Full version: äta blommande spenat
stefan andersson
hej på er!

min spenat har gått i blom och jag undrar om det är ok att äta bladen ändå?
vill även passa på att fråga om den fortsätter att växa om jag toppar den (tar bort blomknoppen).

tacksam för svar

stefan andersson, nybliven med trädgård...
Åsa, mälardalen zon 2
Japp du kan äta den även om den blommar och nej den fortsätter inte växa om du plockar bort blomknopparna, vänta några veckor och så sedan en ny omgång, spenat funkar inte att odla mitt i sommaren då det är varmt + långa dagar.

Vill man skörda något spenatliknande under sommaren då vanlig spenat inte funkar finns det sådant som mangold, malabarspenat (på inglasad balkong, veranda el dylikt).

(en fördel med mangold är att den klarar frosten bra på hösten så man kan skörda länge + många sorter övervintrar i södra och mellersta sverige man kan då skörda massor tidigt på våren innan den går upp i blom)

Här är en av mina favoriter spetsmangolden perpetual spinach en riktigt gammal sort och den övervintrar mycket bra.

stefan andersson
tack åsa för snabbt svar...
Gurkan
Tack för tipsen. min mangold svämmar över landen totalt och jag ska snart skörda rubbet utom "Perpetual spinache" då som får stå kvar. I det lediga landet blir det tydligen då spenat och så har jag frön av rättika som jag tänkte prova (efter diskussion på ett annat forum) ... dom borde hinna växa till någorlunda innan hösten.

Å så får jag lämna lite utrymme för dom asiatiska bladgrönsakerna som snart ska sås (igen, hoppas det går bätter med sen sådd än tidig).
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns fler sorter än perpetual spinach som kan övervintra så låt mangolden få stå kvar över vintern och se vilka som dyker upp. Och varför ska du slutskörda mangolden nu???
Mangold kan du troligtvis skörda ända fram till okt-nov. den klarar lätt frost. Mangold kan man skörda antingen genom att man plockar blad en och en eller så kan man skära ner hela plantan några centimeter ovanför marken, den fortsätter ändå växa som ogräs ända fram till långt in på hösten.
Gurkan
Jag vill skörda det mesta av mangolden för att jag har så fruktansvärt mycket av den att jag börjar bli trött på den, äter den morgon middag och kväll i princip och det blir bara mer och mer, vill gärna så lite spenat istället och göra ett nytt försök med asiaterna. Alla landen är fulla och jag kan inte gräva fler just nu så det blir till att recycla dom jag har. Men jag sparar några plantor av varje sort istället då så får vi se hur dom utvecklar sig och vilka som klarar vintern.

De sorter jag har är Perpetual Spinache, Bright Lights, Rhubarb Chard (fick frön från kompis i USA), Green Giant och en till som jag inte kommer på just nu.

Så plantan klarar att man skördar hela bladmängden på en gång ? Kommer igen med nya små späda blad då ?

Hmm, det blir till att prova lite olika tekniker här märker jag.

Tack för tipsen !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon