Full version: "Hanging Baskets"
Green Thumb
Blev impad "big time" av de hängande korgar som fanns utanför Botaniska Trädgården i Gbg.

Har sökt inlägg om hängande korgar här och fann ingenting (kan vara att jag sökt fel). Är det någon som är haj på denna sorts plantering och kan tipsa om växter de har erfarenhet av osv.?
Gurkan
Det heter ampel på svenska ... kanske underlättar din sökning. wink.gif
Jill-Ulrika
Ja, vem har inte blivit impad av lyckade hanging baskets. Själv älskar jag de brittiska maffiga sakerna som är som en blomsterexplosion. Det är på de engelska siterna du kan hitta bra beskrivningar på hur du gör en hanging basket, använd det sökordet + how to, när du googlar.

Tyvärr är det inte så himla lätt som det ser ut. Har själv gett mig på det företaget i år med mycket möda och stort besvär, ska tilläggas.

Köpte två ampelkorgar på rusta för 29 kr och jord med lecakulor i och långtidsverkande näring. Helst ska man väl se till att skaffa den där vattenbärandegelen också, det gjorde inte jag och har antagligen redan fått ta konsekvenserna av det när min ena millon bells dog.
sad.gif

Klädde insidan med plast och ställde en liten plastburk med leca i botten, istället för gelen, som vattenreservoar. Sen skulle man göra hål i kokosmattan där blommorna skulle stickas ut och det var lättare sagt än gjort. Vad jag slet !
wacko.gif

Man skulle varva med jordlager och blommor, jag gjorde bara två nivåer med blommor. Det visade sig även att jag köpt alldeles för få blommor. Det går åt mer än man tror för att det ska bli tätt.

På sidorna varvade jag hänglobelia, buskkrasse och slingerkrasse.
I toppen satte jag en hängbegonia och en million bells och pense (allt utan mina millionbells ser ut att trivas, så nu funderar jag på att köpa till något annat istället för den som dog.) Hur resultatet blev kan du se i mitt album. Ska snart lägga upp fler bilder.

Hursomhelst, mitt tips är att googla på hanging baskets och "how to" och hitta fram till de engelska sidorna, där många har bildexempel på hur du ska gå till väga och listor på växtval osv. Här är en käck länk:
Hur du gör en tjusig hängampel
Åsa, mälardalen zon 2
Har testat brittiska hangin baskets förr och efter mina tester kom jag fram till att man lyckas bättre ju större ampel man har, de där vanliga små torkar ut på tok för snabbt + den med kokosmatta jag testade kom jag fram till funkade bäst ifall man klädde den med plast invändigt (dräneringshål i botten).

Nackdelen med de riktigt stora amplarna är att man måste ha ett bra fäste att hänga upp den i + det är mycket tungt att vända ampeln några gånger under sommaren men är man 2 st och någon lyfter upp under ampeln så går det lättare.
titti49zon6
Det finns en bok som heter Nordiskt Ljus och Italiensk Hetta kan lånas på biblioteket, dä beskriver man hur man gör hanging baskets
Finns även beskrivet i någon trädgårdstidning
Det blir rejält tunga grejor som kräver starka upphängningskrokar
Håller med om att dom är läckra biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon