Jenny & Vilda
Rosorna från rosenposten kom idag ohmy.gif Jag har inte på långa vägar grävt färdigt rabatten men det står något om att man kan förvara dem i paketet upp till en vecka om man förvarar dem "koligt" (köligt) vad betyder det?
Kajsa
Oj, levererar dom rosor mitt i sommaren barrota. Själv skulle jag tagit en bit av grönsakslandet, eller krukor, vattna mycket, dom lär nog tappa en del blad så varmt som vi har nu, ev. får du klippa ner dom lite.
( Flyttade en liten ros i veckan, den ser helt gul ut nu. )
Antar dom menar kyligt/ koligt.
Jenny & Vilda
CITAT (Kajsa @ 06-07-2006, 14:13)
Oj, levererar dom rosor mitt i sommaren barrota. Själv skulle jag tagit en bit av grönsakslandet, eller krukor, vattna mycket, dom lär nog tappa en del blad så varmt som vi har nu, ev. får du klippa ner dom lite.
( Flyttade en liten ros i veckan, den ser helt gul ut nu. )
Antar dom menar kyligt/ koligt.

Hmm, har ju inget grönsaksland men det kommer 2 kubik jord vilken dag som helst, kanske kan de sitta där sålänge? Tills rabatten är klar.. Om de tillfälligt planteras i kruka, hur stor behöver jag ha?
kerstin z5-6
Du ska sätta dem i hinkar med vatten omedelbart i skuggan -där kan de stå två tre dagar
Sedan är jordslagning -dvs nergrävning i jordhög perfekt -mycket vattning så klarar de sig fint till du har groparna klara
Jo , jag visste väl att Knud sänder snabbt smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Jenny & Vilda
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-07-2006, 20:39)
Du ska sätta dem i hinkar med vatten omedelbart i skuggan -där kan de stå två tre dagar
Sedan är jordslagning -dvs nergrävning i jordhög perfekt -mycket vattning så klarar de sig fint till du har groparna klara
Jo , jag visste väl att Knud sänder snabbt smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Tack! *Går omedelbart ut med dem i skuggan*

Det ser ut som att det kommer ett skott från roten på den ena rosen, ska jag klippa bort det ?
Jenny & Vilda
En fråga till, till er rosexperter tongue.gif

Två av roserna blev andra rosor än de jag valt, Mme Boll ersattes med Jacques Cartier vilket är helt ok men Peace ersattes med Berolina. Det är ju en enfärgat gul ros och den är bara härdig till zon 3 (jag bor i zon 4), ska jag plantera den och hoppas på det bästa eller kan jag reklamera? Det är ju inga pengar att tala om (typ 35 kronor) men det är förstås trist om den inte klarar sig... Hur hade ni gjort?
Kajsa
Bor också i zon 4 och Peace brukar aldrig bli långvarig. Tycker du ska prova Berolina, den kanske klarar sig, plantera den skyddat, inte blåsigt. Skulle den frysa bort om några år finns plats för en annan ros. Det blir en del svinn med rosor biggrin.gif
Jenny & Vilda
CITAT (Kajsa @ 08-07-2006, 08:09)
Bor också i zon 4 och Peace brukar aldrig bli långvarig. Tycker du ska prova Berolina, den kanske klarar sig, plantera den skyddat, inte blåsigt. Skulle den frysa bort om några år finns plats för en annan ros. Det blir en del svinn med rosor biggrin.gif

Tack vad bra! Har just upptäckt en jättevacker Chinatown hos en granne, det får nog bli en sån nån gång framöver rolleyes.gif

Vad ska jag göra med skottet som ser ut att komma från roten på Marigold 82??? Ska jag klippa bort det eller bara ignorera det och plantera ändå ?
Kajsa

Chinatown
En underbar ros, den fryser ner i backen varje år, undantaget denna sista " Skånevintern " men kommer alltid tillbaka med kraftiga skott.

Vet ej om det är en ny gren av Maigold, eller ett rotskott som kommer upp. jämnför bladen, rotskott tar du bort bums så nära du kan stammen.
Jenny & Vilda
CITAT (Kajsa @ 08-07-2006, 19:07)

Chinatown
En underbar ros, den fryser ner i backen varje år, undantaget denna sista " Skånevintern " men kommer alltid tillbaka med kraftiga skott.

Vet ej om det är en ny gren av Maigold, eller ett rotskott som kommer upp. jämnför bladen, rotskott tar du bort bums så nära du kan stammen.

Men rosorna har inga blad ännu sad.gif Jag tror jag chansar på att ta bort det iallafall, det sitter så långt ner på roten..
Jenny & Vilda
Måste bara meddela att alla rosor tagit sig fint och att en av Jaques Quartier har en KNOPP wub.gif och det en dryg månad efter barrota plantering mitt i varmaste högsommaren. Visst är det fantastiskt!! laugh.gif
Anki V
Jättegrattis, från en som fullständigt gått ner sig i träsket denna sommar!

Jag försöker att fotografera den första utslagna rosen på varje buske bara för att kunna gå tillbaka och komma ihåg känslan när/om man blir lite blasé någon gång i framtiden laugh.gif laugh.gif

/Anki V
Jenny & Vilda
CITAT (Anki V @ 13-08-2006, 20:00)
Jättegrattis, från en som fullständigt gått ner sig i träsket denna sommar!

Jag försöker att fotografera den första utslagna rosen på varje buske bara för att kunna gå tillbaka och komma ihåg känslan när/om man blir lite blasé någon gång i framtiden laugh.gif laugh.gif

/Anki V

Ha, ha är det det som väntar rolleyes.gif
kajsa Friberg
Läste just detta inlägget och blev nyfiken: var köper ni rosor? Rosenposten vad är det?
Vill själv fylla min trädgård med rosor, men är nybörjare när det gäller trädgård och rosor?
kerstin z5-6
Rosenposten är ett ställe där vem som helst , ganska lätt går ner sig i rosträsket
100 kr i frakt barrotade rosor -oavsett mängd -ligger i Danmark
bra seriös firma
Länk ses på egen risk smile.gif
Rosenposten

vi ses bland rosorna smile.gif
Vilka är du intresserad av ?
Finns lite bilder i mina rosalbum med -och vilken zon odlar du i?
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-08-2006, 23:00)
Finns lite bilder i mina rosalbum med

LITE bilder, haha nu är du väl lite väl blygsam Kerstin biggrin.gif

Jodå, Rosenposten är som en drog numera smile.gif Du kanske skulle maila Knud och kräva några procent på försäljningen Kerstin laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Väldigt bra ställe med superkvalité på rosorna (bara en som ännu inte blommat för mig på 2 år men det kan ju hända att det är mitt fel wacko.gif ).

Välkommen till rosträsket!
kajsa Friberg
Ja du Kerstin. Här är nog allt av intresse.
Har just skaffat nytt! hus (byggt vid 1900-talets början). Det har inte funnits något vidare trädgårds- blomintresserade ägare tidigare så:
NU HAR JAG 7000M2 ATT FYLLA MED DRÖMMAR!!!!
kajsa Friberg
Jag glömde lite. Tekniken var för snabb!

Bor i zon 1. Här är jordmånen bara sandjord och mycket av sanden är flygsand.

Fundering: Har fått en honungsros av min svägerska i inflyttningspresent.
Råkade bryta av en gren och försöker få den att rota sig. Har lyckats med rosensticklingar förr.
Kan honunsros passa till portal?

Läser Icaförlagets bok "Rosor" som godnattlektyr och drömmer rosor!
kerstin z5-6
Gissa om -den passar fint i portal -men ta till i så fall-en stor portal -i z1 kan Rosa helenae klättra i flaggstången om du så vill smile.gif

kanske någon fler som remonterar -helenae har bara ett flor -men ack så fint ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon