jenny j
06-07-2006, 19:52
Är nybliven innehavare av en gammal buxbomhäck, den har inte blivit beskuren iår, kanske inte heller förra året och ser lite yvig ut. Har ett minne av att man absolut inte skall beskära buxbom senare än maj, stämmer det?
Jenny
Hannele
06-07-2006, 19:56
CITAT (jenny j @ 06-07-2006, 20:52)
Har ett minne av att man absolut inte skall beskära buxbom senare än maj, stämmer det?
Nej, det stämmer inte, du kan beskära i kväll.
Men buxbom kan vara lite känslig för brännande sol efter beskärning, när det är så varmt nu..
Whiskuchi
06-07-2006, 20:40
*lånar ett hörn av tråden* Apropå buxbom, har de stora rötter? Jag har en liten planta som jag inte vill ha kvar där, men vet inte var jag vill ha den istället - kan jag sätta den i kruka så länge?
Mälardalens Siv
06-07-2006, 21:13
Om det är en liten buske har den inte så stora rötter. Jag hade några buskar i kruka förra sommaren och grävde ner dem i rabatten under vintern. I våras planterade jag dem i kruka igen, det var inga problem alls.
Klarar de vintern om man sätter ner dem i rabatten på hösten alltså efter att man haft dem i kruka under sommaren
Eva St
Mia, zon 3
07-07-2006, 09:14
Ja, det skulle jag inte tro var några bekymmer alls. Sätt ned dem i september (beror iofs på var du bor), så att de hinner rota sig innan vintern bara. De klarar oftast vintern jättebra, men vårsolen är tuff för dem.
Och vad jag har hört är midsommar bästa tiden för klippning, så det kan inte var för sent än? Men skugga dem med väv efteråt, nu när solen steker.
Har fått tipset av Löddeköpinge plantskola, dvs "Ulla-Molin-kopian" Heidi´s plantskola

(hon älskar buxbom, stramt och formklippt) att man kan klippa mellan vår och september.
kristerh
07-07-2006, 12:27
CITAT (Xelma @ 07-07-2006, 13:17)
Har fått tipset av Löddeköpinge plantskola, dvs "Ulla-Molin-kopian" Heidi´s plantskola

(hon älskar buxbom, stramt och formklippt) att man kan klippa mellan vår och september.
Det sa bosse Rappne oxså i nåt trädgårdsprogram, att man kunde klippa istort sett närsomhelst, låt den växa ut lite o klipp tillbaks.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.