Full version: Katt-funderingar
linn
Hej,
jag går lite smått i tankar på att skaffa katt men har ett par stora frågor som jag tänkte höra om det var någon här som kunde hjälpa mig att besvara. Har redan hört mig för på olika katt-sidor, men det skadar väl inte att få höra lite tankar och åsikter från olika håll smile.gif

Det jag hade tänkt mig var en innekatt, efter att ha läst på diverse sidor om huruvida det anses vara bra för katten eller inte (och det skulle tydligen vara helt ok? de får ju ändå sitt revir och så).

Jag studerar på gymnasiet och bor därför i stan om vardagarna och de allra flesta helger och även lov bor jag hemma hos familjen på landet (dock intill en väg).

Den ena, och största, funderingen gällde just det här med innekatt vs utekatt: måste man bestämma sig helt för antingen eller; kan man inte ha katten inomhus i stan om vardagarna, eventuellt gå ut med den (i sele?), och om helgerna antingen ha den inomhus där med, eller låta den vara ute/gå ut med den?

Och, om man har en innekatt som man går ut med i sele, kan det räcka för katten eller måste den ha en låda inomhus ändå? Kan man istället lära katten att säga till när den vill/behöver gå(s) ut (med)?

Eller blir den stackars katten helt förvirrad om man låter den vara ute ibland, inne ibland? wacko.gif

Skulle vara mycket tacksam för svar på mina kluriga frågor! rolleyes.gif
ejjan
dessa trådar verkar ha en tendens att bli lite infekterade - människor har väldigt olika åsikter om vad som är bra och dåligt för katter smile.gif

Själv har jag två innekatter, 7 år gamla. De har alltid fått vara ute med sele och sniffat frisk luft. Tjejen får vi bära ut och blåser det springer hon in med en gång. Killen är mer av en "utekatt", han lägger sig under en buske och spanar. Gå promender med dem har aldrig funkat - de får undersöka själva. Utevistelsen blir mest på sommaren, på vintern är det inte lätt att få ut dem!!