Full version: Katt-funderingar
linn
Hej,
jag går lite smått i tankar på att skaffa katt men har ett par stora frågor som jag tänkte höra om det var någon här som kunde hjälpa mig att besvara. Har redan hört mig för på olika katt-sidor, men det skadar väl inte att få höra lite tankar och åsikter från olika håll smile.gif

Det jag hade tänkt mig var en innekatt, efter att ha läst på diverse sidor om huruvida det anses vara bra för katten eller inte (och det skulle tydligen vara helt ok? de får ju ändå sitt revir och så).

Jag studerar på gymnasiet och bor därför i stan om vardagarna och de allra flesta helger och även lov bor jag hemma hos familjen på landet (dock intill en väg).

Den ena, och största, funderingen gällde just det här med innekatt vs utekatt: måste man bestämma sig helt för antingen eller; kan man inte ha katten inomhus i stan om vardagarna, eventuellt gå ut med den (i sele?), och om helgerna antingen ha den inomhus där med, eller låta den vara ute/gå ut med den?

Och, om man har en innekatt som man går ut med i sele, kan det räcka för katten eller måste den ha en låda inomhus ändå? Kan man istället lära katten att säga till när den vill/behöver gå(s) ut (med)?

Eller blir den stackars katten helt förvirrad om man låter den vara ute ibland, inne ibland? wacko.gif

Skulle vara mycket tacksam för svar på mina kluriga frågor! rolleyes.gif
ejjan
dessa trådar verkar ha en tendens att bli lite infekterade - människor har väldigt olika åsikter om vad som är bra och dåligt för katter smile.gif

Själv har jag två innekatter, 7 år gamla. De har alltid fått vara ute med sele och sniffat frisk luft. Tjejen får vi bära ut och blåser det springer hon in med en gång. Killen är mer av en "utekatt", han lägger sig under en buske och spanar. Gå promender med dem har aldrig funkat - de får undersöka själva. Utevistelsen blir mest på sommaren, på vintern är det inte lätt att få ut dem!!

Låda är troligast ett måste. Ofta så springer katterna utifrån och in för att gå på toa - de har aldrig gjort nåt ute.

Jag kan personligen rekommendera átt köpa två katter samtidigt. De har alltid en vän och någon att umgås med, speciellt om de bor i lägenhet med matte och husse på skola eller jobbet hela dagarna. Katter är sociala! De blir absolut inte mindre gosiga för det. Skilladen mellan att ha en och två katter är inte så stor.

Det är vad jag kommer på. Lycka till!
Inga från Närke
Jag personligen tycker att du ska bestämma dig för att ha innekatt. Sedan bör den ju aktiveras inomhus med diverse leksaker och kel.
Att gå ut med koppel är OK men kattsandlåda bör du ha tillgänglig inomhus också för en katt gör inte sina behov på komando.
Jag tror att katten blir lite förvirrad om du gör båda sakerna, men att den kan vara mera utomhus på landet typ i ett inhängnad kattgård så den inte har full frihet skulle nog kunna fungera. Eller så är den innekatt där också men att du går ut med den kopplad.
En katt som är innekatt och sedan tas ut ibland sitter tror jag sedan och längtar ut när den är inomhus.
Är ingen kattexpert man har haft innekatt i lägenhet och flyttade sedan till hus och vår katt gick i koppel på båda ställena. Vid huset hade hon ett extra långt koppel så hon kunde spatsera lite ensam, men för det mesta låg hon stilla på gräset och kollade in läget runt omkring. Sedan var vi ute på upptäcktspromenader m.m.

PS! En innekatt blir ju inte heller så van vid andra katter så tillbringar de någon tid utomhus utan uppsikt och det kommer andra katter kan det bli problem för innekatten när den är på andras revir DS
Ramoth
För det första tycker jag att du är mycket klok som väljer att ha din katt innomhus.

Katter brukar vanligtvis uppskatta promenader i sele, och även om det ofta fungerar som att det är katten som är ute och går med dej, så finns det katter som lär sig att verkligen gå i koppel - har en så´n misse själv.
Vår "koppelkatt" kommer springande när husse skramlar med selen tongue.gif

Det tycks som om de flesta katter gott och väl klarar att göra skillnad på vad de får göra i sta´n och vad de får göra på landet. Det vill säga att de klarar att vara inne i sta´n och gå ut på landet. Många katter lever så med sina familjer.
Sedan låter det väl inte så klokt att släppa katten lös nära en väg - man vet aldrig vad en lös katt kan få för sig. Långt ifrån alla har utpräglat trafikvett.

Ja, din katt kommer att behöva en kattlåda även om du går ut med den.
Sannoligt kommer katten inte att göra ifrån sig ute överhuvudtaget, utan vänta tills den kommer hem till sin låda. (Ibland är katter lite opraktiska, det måste jag erkänna - men se det från den ljusa sidan - Du kommer inte att behöva släpa på bajspåsar och ta upp efter katten när ni är ute. Tänk att behöva bära omkring på kattbajs i fickan en varm sommardag blink.gif tongue.gif

Lycka till!!!!!

S*Ramoths européuppfödning
linn
Oj, vad många svar jag fick, och bra också! smile.gif Har läst igenom alla men orkar tyvärr inte svara på varje, men tack ska ni ha för tipsen!
Fått lite svar från andra sidor också, och de flesta är hyfsat överens, förutom några småsaker som skiljer sig...

I varje fall kan jag säga att det, om jag nu beslutar mig för att skaffa katt (vilket inte alls är säkert ännu), blir två innekatter, som jag kommer ta promenader med i sele/ett sånt där koppel där man kan justera räckvidden. Och kattlåda it is!

På helgerna kommer de få följa med mig hem till landet där det i princip gälelr samma saker för dem som i stan, kanske att de får vara ute mer då.
Första tiden är det troligtvis mest buss som gäller när jag tar med dem hem, för det är oftast med buss (ca 45min) jag tar mig ut dit, och jag vet att det ska gå bra.
Men jag tänkte bara lite rent praktiskt på hur det ska gå till, med frakten so to speak: i regel har jag rätt mycket packning med mig på bussresorna- ska jag då behöva ta med mig TVÅ kattburar också? Eller hur går sånt till? Kan man ha en stor istället? För det är väl ett krav med bur för att de ska få åka med på bussen gissar jag?
Detsamma lär väl gälla för bil, som det kommer bli så småingom, men det blir ju onekligen inte lika klumpigt som at tula på med dem på bussen.
Ophelia
Min kompis mamma hade med sig sin katt i lina när de åkte ut med husbil. Katten fick även vara i löplina under sommaren och välja mellan vara ute eller inne precis som en hund. Fungerade jättebra. På vintern hade han inte så stort intresse av att vara ute (han var lite fin i kanten).
Ramoth
Oavsett hur, när och vart du ska transportera dina katter så är transportbox det säkraste.
Ja du, en eller två transportboxar det är frågan ....
En större box med två katter i kan bli ruggigt tung, det kan jag intyga.
Åandra sidan så har du inte mer än två armar (antar jag rolleyes.gif ), så det kan bli lite knöligt att bära två kattboxar och din egen packning.
Har man två mindre transportboxar så kan man ta en box under armen och den andra i handen. Inte så bekvämt att bära längre sträckor dock !

Kanske du skulle försöka tänka på att köpa katter som inte kommer att bli så stora när de är vuxna.
Alivarligt talat. En katt väger ofta 4 kg eller mer. Det betyder minst 8 kg katt i bur. Å kommer dina katter att vara av det lite större slaget så hamnar du lätt på 10kg eller mer (tillsammans alltså tongue.gif )

Vill du ha små katter å inte kan/vill köpa raskatter (abesiner, sockock -ursäkta stavingen - liten europé etc) så skulle en tur till närmsta katthem kunna vara en variant. Många vuxna katter (då *vet* du hur stora de kommer att bli - där är ju redan vuxna) har svårt för att få nya hem därför att folk i gemen absolut vill ha små söta kattungar. Då skulle du kunna "göra två flugor på smällen" genom att både göra en god gärning och vara praktisk.
Honor blir också vanligtvis något/mycket mindre än hanar.

Grundfrågan om katterna ska ha var sin box eller dela en gemensam, är nog något du får fundera på vilken variant som skulle vara den mest praktiskt för din del - samt funka för katterna. Tänk bara på att om katterna delar box så *måste* de ända ha visst utrymme att röra sig i boxen. (Har sett katter som bokstavligt satt som packade sillar i sin box. De kunde överhuvudtaget inte röra sig i den. Helt galet!)
Anki på Öland
Här har du bur med hjul och handtag på. Då behöver man ju bara lyfta den upp och ner från bussen.
Vet att det finns tygburar som är fastmonterade på samma typ av chassi som sulkybarnvagnar. Finns både med 1 bur och 2 ovanpå varandra, men vet inte var man köper dom. Har bara sett dom på hundutställningar.
Skall man åka mycket busss kan det vara lönt att satsa på ett bra transportmedel. Bekvämt för både dig och katterna.
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon