Full version: Grönt vatten
Gisan
Jag behöver hjälp. Vattnet i min damm är grönt ovh grumligt. Jag har en fontän med inbygt uv och filter. Ganska mycket växter men när det är en varm dag växer algerna till sig direkt. Dammen ligger ganska soligt och det finns ett par fiskar som trots allt verkar må bra. Jag har provat med delvatten byte men det tar bara någon dag så ser vattnet lika äckligt och tråkigt ut igen. Vad ska jag göra för att få klarare vatten? unsure.gif
Har provat med algmedel också men inget verkar fungera.
KURT
I sådant här väder hinner inte filtret med. Det är nog inte så mycket att göra. Man skulle säkert kunna installera ytterligare en pump + filter, eller så skulle det kanske kunna hjälpa om man kunde ordna lite mera skugga?
Sollan
Försök håva upp så mycket det går. I år har jag inte haft några större problem med alger, det hammabyggda filtret sköter sig...
Det är ingen ide att byta ut vattnet som du märkt.
Gisan
Tack för svaren!
Jag har idag inhandlat en större damm, lite mer blommor och en pump till som ska fixa vattenfallet.
Får se om det inte går lika snabt för algerna att växa till sig när det blir mer vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon