Full version: Lurvig flygare
Mia, zon 3
Hej på er kunniga!

Har försökt fånga min Mr./Mrs. Mysterious på bild, men det ville sig inte alls... Kanske kan ni gissa utifrån min beskrivning?

Jag har haft ganska många små humleliknande saker i trädgården. De är kanske 15 mm långa, gråbrunt pälsiga. Påminner om en kolibri för de har långa "näbbar", och rör sig lite på det sättet. Det är inte en humla, så mycket vet jag, men om det är en sorts blomfluga eller något annat vet jag inte. Den borde vara ganska allmän, för jag ser dem ofta.

Vad säger ni?
Tack på förhand!
/Mia
amaira
Det skulle kunna vara en svävfluga?

Mia, zon 3
Tack!!! Precis den! Och inte dåligt att ta det på min beskrivning....
amaira
CITAT (Mia @ zon 3,06-07-2006, 10:29)
inte dåligt att ta det på min beskrivning....

Du beskrev den också perfekt! Som en lurvig liten kolibri som med sin långa "näbb" svävar framför blommorna och suger nektar. Bombylius major på latin. Störtsöt liten krabat, men mycket svår att få bra foton av.

Det finns flera arter svävflugor, som är härligt håriga. Men de andra (vanliga) har inte "sugröret" pekandes rakt fram utan att kunna dra in den, som denna har.
Mia, zon 3
"Bombylius".... vilket perfekt namn! wub.gif Sånt där går jag igång på, som den hopplösa latin-älskare jag är.... Tack Amaira!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon