Full version: Venusflugfälla
maxi909
Hejsan! Jag har nyligen köpt en venus flygfälla(dionaea muscipula) och har ingen tidigare erfarenhet av köttätande växter så jag undrar vad det första jag bör göra med den nu efter köpet.

Vet ni om det finns någon bra bok man kan köpa om köttätande växter också?

/Max
Tomas J
Plantera den i näringsfattig torvjord om den inte redan står i det. Den tycker inte om att torka ut så se till att hålla jorden fuktig, ett bra sätt är att vattna på fatet o alltid se till att det är lite vatten där. I sin naturliga miljö (typ myrmarker) är det ofta fuktigt, även i luften så man kan med fördel pysha lite vatten på den emellanåt. Den trivs i ljus men inte direkt solsken. Man kan oxå mata växten med lite kött (kanske en gång i månaden). Flugor brukar den dock motsägelsefullt nog "spotta ut", dvs fällan öppnar sig innan bytet brytits ned. För att stänga fällan krävs att man vidrör två av känselhåren i fällan, eller ett hår två gånger. Detta skall man dock inte göra när fällan är tom. Det är mke energikrävande för växten.

Hoppas du fick lite hjälp av det!

/Tomas
Natures wisdom
Går det att köpa näringsfattig torvjord som är färdigblandad och vad säljs den i sådant fall som?
Om inte, hur gör jag min egna?
Lady Hamilton
Jag säger bara adrian.....det är nog grabben du skall snacka med smile.gif

Länk till adrians profil

Klicka på hans signatur länkar...........
Hum
Märk att man inte får ge annat kött än insekter! Annars ruttnar köttet i fällan och växten dör. Samma sak om du ger för stora insekter eller för mycket. Ett par flugor i månaden lär vara rekommendationen. På vintern kan den sättas i vila i kylskåp eller kallkällare men låt den inte torka då heller (jag glömde vattna min och den dog strax efter att jag tog ut den på våren). Om du skulle råka kunna finska finns det en jättebra sida www.lihikset.net

-jb-
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon