Christa
06-07-2006, 15:43
Nu är mina rosenbönor 2 meter höga. Skall jag toppa dem eller låta dem slingra nedåt på spaljen? Läste på ett ställe att de ville ha massor med vatten och gödning så jag har lagt på benmjöl i två omgångar. Nu läste jag på ett annat ställe att de inte behövde gödslas. Hur är det egentligen? De har fått väldigt stora blad så jag kanske gav dem för mycket. Hur långa blir normalt blomstänglarna? De hänger lite på eftermiddagarna i hettan så jag brukar duscha dem då. De står mot en röd tegelmur så det blir väldigt varmt. Är det normalt att de hänger lite då när det 30 grader varmt som idag?
Tack på förhand
Åsa, mälardalen zon 2
06-07-2006, 16:01
Du behöver inte toppa dem. De kan bli många meter (3-4m är normalt) och kväve fixar de själva, ärter och bönor har ju kvävefixerande bakterier på rötterna som kan binda luftkväve så de brukar inte behöva så mycket gödning men vatten måste de ha. Ibland hänger de inte riktigt med i hettan och hänger lite trots att jorden är fuktig men de brukar piggna till när det blir skuggigare. Vid vattendusch i starkt solsken kan bladen lätt få brännskador.
Christa
07-07-2006, 11:50
Tack för svar. Läste någonstans att de blir buskigare om man toppar dem men vilket är då bäst om man vill ha buskiga plantor? Någon skrev här i forumet att hon hade låtit dem gå upp och ner utan att toppa så det går ju tydligen bra vilket som men jag skulle vilja vet skillnaden. Vad händer egentligen om man toppar dem? Jag har inte fått brännskador på bladen men däremot på blommorna. Fick dock brännskador på de låga bönorna som jag inte duschade så det är inte lätt att göra rätt i värmen.
När man toppar en växt som rosenbönan så grenar den sig. Fler grenar innebär buskigare planta.
Det kan vara lite trixigt att få den att växa neråt. I princip får man ta en slinga av rankan och försiktigt böja den ner. Får den växa fritt väljer den helst att växa uppåt. Toppning kan därför vara ett bra alternativ om man inte vill att den ska slingra vidare åt det håll den är på väg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.