Gurkomanen
06-07-2006, 20:12
Jag har läst att man eventuellt ska beskära gurkplantorna.. Min fråga är hur, när var?? Jag plockade min första i dag och massor är på gång!! Smakade kanon!!!
Åsa, mälardalen zon 2
06-07-2006, 20:23
Jag brukar inte beskära och det går hur bra som helst.
Det finns en del kommersiella gurkodlare som odlar med paraplymetoden och då klipper man när rankan kommit upp till en lina i taket och sedan kommer det nya rankor som får hänga ner som ett paraply MEN yrkesodlare har en annan typ av växthus främst är det högre i tak mm. så det är inte säkert att beskärningssätt som yrkesodlarna använder funkar i hobbyväxthus och liknande.
Jag brukar bara låta dem ha en ranka. Det brukar bli en djungel av rankor om jag låter dem hållas som de vill. När den första har vuxit upp har jeg en annan på gång som jag lämnat.
Om gurkorna, tomaterna (och några zuccini som egentligen inte borde vara där) växer så frimodigt i växthuset så att det helt enkelt börjar bli alldeles för trångt hur mycket man än binder upp, viker ner, etc - kan man då toppa/beskära utan att skada?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.