Snorkfröken
06-07-2006, 14:07
I projektet "fixa baksidan" ingår att bygga en stödmur som blir ca 60 cm hög. Detta för att få bort en sluttning som tar upp 1/3 av tomten. Enligt stenförsäljaren är det inte bra att ha en häck precis ovanför muren (vilket vi hade tänkt, häcken står där idag). Vad är era erfarenheter? Risken var att rötter trycker på muren så att den kan ruckas om några år.
Gossen Ruda
06-07-2006, 14:40
Det är väl en liten fara i sammanhanget fast sånt kan frosten också ordna. En annan fara är att häcken får det lite torrt. Vad är det för häck?
Snorkfröken
06-07-2006, 17:02
Jag vet inte vad den heter. Vet dock att den har lång vassa taggar. (och gröna blad, men det hjälper nog inte till att klura ut vad den heter:-) )
Gossen Ruda
06-07-2006, 19:44
Nä, det var nog lite vagt.

Varför jag frågar beror på att olika häckväxter har olika kraftigt rotsystem. Kanske bäst att först bestämma vad det är för häck.
Snorkfröken
18-07-2006, 13:05
Efter lite rundfrågning bland grannarna tror jag att häcken är en hagtorn/haggtorn. Någon som vet hur rötterna ser ut för dem?
kerstin z5-6
18-07-2006, 13:15
hagtorn har rejäla rötter
Snorkfröken
18-07-2006, 19:40
Aj då. Då blir det nog tyvärr till att ta bort häcken. Vi vill inte lägga ner jobb på att bygga en mur för att sedan få den förstörd om några år.
Häcken ville vi ha kvar som insynsskydd. Det blir nog till att sätta ettn högt plank och plantera någon klätterväxt framför som kan dölja planket (som inte har så kraftiga rötter).
Någon som har tips på klätterväxt? Gärna som är fin länge på sässongen (eller några olika som blommar olika i tid).
Inga från Närke
20-07-2006, 22:59
Vi har mur ca 60 cm hög av knäcksten mot grannens tomt. (se bilden stenen är bakom buskarna) Blomlisten är ca 120 cm bred och mitt i den står våra paradisbuskar. Vi har bott här i 15 år och bara en gång har vi rätat upp muren under den tiden. Om det beror på rötter eller tjälen vet jag inte men sambon sätter bara i ett spett och trycker dem rätt och så håller det igen.
Nu har vi grävt och bökat en hel del i dess närhet så nu måste vi göra om den men mest p.g.a. att vi skall förlänga en mur på en annan plats och ska använda de gamla stenarna och köpa nya till denna muren eftersom de inte finns längre i den storleken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.