|
Rapchic
06-07-2006, 17:25
vill gärna veta om ni har nått tips vad man kan äta, göra te av (typ), naturmedecin m.m....
Natures wisdom
06-07-2006, 19:37
Maskrosvin och nässelsoppa
ingrid fuxwall
06-07-2006, 20:07
Jag har skåpen fulla av torkat sådant som jag kan använda men som jag alltid glömmer! Nu kan du plocka älggräs - mot feber.
ingrid
Christoffer
07-07-2006, 01:01
Kirskål, mållor, brännässlor som mat. Penningörten som krydda. Kärleksört. Rönnbärsblad till te. Ja, det finns ju egentligen massor, allt beror på vad du har i dina trakter.
Mia, zon 3
07-07-2006, 09:45
Precis nu blommar linden - gott te!
Röd- och vitklöver, fläder, johannesört, vänderot, mjölkört, rosor, blåbärsblad... Det finns så mycket, och det beror på vad du vill använda örterna till. Jag skulle rekommendera att du går till biblioteket eller bokhandeln och letar reda på en bok om ämnet  Då kan du läsa om hur man tillreder örterna också, det är ju inte bara att smaska i sig dem rakt av... Och om du säger "naturmedicin" kan jag räkna upp ett antal giftiga örter också (som fungerar som medicin i rätt doser), så det är bäst att läsa på innan man börjar mixtra med allt som folk slänger ur sig på rak arm
Natures wisdom
11-07-2006, 18:22
CITAT (Christoffer @ 07-07-2006, 02:01) Kirskål, mållor, brännässlor som mat. Penningörten som krydda. Kärleksört. Rönnbärsblad till te. Ja, det finns ju egentligen massor, allt beror på vad du har i dina trakter. Rönnbärsbladen. År det bara att torka som gäller, eller ska man preparera dem på något sätt?
Rapchic
11-07-2006, 19:12
jo jag tänkte kolla på biblan me... men allt ståår inte i böcker.... men mycket ståår här....jag blir lite förvirrad till vad ni använder dom till.. det kan ni gärna säga
Christoffer
11-07-2006, 20:24
Är det någon speciell åkomma du tänker på?
Jodå, "allt" står nog i böcker. Men man behöver veta vilka böcker som finns och vilka som passar just för en själv. Jag rekommenderar 3 böcker, som du dessutom kan finna på biblioteket. En mycket enkelt nybörjarbok är Peller Holmbergs Vanliga vilda växter till mat, krydda, hälsa och medicin.Nästa bok blir Inger Ingmanssons "Kan man äta sånt?" Och Peter Källmans "Vilda växter som mat & medicin".  Det är tre bra och seriösa böcker av kunniga författare - bland en uppsjö av bra och seriösa böcker i ämnena. Vad använder jag själv? Nate/våtarv stoppar jag i både mig själv och mina husdjur (möss och undulat) som älskar det. Nate är ett vanligt ogräs i rabatterna, och är dessutom mycket nyttigt med en bra aminosyrasammansättning. Innehållet av samtliga livsviktiga aminosyror överstiger vad som krävs av ett fullvärdigt kostprotein. Jag är lat och äter det som det är. Men det går lika bra att använda det i matlagningen som vilken grönsak som helst, eller ha det i teer. Svinmålla är ett annat fint och mycket gott ogräs som det är säsong på nu  . Används som spenat. Till teer använder jag själv främst snärjmåra, det är min favorit. Sedan smaksätter jag den med mynta, svarta vinbärsblad, anisisop, eller citronmeliss, allt efter humör. Hallonblad är bra tee-utfyllnad. Nej, jag använder inte mina växter som medicin, utan som kosttillskott, hälsoteer, och "nyttigheter". Trivs med att kunna vara ute i naturen och "stoppa-i-munnen" om jag vill. Och, givetvis, veta vad jag inte ska stoppa i munnen! För en del dödar är gruvligare än andra  .
Vägvårda (chiccoria) blommar fint och man kan använda blommorna på samma sätt som gurkört (i istärningar, i sallad mm). Av den rostade roten kan du göra ett gott kaffesurrogat!
Tätört kan man göra fil av.
/Åsa
Rapchic
14-07-2006, 18:01
CITAT (Christoffer @ 11-07-2006, 22:24) Är det någon speciell åkomma du tänker på? nått som man kan plocka om man är tex förkyld..
När jag har ont i halsen eller en inflammation i munnen (typ afte) brukar jag använda salviate. Du behöver inte svälja den utan spottar ut den. Salvia innehåller garvsyra och är antiinflammatorisk. Man ska dock akta sig för att dricka större mängder salviate under en längre tid (3 koppar per dag under ett par-tre veckor är dock helt o.k.). Vanligt pepparmyntste kan du göra ett ångbad med om du är täppt i näsan...
Christoffer
17-07-2006, 11:15
CITAT (Rapchic @ 14-07-2006, 19:01) CITAT (Christoffer @ 11-07-2006, 22:24) Är det någon speciell åkomma du tänker på? nått som man kan plocka om man är tex förkyld.. Jordreva kan man gurgla halsen med och även andas in ångor av för att lindra nästäppa, vitplister för att lätta upp hosta, likaså tusensköna, malva och tallbarr, älggräs om man skulle ha ont någonstans under förkylningen, vitpil också. Fläder, lindblommor, kamomill om du behöver en febersänkning/svettas ur dig förkylning. Rölleka för att lindra hosta.
Rapchic
18-07-2006, 09:58
hittade på internet att man kan sjölja håret med ett avkok av björkblad då skulle håret få mer glans och bli lite mörkare.. nån som har testat?
Rapchic
14-10-2006, 13:40
var på seminarium idag som handlade om medecinväxter i naturen.. jättekul
Rapchic
15-10-2006, 10:44
hon hade en egen hemsida www.isdimma.se
Christoffer
15-10-2006, 11:04
Berätta gärna mer om vad du fick lära dig, är intresserad.
Rapchic
15-10-2006, 11:09
min mamma förde anteckningar såå det jag minns är jag inte hundra på men när jag fått skriva av anteckningarna så kan jag sriva ner lite här
Rapchic
16-10-2006, 12:58
ok here we come...
för det första så ska jag säga att det var ju inget om hur man "botar cancer" eller likanande utan hur man kan förbättra grund hälsan... tex naturens c vitamin brus= tallbarrste tallbarr inehåller lika mkt c vitaminer som en apelsin på sommaren och 8 x mer på vintern recept på hur man gör te på örter www.isdimma.se naturens plåster = RENA groblad som drar ut smutsen (också bra mot stickor, blåsor + inseksbett om man gnuggar bladet mot) rölleka, bra mot magkramp (tex mensvärk), och migrän (teet alltså) + man kan ha bladen i sallader (bra för matsmältningen) naturens "enomdam" = brännässla om man torkar och mixar till pulver kan man hä en matsket i maten och det är lika nyttigt som en tablett (+ om man torkar och mixar behöver det inte vara de unga skotten) daggkopate var visst bra mot klimakteria besvär m.m ps teerna ska man inte drick mer än 3 ggr/ i 2 veckor om man inte fått annat ordinerat ds
det fanns mer men vet inte hur mkt jag borde skriva vissa saker kunde vara farligt i stora mängder (som allt)
Hannifer
17-10-2006, 06:39
Mot förkylning använder jag timjan/backtimjan eller temynta som "te" (infusion) sötat med lite honung. det fungerar bra mot halsont, hosta och slem i halsen.
"Te" på vinbärsblad brukar också rekommenderas. Att söta med honung lenar i halsen. Häll i en skvätt färskpressad citron så får du extra mycket c-vitaminer i dig!
Tinktur på läkerudbeckia går inte av för hackor! Det finns förstås att köpa färdig sådan på flaska. (echinagard) Man kan också göra sin egen tinktur genom att låta rötter och ört från echinacea purpurea dra i sprit en tid. Sedan silar man vätskan, och förvarar den i en mörk glasflaska. Vid behov tar man en tesked av tinkturen och häller i ett halvt glas vatten och dricker ett par gånger om dagen. OBS! Kolla i örtböcker för mer detaljerade anvisningar.
Har på senare tid också upptäckt att nässelavkok fungerar utmärkt mot hösnuva och allergiska symptom! Det är bra eftersom jag är allergisk mot min katt. Även rönnlöv ska fungera på liknande sätt, har jag hört.
Rapchic
17-10-2006, 14:20
CITAT (Hannifer @ 17-10-2006, 08:39) sötat med lite honung.
Tinktur på läkerudbeckia går inte av för hackor! Det finns förstås att köpa färdig sådan på flaska. (echinagard) Man kan också göra sin egen tinktur genom att låta rötter och ört från echinacea purpurea dra i sprit en tid. Sedan silar man vätskan, och förvarar den i en mörk glasflaska. Vid behov tar man en tesked av tinkturen och häller i ett halvt glas vatten och dricker ett par gånger om dagen. OBS! Kolla i örtböcker för mer detaljerade anvisningar. . men man får inte glömma att inte hä i hunungen i för varmt vatten då har den ingen nytta vad är tinkur för nått??
Rapchic
18-10-2006, 22:31
håller på att testa fänkol,anis och kumminte... som skulle vara bra mot magont ("gaserimagen magont")
Rapchic
18-10-2006, 22:53
jag tycker det blev bättre... och det var gott
Dulcamara
09-11-2006, 23:59
Läkemalva - både roten och/eller blommande grenspetsar är jättebra vid förkylning, det är slemlösande och lenande för halsen. Smakar bra tillsammans med litet pepparmynta och eucalyptus. Och röd solhatt extraherad i alkohol är ju stärkande för immunförsvaret. Vid förkylning rekommenderas ofta C-vitamintillskott, det finns ju gott om C-vitamin i Svarta Vinbär, olika sorters kål och citrusfrukter. Själv har jag ett citronträd som ger massor av citroner, det blir ett gott förkylningste av citronsaft, varmt vatten och honung.
CITAT (Dulcamara @ 09-11-2006, 23:59) Läkemalva - både roten och/eller blommande grenspetsar är jättebra vid förkylning, det är slemlösande och lenande för halsen. Smakar bra tillsammans med litet pepparmynta och eucalyptus. Och röd solhatt extraherad i alkohol är ju stärkande för immunförsvaret. Vid förkylning rekommenderas ofta C-vitamintillskott, det finns ju gott om C-vitamin i Svarta Vinbär, olika sorters kål och citrusfrukter. Själv har jag ett citronträd som ger massor av citroner, det blir ett gott förkylningste av citronsaft, varmt vatten och honung. Glöm inte chilipeppar, innehåller massor av C-vitamin och dessutom andra ämnen som sätter fart på slemhinnor m.m.
Rapchic
10-11-2006, 01:34
CITAT (Gurkan @ 10-11-2006, 02:07) CITAT (Dulcamara @ 09-11-2006, 23:59) Läkemalva - både roten och/eller blommande grenspetsar är jättebra vid förkylning, det är slemlösande och lenande för halsen. Smakar bra tillsammans med litet pepparmynta och eucalyptus. Och röd solhatt extraherad i alkohol är ju stärkande för immunförsvaret. Vid förkylning rekommenderas ofta C-vitamintillskott, det finns ju gott om C-vitamin i Svarta Vinbär, olika sorters kål och citrusfrukter. Själv har jag ett citronträd som ger massor av citroner, det blir ett gott förkylningste av citronsaft, varmt vatten och honung. Glöm inte chilipeppar, innehåller massor av C-vitamin och dessutom andra ämnen som sätter fart på slemhinnor m.m.  och tallbarrs te har mkt c vitamin särskilt på vintern då har den 8 ggr mer än en apelsin  (och så billigt också)
Christoffer
10-11-2006, 11:42
Tallbarr har även en uppiggande verkan! I höga doser har den faktiskt rentav en stimulerande effekt på centrala nervsystemet.
Vill dock tillägga att den doseringen är skadlig för njurarna, och antagligen finns det inte i tallbarrsspetsarna, men annars är ju en liten uppiggning bra under den mörka årstiden.
Rapchic
10-11-2006, 13:24
CITAT (Christoffer @ 10-11-2006, 12:42) Tallbarr har även en uppiggande verkan! I höga doser har den faktiskt rentav en stimulerande effekt på centrala nervsystemet.
Vill dock tillägga att den doseringen är skadlig för njurarna, och antagligen finns det inte i tallbarrsspetsarna, men annars är ju en liten uppiggning bra under den mörka årstiden. man ska alldrig dricka örtteer mer är 3 ggr/dag i två veckor om inte en ötrterapeut skriver ut ett annat recept
Hitta detta när jag sökte lite.
När du är på utflykt i den stora skogen och blir sugen på något gott och värmande kan du koka ett överlevnadste. Varm dryck med smak av syra och lakritssötma fyllt med C-vitaminer stärker den mest trötta, törstiga, kalla och hungriga skogsvandrare.
Du behöver göra en eld, skaffa vatten och i ett kokkärl lägga två nävar friska gröna tallbarr och en bit rensad och sönderdelad stensöterot. Tallbarren går fint att plocka utan att skada grentoppen. Roten till ormbunken stensöta hittar du på stora mossiga stenar gömd i mosstäcket. Det är bara roten du tar. En bit lång som ett finger räcker. Den behöver rensas från torv och jord och går sedan att brytas eller skäras ner i grytan.
Har du stormkök och medhavd vatten har du färdigt te på 20 minuter. Om vattnet är hämtat från skogen ur en mosse eller från smält snö är det bra att först koka en större mängd vatten i 10 minuter, sedan lägga i barr och rot och koka 20 minuter till. Beräknad vattenmängd är en halv liter. När du sedan ska avnjuta ditt te, silas barr och rot bort.
Jag äter rätt mycket av vilda växter, bär, svamp, till tea, juice, krydda, sallad mm. Det mesta äter eller dricker jag lite av. Dels för att det inte är roligt att ta hand om 15 kg svinmålla, rönnbär eller lindblom, och dels för att jag tror att det är bra att sprida ut nyttigheter och ev onyttigheter i det man äter och dricker.
Det enda jag äter mycket och regelbundet av från det vilda är nässlor. Jag plockar nässlor hela växtsäsongen, inte bara de små till soppa på våren alltså. Det mesta torkar jag och maler ned med händerna. Det blir en mycket god krydda i soppor, pastsåser, nässelsmör, nässelsalt, i bröd, till gryta - tja, till det mesta.
Rapchic
27-11-2006, 12:13
CITAT (Pjater @ 10-11-2006, 14:42) Hitta detta när jag sökte lite.
När du är på utflykt i den stora skogen och blir sugen på något gott och värmande kan du koka ett överlevnadste. Varm dryck med smak av syra och lakritssötma fyllt med C-vitaminer stärker den mest trötta, törstiga, kalla och hungriga skogsvandrare.
Du behöver göra en eld, skaffa vatten och i ett kokkärl lägga två nävar friska gröna tallbarr och en bit rensad och sönderdelad stensöterot. Tallbarren går fint att plocka utan att skada grentoppen. Roten till ormbunken stensöta hittar du på stora mossiga stenar gömd i mosstäcket. Det är bara roten du tar. En bit lång som ett finger räcker. Den behöver rensas från torv och jord och går sedan att brytas eller skäras ner i grytan.
Har du stormkök och medhavd vatten har du färdigt te på 20 minuter. Om vattnet är hämtat från skogen ur en mosse eller från smält snö är det bra att först koka en större mängd vatten i 10 minuter, sedan lägga i barr och rot och koka 20 minuter till. Beräknad vattenmängd är en halv liter. När du sedan ska avnjuta ditt te, silas barr och rot bort. tallbarr inehåller 8 ggr så mkt c vitamin som apelsin på vinterna
Barr ska man antingen äta råa (man kan klippa bort spetsarna) eller dricka kokvattnet av. I somras provade jag att ha enebarr i en gryta. Men istället för att mjukna hårdnade de och blev som små ilskna pinnar.
Gott är att låta honung värmas upp lite lätt tillsammans med barr som man sedan tar bort. Enehonung kallar jag det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|