Det har vuxit upp skott ifrån en av mina engelaska rosor. I denna bild växer Geoff Hamilton och jag undrar om skottet tillhör rosen eller grundstammen ?
mari_tres
06-07-2006, 10:20
Det verkar vara en annan färg och form på bladen, och då är det väl ett vildskott... annars kan du försöka gräva upp lite runt om och se vart skottet kommer ifrån.
Åsa, mälardalen zon 2
06-07-2006, 10:48
Så snabbt skulle inte jag döma årsskott från ädlare delar kan också se ut sådär (snarare är det väl så att vildarterna från grundstammen oftast inte har så väldigt röda ungskott utan att det är den ädla rosen som har det).
Påminner om en person som hade rosor som inte blev så stora hon klippte bort alla de där kraftiga raka skotten som dök upp i tron att det var vildskott.
kerstin z5-6
06-07-2006, 13:00
nej, det där är ett äkta skott dessutom ett som kommer att bära blom snart -de falska viltskotten har till att börja med ett felaktigt antal blad mot originalrosen -smala ofta 7 bladiga inte tre i toppen som ditt
Bladen på vilda skot är mindre och ofta mindre blanka
Nya riktiga skott är mycket ofta röda , vildskott oftast gröna

Rosa canina tog över hela Rose de Rescht snabbt, jag fattade inget förän blomman slog ut, då såg jag att vildrosen var jättestor. I sommar hade jag en Winnipeg Parks som var väldigt stor och så en dag var där vita enkla rosor i allt, då fattade jag. Ympunderlagen har en väldig kraft, på en sommar tar dom över hela rosen.
kerstin z5-6
06-07-2006, 19:44
och det här problemet slipper man ju tack o lov med rotäkta rosor
Mia, zon 3
07-07-2006, 07:38
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-07-2006, 20:44)
och det här problemet slipper man ju tack o lov med rotäkta rosor

Preciiiiiis.... Jobbar sista dagen innan semestern idag, åker till Skåne nästa vecka, Roskraft, here I come....
Jag tror jag ska låta bli och klippa tills jag ser hur blomman ser ut.
En annan fundering jag har är om engelska rosor är mer angelägna att få larvangrepp än andra typer av rosor ? Som ni ser så har bladen fått många hål... har använt t-sprit+såpblandning och det verkar hålla larverna i schack men jag undrar om doften påverkas om man sprutar för ofta ?
Nej, mina engelska rosor har varken fått löss eller annat.
Tycker dom skött sig perfekt i år, men varför ohyran är så tokig i vissa rosor kan man undra, om vissa smakar bättre, eller det är en ren slump ?
Mot löss går det lika bra med hård vattenstråle flera ggr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.