ingå, och då har jag ett tips: Koka marmelad på citronerna efteråt. De har tagit åt sig flädersmak, och det blir UNDERBART! (Ska inte ta åt mig äran för andras upptäckter, så Tack Lisbeth för idén!)
Finns någon därute som har tips på hur man kan få tag i fläderplantor? Eller om man ska köpa den som buske/ Träd?
Vart finns de att få tag i?
Jag har inte kollat med min lokala växtförsäljare, men jag hoppas dom kan hjälpa mig.
Åsa, mälardalen zon 2
05-08-2006, 11:50
Du kan shoppa fläder i de flesta trädgårdsbutiker har de inte plantor hemma så brukar de kunna ta hem åt dig av önskad storlek (större plantor kostar mer än små) + sort (det finns olika namnsorter av vanlig fläder). +Blir man riktigt fläderbiten kan man ju även köpa sånt som blodfläder och gyllenfläder. Du kan även shoppa på postorder ex. Hortogreen säljer fläder. http://www.hortogreen.com/
Ophelia
06-08-2006, 20:32
Gott gott med frusen flädersaft, fruktsoda och en skvätt vodka
Elektra
10-08-2006, 03:14
CITAT (Mia @ zon 3,07-07-2006, 10:24) Tänk vad olika man kan tycka! Jag hör till fläderdoft-älskarna.... Men det är samma sak med hägg, spirea osv. Alltid olika omdömen om dem. Jag har blivit bjuden på fläderchampagne - det var inte illa! Med en frusen jordgubbe i..... Blandsaft på fläder+jordgubbar eller fläder+rabarber (eller alla tre) är underbart. Och gör man flädersaft brukar ju citroner ingå, och då har jag ett tips: Koka marmelad på citronerna efteråt. De har tagit åt sig flädersmak, och det blir UNDERBART! (Ska inte ta åt mig äran för andras upptäckter, så Tack Lisbeth för idén!) Marmelad på citronerna? Har du något recept att dela med dig av? Vi ska koka flädersaft på alla de blommor jag fick stoppa i frysen då det var totalt omöjligt att få tag på citronsyra tidigare i sommar. Vi var in i 7 olika butiker innan vi hittade någon!  Låter smaskigt med marmeladen och gärna ett recept på champagnen med om du hittar det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|