Full version: tomatplantor i kruka
ulaa
Jag har två tomatplantor som blommar och växer i en kruka (30 cm i diameter). Kan jag låta dem stå kvar i krukan eller ska jag flytta ut dem i landet. Vi har väldigt dålig jord där vi bor.
Gurkan
Står båda i samma kruka ? Det låter lite trångt. Vad är det för tomater ?

Om du har dålig jord så kan du kanske inte sätta dem direkt i jorden utan att först förbättra den på nåt sätt.

Mitt tips är att gräva ett stort (ju större desto bättre) hål och blanda jorden 50-50 med kogödsel på säck och hälla tillbaks den i hålet och sen plantera. Plantorna kommer att sätta rejäl fart när dom får lite mer utrymme och näring. Har du möjlighet att låta dem stå mot en sydvägg så är det absolut bästa läget.
ulaa
Jag har dem i samma kruka. Det kanske är bättre att sätta dem i varsin kruka och ha dem kvar på altanen som är i söderläge? Landet har bara morgonsol.
Hur stora bör krukorna vara? Jag har ingen aning om vad det är för tomatsort *nybörjare*!
Gurkan
Ok, är det dåligt med sol i landet så låt dem stå i krukor på altanen.

Jag skulle säga att runt 10 liter/planta är ett minimum om man vill få ordentliga plantor och inte skall behöva vattna morgon-middag-kväll.
ulaa
Tack snälla gurkan för svar!
ingrid fuxwall
CITAT (ulaa @ 06-07-2006, 20:16)
Tack snälla gurkan för svar!

Själv odlar jag tomater i vanliga spänner som jag först borrat hål i botten på.

ingrid
åsgård
Skulle nog allt råda att ta 20 liters krukor. Åk till KRauta dom har 20 liters murarhinkar. De har två kvaliteter, ta den billigare runt 25-30 kronor.

Tycker inte man skall göra hål i botten av två orsaker, dels så rinner allt överflödigt vatten ut och det blir ingen reserv som tomaten kan använda när det torkar till. Ställer du en sådan hink ute i trädgården utan ett fat under så garanterat att du har myror i den på nolltid.

Borra istället 3/4 hål runt 3 cm upp från botten spå slipper du alla dessa problem. Så har du en vattenreserv på några liter
ingrid fuxwall
CITAT (åsgård @ 07-07-2006, 12:31)
Borra istället 3/4 hål runt 3 cm upp från botten spå slipper du alla dessa problem. Så har du en vattenreserv på några liter

Inget dumt tips

ingrid
ulaa
Så, nu har tomatplantorna flyttat till varsin hink. Har gjort ett hål i vardera, 3 cm upp, räcker det eller ska jag göra fler???? De är stora som 50-öring ungefär.
Har också skaffat starkare pinnar att hålla upp dem med. Den ena fick inget bra stöd i hinken (för lite rötter med?).
Nu håller jag tummarna för att det blir tomater. Om inte så njuter jag ju varje dag av den härliga doften!!
Tack för tipsen!!!
åsgård
Jag gör tre hål och använder ett 13 mm borr.

Hoppas det blir fina tomater nu
MVH/Kenneth
ulaa
Vet inte om det beror på att de nu blivit särbo, men båda har frukter på gång!! biggrin.gif
åsgård
Mja, det är inte säkert att sexlivet är den bästa bara för att man bor ihop.

Förmodligen så trivs de på var sitt håll
ulaa
Hoppla, nu finns det 60-70 (!!!) frukter på varje... är det normalt???
De växer fint, och det kommer nya hela tiden...
Jag har bundit upp dem eftersom de blev väldigt tunga. Läste nånstans att man ska toppa tomatplantan... med tanke på hur mina växer... är det dags redan?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon