Full version: Skafferi
linaloviza
I dagens moderna hus och lägenheter saknar jag verkligen ett gammalt hederligt skafferi!
Det vill säga, ett skåp som är svalare än resten, där man kan ha potatis, lök och en massa annat som trivs bra där.

Det här kanske är en dum fråga, men hur skulle man själv kunna göra ett sådant? Vad är det som gör att det är svalare där än den vanliga innetemperaturen och hur får man till det?

wub.gif
Whiskuchi
Norrvägg och ventil ut i friska luften rolleyes.gif I mitt kök är skafferiet på västväggen. Ventil finns, men på sommaren är det jättevarmt där ändå. Tur att jag har stort kylskåp wink.gif
Gillan
Jag tillhör de lyckligt lottade som har både " torrskafferi "
och " kallskafferi " som du kan gå in i. Med dagens mått
mätt, så är de alltså ganska stora. Men precis som
whiskuchi säger ; norrvägg och ventil är det som gäller.

Nu, under sommaren är det inte ett dugg svalare där än
inomhus. Och då har jag som tur är en jordkällare som
fungerar alldeles utmärkt. Det är ju inte alla som är så
förunnade wub.gif
Lady Hamilton
Och i mitt över 100år gamla hus. Är köket utrustat med "golv-lucka" ner till en gjuten liten källar håla...............
Pirum
I mitt föräldrahem är bottenvåningen under jord, iaf halvvägs, där är ett rum under trappen som nästan är att likna vid jordkällare. 3 av 4 väggar, typ, har jord bakom cementen. Med isolerad dörr in mot övriga huset. Riktigt lika kallt som jordkällare blir det såklart inte, men mycket svalare iaf. Inte ens idag går temperaturen över 15C, och då är ändå isoleringen ut mot övriga huset åldersstigen och läckande.

Synd att moderna hus inte tycks byggas med så praktiska detaljer längre. Helt perfekt rum att ställa potatis och annat i. Idag hade det nog gjorts garderob av sådant litet rum. (1x2m eller så, samt full takhöjd)
*Felix matte*
Jag har kallskafferi, norrläge.... där är lika varmt som i lgh i övrigt sommartid
Vintertid däremot är den perfekt att förvara frukt, potatis och rotsaker mm. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon