Full version: Mormorshalllon
åsgård
Nu änligen så har jag fått mina Herberts Mormorshallon via Zetas, jag har försökt få tag på dessa under flera år.

Är det någon som har erfarenhet av dom tro?

Finns det någon bild så är jag tacksam. Rådet jag får är att plantera dessa hallon med en meters lucka för de blir yviga sägs det. Erfarenhet?

Sedan så läser jag att man inte skall plantera nya hallon i det gamla landet. Man kan dock tydligen gräva ur riktigt ordentligt. Vad är det så hindrar att man gör detta.
Åsa, mälardalen zon 2
Man bör byta ut jorden ifall man ska plantera nya hallon där det stått hallon förut p.g.a jordtröttheten + risken för sjukdomar.

Jag har en planta, odlar i hink kanske inte den bästa sorten för hinkodling den får ganska långa skott = det stämmer nog att den kan bli yvig planterad i marken.
Herbert Arvidsson
Hej, roligt att du fick tag på Mormorshallon på Zetas.Vi hoppas att du lyckas med att ta hand om plantorna så att du får smaka riktigt goda hallon. Mormorshallon kommer som E-plant så småningom när Elitplanstationen på Balsgård får fram sitt material.Vi kommer att sända ytterligare plantor till Zetas senare i sommar.Mormorshallon kräver utrymme för att inte bli för täta och drabbas av hallonskottsjuka.Herbert rekommenderar 2m emellan plantorna och 3m till nästa rad.Det finns bild och information på vår hemsida om allt du behöver veta. Lycka till önskar Ingeborg
åsgård
Tack Ingborg och Herbert.

Det var ju genom er som jag fick veta när leveransen skulle komma till Zetas. Men först så var alla redan bokade men "igelmetoden" blev lyckad.

Skall läsa ordenligt på hemsidan, det jag dock inte visste var att de skulle ha så stort utrymme mellan plantorna.

Så nu så får jag nog öppna upp ytterligare en rad..
Tack i alla fall
Kenneth
Herbert Arvidsson
Hej och tack för ditt inlägg om Zetas som hade plantorna du sökte. Vi har skickat Mormorshallon till dem och vi pratade med Rickard igår och fick veta att det finns Mormorsshallon , av okänd odlare som levererar dit genom vår grossist.Nu lovade han att sända oss 3 ex Mormorshallon som vi kommer att få ganska omgående, så vi kan kolla om det är Mormorshallon eller inte. På en stor trädgårdskedja hittade vi i veckan en Risarp Dessert, som var av något helt annat ursprung, än den sort Risarp Dessert som vi har och som Herbert själv korsat fram. Gissa om blodtrycket och ilskan stiger över att allt, kan förvandlas till de sorter som är mest efterfrågade. Vi vill inte att någon ska bli besviken över att vår hemsida, ger felaktig information om våra plantor. Den planta vi köpte, var ingen Risarp Dessert utan en planta som är liknande de plantor som vi tidigare inhandlat som Preussen Veten Haida och flera diffusa hopblandningar. Vi håller inte något Växtpass högt som ska garantera sortäkthet, och friskhet hos plantorna men som Växtskyddsinspektionen helt förlitar sig på. Vi känner oss besvikna på att de som bestämmer inte kan lyssna på vad köparen efterfrågar av goda och för vårt klimat lämpliga sorter.Mormorshallon ska vara märkt med vår egen etikett, för att vara sortäkta. Lycka till önskar Ingeborg och Herbert
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har sett att det på en trädgårdskedja fanns Allgold till salu (min som jag tidigare köpt med er etikett på ser lite risig ut just nu dräneringshålet i hinken hade täppts igen så den stod lite för blött, den lever dock så den lär väl komma igen) men jag avstod att köpa när jag inte hittade eran etikett på krukan, jag vill ha äkta vara.
åsgård
Ksn jag utgå ifrån att det jag köpt av Zetas inte är äkta Mormorshallon då det inte finns någon märkning på varken plantan eller krukan?

Jag är ju inte intresserad att få något som utger sig för att vara äkta vara

Zetas hade också Risarps dessert utan märkning

MVH
Kenneth
jåj
Mormorhallon är jättegoda wub.gif
Jag åkte ner och köpte 8 sorter av Herbert!

Sommarens odling är i krujor och till hösten blir det en perännrabatt som får ge upp och hallonodlingen istället.

Efter många besvikelser på de stora firmornas växter så har jag lärtmig att det är värt att leta och köpa på platser som vet vad de odlar och dessutom kan visa upp växterna
Synd att han ite hadde sina svatrvinbärsbuske ... men jag får den nästa år

laugh.gif
JÅJ
P.S.
Har smakat på några sorter till men MORMORSHALLON från Risarp tongue.gif
Herbert Arvidsson
Hej igen, nu har vi tillbringat hele eftermiddagen med att utreda sortäktheten på de Mormorshallon vi fick från Zetas idag.Sannolikt är det Mormorshallon som har förökats i Holland, där en inköpare skaffade ett antal moderplantor hos oss förra året. Vad vi har fått reda på är de sticklingsförökade av de duktiga plankskolisterna som finns i Holland .Så vi hoppas att du blir nöjd med dina plantor, vi har idag fått smaka de första bären på våra Mormorshallon, smaken var lika god som vanligt. Hälsningar Herbert och Ingeborg
åsgård
Ingeborg och Herbert

Tack för allt arbete ni lagt ner.
Nu kan jag lugnt stoppa ner plantorna och sätta mig på stolen och vänta på hallon till nästa år förhoppningsvis.

En sista fråga, jag kan väl sätta några i 20liters hink för senare plantering?
Vilket bör vara senaste datum innen de skall ner i jorden. Räcker den innan frost?
MVH
Kenneth
Herbert Arvidsson
hej vi tackar för samarbetet och tror att du fixar det här bra med dina plantor. Om du vill kan du sätta plantorna i större krukor, vi satte våra 3 Mormorshallon från Zetas i 3,5 l iters krukor samt en av våra Mormorshallon också i samma storlek, för att jämföra, hur plantorna tar sig ut under samma odlingsbetingelser. Vi tror att det blir våra som är vana vid att stå ute som etablerar sig snabbare och är vana vid att stå i blåst som vinner. Att sätta direkt i en stor spann av 20 litersl storlek blir nog för bra för plantan. Vi sätter i nästa storlek när vi ökar krukstorleken då blir plantan mer stabil och alla plantor håller samma storlek.Ingen panik plantorna står nog bra i dina krukor , du ser när rötterna går igenom krukan. Då vill den komma till ny jord eller helst ut på odlingsplatsen. Här planterar vi om plantorna många gånger, innan de hittar ut till kunderna. Nu håller vi på med Allgold Risarp, som vi har väldigt gott om och som vi hoppas att det ska bli mer efterfrågan på, då man kan ha färska bär ända fram till frosten kommer. Vi sätter in spannarna i växthuset, när nätterna blir kalla och risk för frost, då kan vi plocka hallon långt fram på hösten. Det är ingen risk att vi blir arbetslösa, även om holländarna tar över en hel del av våra sorter. Ha det så bra hälsar Ingeborg och Herbert, ring om det är något mer du undrar över
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon