javinder
06-07-2006, 20:59
Jag har hittat ett antal vinbärsbuskar i utkanterna av vår trädgård, bland trädgårdsavfallet.
Nu vill jag flytta dessa till en bättre plats i trädgården. Då är frågan, vad skall jag tänka på när jag flyttar dessa och vart skall jag plantera om dem?
//Javinder
Anna Maria
06-07-2006, 21:16
Jag har flyttat stora vinbärsbuskar, konstigt nog har det alltid råkat bli mitt i sommaren... Förra året flyttade jag och med mig en massa vinbär och nu har jag fått överta grannens för de ska bygga ut precis där vinbären står. Annars är det säkert bättre att göra det efter skörden.
De brukar se lite anskrämliga ut efter flytten, tappar blad och en del grenar torkar. Dem klipper jag bort tidigt nästa vår. Jag vattnar enormt mycket och täcker med fiberduk första dagarna. Ingen buske har dött i alla fall!
Maria utanför Enköping
Åsa, mälardalen zon 2
06-07-2006, 21:22
Bästa tiden för vinbärsbuskarna är att flyttas när de är i vila = utan blad vilket innebär sen höst eller tidig vår.
Svarta vinbär klarar av att växa halvskuggigt + de vill inte ha alltför torr mark. Röda och vita vinbär brukar gilla sol och kan klara lite torrare marker.
Fundera också på om det är värt att flytta dem! Ger det gott om goda bär så kan man ju mycket väl flytta dem, annars är det bättre att köpa nya eller varför inte tigga en stickling/avläggare från någon som har en bra sort.
Herbert Arvidsson
16-07-2006, 07:00
Hej , du undrar om det går att flytta buskarna. Jag skulle nog testa om bären är goda innan jag gör mer ansträngningar för att ta vara på dem.Om du ska köpa nya buskar, så kanske det blir stora bär, men inte goda, då kanske du förlorar de gamla som har bra smak och som växer i din trädgård redan. Herbert brukar lägga ner en gren och täcka med jord, när vi vill ha nya buskar. Bildas nya rötter och det blir samma sort som den buske vi redan har. Värt att pröva då de gamla sorterna ofta är godare än nya. Om det finns uppsvällda knoppar längst ut på kvisten, har plantan sannolikt vinbärsgallkvalster, och då bör man inte försöka rädda dem. Blir det fina bär och goda så var rädd om dem. Hälsningar Ingeborg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.