|
Hannele
05-07-2006, 22:44
Det cirkulerar en ny namnunderskrift, som motarbetar homosexuella äktenskap. I första anblicken låter det lika trevligt som sverigedemokraternas program... Det är så lätt att bli lurad av fina formuleringar. "Det känns självklart att ordet "äktenskap" ska bevaras för man och kvinna." http://www.bevaraaktenskapet.nu/
Alexander-VG-zon3
05-07-2006, 23:05
forget-me-not
06-07-2006, 00:35
CITAT (Hannele @ 05-07-2006, 23:44) skriv inte på Var och en måste väl ändå följa sitt hjärta och göra det som känns rätt och riktigt för just en själv?
gammelnalle
06-07-2006, 04:39
förstår inte!!!
vari ligger förföljelsen???
(iofs tänker jag iallafall inte skriva på...men inte pga av att jag tycker det är förförljelse....)
b
CITAT (forget-me-not @ 06-07-2006, 01:35) CITAT (Hannele @ 05-07-2006, 23:44) skriv inte på Var och en måste väl ändå följa sitt hjärta och göra det som känns rätt och riktigt för just en själv? Det tycker jag också Allt för ofta så etableras en åsikt som "förbjuden". Den som vågar sticka ut näsan och tycka så för genast slängt i ansiktet att dom är homofober m.m. Nog kan man väl tycka att det är fel med homoäktenskap utan att vara homofob! Det handlar ju vad man tycker att ett äktenskap representerar. Allt handlar ju inte om sexualitet till syvende och sist .....
Gossen Ruda
06-07-2006, 07:16
Håller med Gammelnalle och AnitaGg. Det är lika illa med åsiktsförtryck som med förföljelse av homosexuella.
Lars-Olof Arvids
06-07-2006, 07:23
Jag förstår inte riktigt varför någon som är emot denna åsikt tipsar om en namninsamling för den?
Olle
CITAT (forget-me-not @ 06-07-2006, 01:35) CITAT (Hannele @ 05-07-2006, 23:44) skriv inte på Var och en måste väl ändå följa sitt hjärta och göra det som känns rätt och riktigt för just en själv? Håller med. Jag vill själv bilda mig en uppfattning och inte uppmanas av andra hur jag ska tänka, känna eller agera.
Hannele
06-07-2006, 08:03
CITAT (gammelnalle @ 06-07-2006, 05:39) förstår inte!!!
vari ligger förföljelsen??? Det är det som är så skickligt!! Att du inte ens upptäcker det under de fina formuleringarna. Tycker du, att homosexuella inte ska få gifta sej, så skriv på, du.
CITAT (Hannele @ 06-07-2006, 09:03) Tycker du, att homosexuella inte ska få gifta sej, så skriv på, du. Tack för ditt tillstånd Hannele!
Hannele
06-07-2006, 08:11
CITAT (Rossi @ 06-07-2006, 09:07) CITAT (Hannele @ 06-07-2006, 09:03) Tycker du, att homosexuella inte ska få gifta sej, så skriv på, du. Tack för ditt tillstånd Hannele!  Vi lever ändå 2006, jag tycker inte vi ska diskriminera någon... Och värre saker måste det ändå finnas än motarbeta kärlek?
CITAT (Hannele @ 06-07-2006, 09:11) CITAT (Rossi @ 06-07-2006, 09:07) CITAT (Hannele @ 06-07-2006, 09:03) Tycker du, att homosexuella inte ska få gifta sej, så skriv på, du. Tack för ditt tillstånd Hannele!  Vi lever ändå 2006, jag tycker inte vi ska diskriminera någon... Och värre saker måste det ändå finnas än motarbeta kärlek?  Så det finns ingen kärlek om man inte har ingått äktenskap med någon? Och finns det ingen kärlek tycker jag inte att man ska gifta sig. Lite Kafka över det hela tycker jag.
Hannele
06-07-2006, 08:15
CITAT (Rossi @ 06-07-2006, 09:14) Lite Kafka över det hela tycker jag. Har du läst honom? Min favorit!
Alexander-VG-zon3
06-07-2006, 08:25
alla kan väl skötta sitt egte å skita i resten . men det är väl som sagts upp till var å egen . sen tyckte jag det var bra Hannele skrev just för att man aklnkse bler lurad .
Hannele
06-07-2006, 08:33
CITAT (flaxss @ 06-07-2006, 09:25) alla kan väl skötta sitt egte å skita i resten . men det är väl som sagts upp till var å egen . sen tyckte jag det var bra Hannele skrev just för att man aklnkse bler lurad . Precis flaxss! Var och en ska sköta sitt, vi ska inte motarbeta någon.
CITAT (Hannele @ 06-07-2006, 09:15) CITAT (Rossi @ 06-07-2006, 09:14) Lite Kafka över det hela tycker jag. Har du läst honom? Min favorit!  Ja, det har jag. På tyska dessutom.
Hannele
06-07-2006, 08:40
Då förstår jag...
Hannele
06-07-2006, 09:03
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 06-07-2006, 08:23) Jag förstår inte riktigt varför någon som är emot denna åsikt tipsar om en namninsamling för den? Du får gärna skriva på, om du är emot homovigslar, men formuleringen i hemsidan är alldeles för "förförisk" och tilltalande, dessa människor är lika skickliga som sverigedemokraterna. Steget är inte långt till att förbjuda dej att gifta dej med en utlänning - vilket genomförts i Danmark.
CITAT (Hannele @ 06-07-2006, 10:03) Steget är inte långt till att förbjuda dej att gifta dej med en utlänning - vilket genomförts i Danmark. Snälla Hannele, säg att du skämtar och att det inte är sant Annars blir jag mörkrädd. Trodde jag hade liiite mer koll än så
Hannele
06-07-2006, 09:12
CITAT (Evgeni @ 06-07-2006, 10:07) CITAT (Hannele @ 06-07-2006, 10:03) Steget är inte långt till att förbjuda dej att gifta dej med en utlänning - vilket genomförts i Danmark.
Snälla Hannele, säg att du skämtar och att det inte är sant Annars blir jag mörkrädd. Trodde jag hade liiite mer koll än så  Tyvärr, jag skämtar inte. Vi har all anledning att bli mörkrädda. Är du under 25 år får du inte gifta dej med en icke-dansk medborgare i Danmark. Många danskar som blivit kära i en utlänning, flyttar till Sverige och gifter sej här.
Okej, jag kanske är korkad (eller också inte. döm själva), men jag kan inte förstå varför det finns människor som motarbetar vigsel mellan homosexuella. För många människor (oavsett sexuell läggning) är äktenskapet ett viktigt sätt att visa sin kärlek till varandra och ett sätt att markera att man önskar en varaktig relation. (alla lyckas inte, men det är en annan fråga) Ett sätt att visa det både för varandra och för omgivningen.
Varför skulle andra överhuvudtaget få lägga sig i dessa människors beslut?
För mej som aktiv kristen innom svenska kyrkan rimmar motståndet mycket illa med Jesus kärleksbudskap. Det strider fullständigt mot den Bibeltolkning som jag och människorna runt om kring mej anammar.
Uttrycket "Bevara äktenskapet" är ju så dumt i sammanhanget när man istället vill "Begränska äktenskapet"!
Bettson
06-07-2006, 09:51
Kan inte förstå varför ämnet sex är så himla laddat och intressant.
Som jag brukar raljera med folk som är porrkonsumenter, kan inte förstå vad porr ska vara så intressant för. Varför inte skaffa sig ett sexliv IRL.
Och inte förstår jag vad det skall var så intressant att rota i folks sexuella läggning och ha åsikter om det. Såtillvida att det inte är pedofili eller våldtäkt där ens sexuella preferenser skadar någon annan, så får väl var och en göra som de vill. Vuxna människor äger rätt att sköta den detaljen med en likasinnad som de behagar.
Kärlek i en par-relation finns ju oavsett vad, och åt vilket håll man än svingar så att säga. Det kan ingen vigsel i världen ändra på.
En vigsel borgerlig eller kyrklig är i grunden ett affärsavtal som justerar en massa rättsliga saker med automatik vad gäller egendom, arvsrätt och förmyndarskap av barn försäkringsavtal och en massa annat. Att man samtidigt ingår äktenskap under högtidliga och cermoniella former är ju mera en tradition.
Har man inte ingått äktenskap så får man skriva en massa papper för att uppnå samma sak och i vissa fall går det inte. Det gäller både hetero och homosexuella. Fast att kalla det diskriminering, det vet jag inte.
Det finns nog mycket annat som jag ser som diskriminerande av homosexuella.
Och man har rätt att tycka precis vad man vill. Man får hoppas bara att man har förstånd att inte uttrycka allt vad man tänker eller åtminstone formulera det hela på ett sätt som inte sårar andra.
Och att tala om för andra vad de skall tycka, det är aldrig bra.
Bättre att säga så här tycker jag därför att.........
ullislerum
06-07-2006, 10:04
Rätta mej om jag har fel men var det inte hannele som skrev i en annan tråd.. Visst är det bra att få informatiom om listor, man inte skulle skriva på själv?
hmmm.. jag vet inte riktigt om jag skulle vare sej skriva på eller inte skriva på just den här listan som denna tråd handlar om, eftersom jag inte har sett den, men det var bara en tanke som slog mej.
Alltså det här är inte några lätta frågor, och jag tycker att det är lika fel att försöka påtvinga någon att inte skriva på som att skriva på! Det viktiga är att man verkligen tänker till och vet var man står så att man kan argumentera för sin egen åsikt. Inte plantera åsikter hos någon som inte vet och väljer utifrån någon annan. Jag respekterar att det finns präster som inte kan viga homopar utifrån sina värderingar och övetygelse. Jag tycker att det är rätt att inte dessa präster kan tvingas till att göra det som helt går emot deras tro. Och lika fantastiskt tycker jag det är att det finns präster som helhjärtat och gladeligen viger de som älskar varandra oavsett kön.
(och ja, jag vet att inte denna tråd handlar om det jag kommer att skriva nu men jag gör det ändå..) Men något jag inte respekterar är par som kommer till vigselsamtal (oavsett läggning) och säger till prästen att inte prata så mycket om Gud, för det tycker dom är jobbigt.. sök dej någon annastans för att gifta dej, tycker jag. Det skulle vara som att gå till doktorn för att man har ont i magen, och säga, prata inte för mycket om min kropp är du snäll för det känns inte bra.. kanske inte riktigt samma sak men nästan..
Ajöken!
kristerh
06-07-2006, 10:23
om man tittar efter vilka som ligger bakom "uppropet" ser man att det är katolska kyrkan och pingstkyrkan som ligger bakom... De är ju lika trovärdiga som en räv i ett hönshus sådana "hjärntvättar religioner" befattar jag mig inte med jag fattar inte vad de har emot äktenskap för alla, det borde vara huvudsaken att folk mår bra och är lyckliga eller... Ett äktenskap är ju bara ett bevis för att man älskar någon och vill vara ihop resten av livet, om det sedan är 2 av samma kön bryr jag mig inte om, Givetvis borde alla ha rätt att tycka vad de vill oavsett om man är för eller emot, utan påtryckning från proffstyckare... krister
"(och ja, jag vet att inte denna tråd handlar om det jag kommer att skriva nu men jag gör det ändå..) Men något jag inte respekterar är par som kommer till vigselsamtal (oavsett läggning) och säger till prästen att inte prata så mycket om Gud, för det tycker dom är jobbigt.. sök dej någon annastans för att gifta dej, tycker jag. Det skulle vara som att gå till doktorn för att man har ont i magen, och säga, prata inte för mycket om min kropp är du snäll för det känns inte bra.. kanske inte riktigt samma sak men nästan.." ullislerum: Du är klok som en uggla! kristerh: Du också
Lars-Olof Arvids
06-07-2006, 10:30
CITAT (Hannele @ 06-07-2006, 10:03) CITAT (Lars-Olof Arvids @ 06-07-2006, 08:23) Jag förstår inte riktigt varför någon som är emot denna åsikt tipsar om en namninsamling för den? Du får gärna skriva på, om du är emot homovigslar, men formuleringen i hemsidan är alldeles för "förförisk" och tilltalande, dessa människor är lika skickliga som sverigedemokraterna. Steget är inte långt till att förbjuda dej att gifta dej med en utlänning - vilket genomförts i Danmark. Jag tänker inte skriva på, varken för eller emot. Jag tyckte bara att det var lite märkligt att tipsa om sina motståndares kampanj. Olle
CITAT (Rossi @ 06-07-2006, 08:54) CITAT (forget-me-not @ 06-07-2006, 01:35) CITAT (Hannele @ 05-07-2006, 23:44) skriv inte på Var och en måste väl ändå följa sitt hjärta och göra det som känns rätt och riktigt för just en själv? Håller med. Jag vill själv bilda mig en uppfattning och inte uppmanas av andra hur jag ska tänka, känna eller agera. Håller med. När jag får såna här erbjudanden om att "....skriv på" så har det motsatt effekt på mig. Jag ogillar att bli pådyvlad uppmaningar.
Diabolique
06-07-2006, 12:02
Jag kommer inte att skriva på!
Jag tycker snarare att vi ska vara konsekventa i lagstiftningen och antingen plocka bort äktenskap så att alla får ingå partnerskap (bara för att spetsa till det lite), eller inför äktenskap för alla!
Rätt ska vara rätt och alla ska ha samma rätt och skyldighet!
Och jag kan inte någonsin acceptera eller respektera att man på något sätt vill förtrycka andra människor. Vare sig det handlar om lagar, ord eller fysiska handlingar. Därför uppmanara jag mer än gärna de som tycker lika dant att vara aktiva och delaktiga i omröstningar och diskussioner.
Bettson
06-07-2006, 12:55
CITAT (Scrollan @ 06-07-2006, 11:38) CITAT (Rossi @ 06-07-2006, 08:54) CITAT (forget-me-not @ 06-07-2006, 01:35) CITAT (Hannele @ 05-07-2006, 23:44) skriv inte på Var och en måste väl ändå följa sitt hjärta och göra det som känns rätt och riktigt för just en själv? Håller med. Jag vill själv bilda mig en uppfattning och inte uppmanas av andra hur jag ska tänka, känna eller agera. Håller med. När jag får såna här erbjudanden om att "....skriv på" så har det motsatt effekt på mig. Jag ogillar att bli pådyvlad uppmaningar. Det är nog likadant här...Sedan må uppropet gälla vad som helst. Men bara tanken på att någon tycker att jag inte skall tänka själv får mig att slå bakut. Det är ungeför som om en försäljare inte respekterar vad jag säger. Då köper jag absolut inte den produkten även om jag vill ha den , tjurskallig som jag är. Nej , jag söker upp konkurrentens märke och handlar prylen på eget initiativ. Kalla det försenad trotsålder om ni vill
Hannele
06-07-2006, 17:30
CITAT (Scrollan @ 06-07-2006, 11:38) Jag ogillar att bli pådyvlad uppmaningar. Nej, det gillar nog ingen... men sådana här "uppmaningar" får vi nästan dagligen, per mejl. Och kännedom om så kallad sambolagets juridiska svagheter är mycket dåliga. Hur ofta hör man inte om kvinnor som efter 30 års samlevnad, där de står nästan på gatan utan bostad, för mannens släkt har rätt till all egendom. Partnerskap är mera juridiskt bindande och ger mer skydd, men man vill från olika håll hindra just homosexuella ingå partnerskap. Om inte det är att påhyvla någon annan sin tro, så vad?! Ändå lever vi 2006 - och det är inte längre kriminellt att vara homosexuell.
Rapchic
06-07-2006, 17:59
CITAT (kristerh @ 06-07-2006, 12:23) om man tittar efter vilka som ligger bakom "uppropet" ser man att det är katolska kyrkan och pingstkyrkan som ligger bakom... De är ju lika trovärdiga som en räv i ett hönshus sådana "hjärntvättar religioner" befattar jag mig inte med jag fattar inte vad de har emot äktenskap för alla, det borde vara huvudsaken att folk mår bra och är lyckliga eller... Ett äktenskap är ju bara ett bevis för att man älskar någon och vill vara ihop resten av livet, om det sedan är 2 av samma kön bryr jag mig inte om, Givetvis borde alla ha rätt att tycka vad de vill oavsett om man är för eller emot, utan påtryckning från proffstyckare... krister ursäkta mig men dra inte alla över en kant... alla tänker inte likadant bara för att man går i samma kyrka jag är pingstvän men är för att homosexuella ska kunna gifta sig.. (om dom ska ha barnj är en annan fråga... barnet skulle antagligen bli mobbat, men tillbaka till ämnet) det är insidan som räknas inte sexuell läggning, religion m.m
Alexander-VG-zon3
06-07-2006, 18:01
CITAT (Rapchic @ 06-07-2006, 18:59) (om dom ska ha barnj är en annan fråga... barnet skulle antagligen bli mobbat, men tillbaka till ämnet) det är insidan som räknas inte sexuell läggning, religion m.m och varför skulle det barnet bli mobbat
ullislerum
06-07-2006, 18:08
Det finns lite för många anledningar till att bli mobbad för att man ska kunna göra inskränkningar pga det.. det räcker med att leva så finns risken att man blir mobbad! Mobbare behöver ingen särskild anledning. Vill dom mobba så hittar dom på en anledning!
Och hannele, du vill ju påtvinga oss din tro att listan är fel.. (det kanske jag oxå tycker men jag kan inte för den sakens skull hävda att människor ska skriva på eller inte..)
Sen tycker jag att det är märkligt att homosexuella ska behöva vända ut och in på sitt sexliv offentligt. Det kanske finns motståndare i leden som gillar "bakifrån" oxå om det nu är det det hänger på.. ursäkta frispråkigheten..
allra ödmjukast// u
Alexander-VG-zon3
06-07-2006, 18:20
CITAT (ullislerum @ 06-07-2006, 19:08) Det finns lite för många anledningar till att bli mobbad för att man ska kunna göra inskränkningar pga det.. det räcker med att leva så finns risken att man blir mobbad! Mobbare behöver ingen särskild anledning. Vill dom mobba så hittar dom på en anledning!
Och hannele, du vill ju påtvinga oss din tro att listan är fel.. (det kanske jag oxå tycker men jag kan inte för den sakens skull hävda att människor ska skriva på eller inte..)
Sen tycker jag att det är märkligt att homosexuella ska behöva vända ut och in på sitt sexliv offentligt. Det kanske finns motståndare i leden som gillar "bakifrån" oxå om det nu är det det hänger på.. ursäkta frispråkigheten..
allra ödmjukast// u man brukar ju alltid läsa det att dte är hetrosexuella som gillar baksaken mer än andra . jo det menar jag med vill dom mobba en unge så gör dom någ det bara för den inte ä rätt klädd eller inte säger så mycket men man behöver just inte säga att dom säkert bler mobbade bara för dom har två mammor eller två pappaor . jag tycker själv denna listan är eller ja jag vet inte korkad,dum, m.m. varför inte sköta sett egte liv å skita i andras . det är ju inte så att dom kna förändra så mycket me en sån här lista homosexuella kommer alltid att finnas . så det är ju onödig tid med listor å annats skit
Whiskuchi
06-07-2006, 19:38
CITAT (Hannele @ 06-07-2006, 18:30) Partnerskap är mera juridiskt bindande och ger mer skydd, men man vill från olika håll hindra just homosexuella ingå partnerskap. Men det är väl ändå skillnad på partnerskap och äktenskap? Inte juridiskt, men i annat..? edit: och det är äktenskap de inte vill ha på länken, eller läste jag slarvigt? (skummade bara igenom hastigt)
Gossen Ruda
06-07-2006, 20:09
Öppnar väl käften en gång till i detta inflammerade ämne. För mig är ett äktenskap en juridisk och kärleksbaserad förening mellan man och kvinna i syfte att bilda familj med gemensamma barn. Alltså är det totalt omöjligt för ett homopar att göra samma sak eftersom läkarvetenskapen ännu inte klarar av det där med gemensamma barn. Att det sen inte av olika skäl går för en del heteropar är liksom en annan femma.
Om nu ett homopar vill vill ingå en juridisk och kärleksbaserad förening så må det vara deras sak men jag är emot att det kallas för äktenskap. Det blir liksom inte äkta för mig. Nu finns det partnerskap, som jag egentligen inte vet så mycket om eftersom det inte intresserar mig, men om detta räcker så undrar jag varför man tjatar om att vilja ingå äktenskap. Vilket är viktigast, kärleken eller namnet på förbindelsen. Är det för att man vill vara som normalgifta? I så fall är det dags att öppna ögonen för homopar ÄR inte som heteropar. Däremot behöver dom inte vara sämre på något vis.
Men att nåt måste göras för att rensa upp i kärleksträsket. Jag tänker på den stackars man som ställde upp som spermadonator till en kvinna i ett lesbiskt par tre gånger. Båda kvinnorna lovade att ta hand om barnen. Det gick ett tag men sen skildes dom. Eftersom den biologiska mamman inte klarade av situationen anmälde hon mannen som far till barnen och begärde understöd. Givetvis förlorade mannen tvisten och blev tvungen att betala. Så mycket är en kvinnas löfte värt.
CITAT (Hannele @ 06-07-2006, 18:30) CITAT (Scrollan @ 06-07-2006, 11:38) Jag ogillar att bli pådyvlad uppmaningar. Nej, det gillar nog ingen... men sådana här "uppmaningar" får vi nästan dagligen, per mejl. ...Och därför har jag spam-filter.
CITAT (Gossen Ruda @ 06-07-2006, 21:09) Eftersom den biologiska mamman inte klarade av situationen anmälde hon mannen som far till barnen och begärde understöd. Givetvis förlorade mannen tvisten och blev tvungen att betala. Fast med en lagstiftning som bättre tar hänsyn till sådant så skulle exv kvinnorna kunna "gifta" sig, och adoptera barnen, varpå mannen helt är utan ansvar. Som det är idag så insemineras väl lesbiska ofta utomlands, vilket gör att barnet inte har stor möjlighet att hitta en biologisk far i framtiden. Bättre att lagstifta i Sverige så att alla barn garanteras rätten att få veta sitt ursprung. I den mån sådan rätt kan sägas finnas, eller få finnas, idag görs ju inga faderskapstest efter födsel. Men jag tror att sådana, samt moderskapstest kanske också i rättvisans namn, kommer att bli vanliga i framtiden. Förmodligen obligatoriska. Men, det är en annan diskussion. Jag menar att alla par bör kunna registrera sig så att de får samma legala status som gifta par. Om det sen i lagens text kallas äktenskap, fine. Däremot har såklart olika religiösa samfund full rätt att inte viga homosexuella. Nästa fråga som kommer på tapeten är väl månggifte, har själv inte tagit ställning där men har svårt att argumentera mot att sådana relationer ska diskrimineras eller rentav vara förbjudna.
Gossen Ruda
06-07-2006, 21:04
CITAT (Pirum @ 06-07-2006, 21:49) CITAT (Gossen Ruda @ 06-07-2006, 21:09) Eftersom den biologiska mamman inte klarade av situationen anmälde hon mannen som far till barnen och begärde understöd. Givetvis förlorade mannen tvisten och blev tvungen att betala. Fast med en lagstiftning som bättre tar hänsyn till sådant så skulle exv kvinnorna kunna "gifta" sig, och adoptera barnen, varpå mannen helt är utan ansvar. Det var det jag menade med att rensa upp. Egentligen borde det vara så enkelt att man skriver på ett papper där kvinnan avsäger sig rätten till att avkräva mannen understöd. Tvärtom givetvis också, kvinnan kan i så fall neka mannen umgänge med barnet. Fast sånt är inte tillåtet i vår lagstiftning. Då kanske nån säger att man måste tänka på barnets bästa. Visst, men det är fler inblandade. Många barn har inga kända fäder. Jag hade en gång en arbetskamrat som var ett semesterminne från Portugal. Det där med månggifte och liknande är intressant. Om man nu skall låta homopar gifta sig borde allt släppas fritt. Mellan syskon exempelvis. Helst då syster/bror men tänk vad gulligt med ett par bögbröder. Eller varför inte mellan far och dotter. Men är vi mogna för det? Ett par hus längre ner på gatan bor ett äldre par, men dom är inte gifta. Dom har varit men deras respektive partner är döda. OK? Det är bara det att hon, som äger huset, bor ihop med sin döde mans bror vars fru alltså är död. Barnen hade synpunkter för att uttrycka sig milt men arrangemanget tycks vara accepterat nu. Hon ville helt enkelt bo ihop med nån som hade bil eftersom hon saknar körkort. Kan tillägga att hennes man var en stor svinpäls så när han dog hade hon flyttat därifrån nåt år tidigare, men eftersom dom inte skilt sig fick hon huset i arv. Trots att mannen på något konstigt sätt lovat bort huset till en granne.
kristerh
07-07-2006, 10:24
CITAT (Rapchic @ 06-07-2006, 18:59) jag är pingstvän men är för att homosexuella ska kunna gifta sig.. Då måste du tillhöra en riktigt liten minoritet i pingstkyrkan, men det är väl bra att du inte köper allt "färdigtänkt" som pastorerna serverar. Trodde inte att sådant existerade i pingstkyrkan krister
Farbror Blå
07-07-2006, 21:58
Jag har skrivit på. det har ingenting att göra med förföljelse, mobbning, eller hets mot folkgrupp att skriva på.
Det har att göra med vad som sägs i bibeln och Guds skapelse. Där står tydligt att Han skapade oss till man och kvinna, där står också att man och kvinna ska vara tillsammans.
Guds ord kan ingen ändra, inga präster, inte påven, inte politiker, inte du, inte jag.
Så enkelt är det.
Om homoäktenskap ska ske, så kan det inte bli i en rättrogen kristen kyrka, inte i en rättrogen judisk synagoga, eller i någon muslimsk moské.
På den punkten är de stora religionerna rörande överens. Learn to live with it!
Alexander-VG-zon3
07-07-2006, 22:32
CITAT (Farbror Blå @ 07-07-2006, 22:58) Jag har skrivit på. det har ingenting att göra med förföljelse, mobbning, eller hets mot folkgrupp att skriva på.
Det har att göra med vad som sägs i bibeln och Guds skapelse. Där står tydligt att Han skapade oss till man och kvinna, där står också att man och kvinna ska vara tillsammans.
Guds ord kan ingen ändra, inga präster, inte påven, inte politiker, inte du, inte jag.
Så enkelt är det.
Om homoäktenskap ska ske, så kan det inte bli i en rättrogen kristen kyrka, inte i en rättrogen judisk synagoga, eller i någon muslimsk moské.
På den punkten är de stora religionerna rörande överens. Learn to live with it!
så gud finns å biblen är sann hur vet du det om man får fråga . nää just det inte en jävel vet . allt det som vi så djupt tror på kna vara ren på hittat skit av en gammal uttråkad gubbe för flere miljoner år sen eller nåt . so leran to deal with that god might not be for real
Alexander-VG-zon3
07-07-2006, 22:40
jag hadde inte tänk skriva mer här men detta är sjukt rent ut sagt. nu vet man det alla är inte lika värda . jag tyckerkyrkan ska följa biblen . men det finns en del krykor som även har homoäktenskap å nu om man förbjuder försvinner den chansen till det för dom få kyrkor som har det . men ett verkligen passande namn bevara äktenskap men alla är ju inte lika värda då ju . undra om dom gubbarna som kom på detta vet att vi lever på 2006 talet . men det gör dom väl inte vem som nu kom på det har väl missat nåt vad vet jag.
synd att världen inte kunde bli modern
Alexander-VG-zon3
07-07-2006, 22:43
vi bårde verkligen skriva en ny bibel å andra gudböcker tycker vi behöver en *update*
det är så mycket i själva biblen som man inte kan eller följer i da . alltså jag vet inte vad jag ska skriva är helt förvirrad men jag ska sluta nu kommer bli mer arg å irrterad.
haha mer å mer jag läser på den sidan så får jag snart damp på den . alltså jag vet inte vad jag ska göra ursäkta mitt språk val men jag får anfall på den sidan å alla dom . det som står där i flera texter är ju sjukt . det är helt alltså jag har inte ord för det . jag vet en sak det kommer bli en sömnlös natt i natt . helt sjukt är det bara av att läsa det som står på sidan får mig vilja slå sönder datan
Alexander-VG-zon3
07-07-2006, 22:57
raderat kolla sida 3
Diabolique
10-07-2006, 07:21
Flaxss... Jag förstår att du blir upprörd. Det är nog svårt att inte ta det som en personlig kränkning när ämnet rör dina förutsättningar att kunna leva ett likvärdigt liv som oss andra, och det höjs röster emot det.
Jag har faktiskt inte ens kollat på sidan med listan. Då skulle jag bara bli ännu mer upprörd.
kristerh
10-07-2006, 10:11
CITAT (flaxss @ 07-07-2006, 23:32) nää just det inte en jävel vet . krister
Alexander-VG-zon3
10-07-2006, 11:04
CITAT (kristerh @ 10-07-2006, 11:11) CITAT (flaxss @ 07-07-2006, 23:32) nää just det inte en jävel vet . krister hahah mina inlägg är faktist rätt komiska nu efter åt låter som man fick ett anfall . men igentligen dte är jju sant^^
Green Thumb
10-07-2006, 22:59
så gud finns å biblen är sann hur vet du det om man får fråga . nää just det inte en jävel vet . allt det som vi så djupt tror på kna vara ren på hittat skit av en gammal uttråkad gubbe för flere miljoner år sen eller nåt . so leran to deal with that god might not be for real
Cool Flaxss! Så du är emot förföljesen av homos och på samma gång förolämpar du någon som har en religös övertygelse! Du kan inbilla dig att du är mycket tolerant men det kallas för förföljelse oavsett språk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|