Pallas Athena
Jag köpte en blomma för ca ett år sedan för den var så vacker och doftade så gott. Då tänkte jag inte så mycket på vad det var för en blomma, men i mitt bakhuvud fanns namnet Porslinsblomma. Så nu när blomman verkar vantrivas så insåg jag att jag måste kolla upp vad jag gör för fel, men jösses vad svårt det var att hitta vilken sort det är! :-o
Min blomma växer som en buske, den är ca 25 cm hög (alltså, den behöver inte klänga på något utan står av sig själv). Bladen växer ut åt alla håll på stjälkarna (de ser ut ungefär som rosblad, mörkgröna) och högst upp bildas en liten "klo" som sedan blir en blomknopp (se bilden). Eller ja, det gjorde det innan den kom hem till mig, men sedan dess har bara de knoppar som fanns från början antingen blommat eller fallit av (mest det senaste). Vilket resulterar i att det bara finns några enstaka knoppar kvar, fast den från början var täckt av dem. Bladen faller också av, mest de största. Blommorna är vita och ser ut ungefär som rosor. De håller sig i ca 3-4 dagar och torkar sedan och faller av. (Hela "klon" faller då av.)
Den doftar ljuvligt, inget jag har känt förut, men som en blandning av typ rosor och hyacinter.
Vet någon vad min blomma heter? Och/eller hur den ska skötas? Kan det vara en porslinsblomma, som jag fått för mig?
Nu står den i ett nordöst-fönster och vattnas så ofta att den precis hinner torka ut, men inte hinner börja sloka.
Bara någon vecka efter att jag köpt den torkade den visserligen ut väldigt, så att den slokade, pga en miss med vattningshjälp. Men sedan hämtade den sig bra trots det, men så sakteliga har den alltså tappat det mesta och ser väldigt ledsen ut nu.

Biggan_
Kan det kanske vara gardenia?
Biggan_
Jag lägger en länk på Gardenia HÄR
Pallas Athena
JA! Det skulle det nog kunna vara! Åtminstone stämmer en del av bilderna överens med min blomma. Tack! Men hur sköter man en sådan då?

Varför vill inte min bild visas nu då? Jag lägger hit länken istället: http://hem.passagen.se/zinnycots/Blomma.jpg
Pallas Athena
Gardenia Jasminoides verkar den bäst stämma överens med.
Biggan_
Skötselråd Gardenia

Välkommen hit förresten, jag såg ju att du var ny! biggrin.gif
Emma_
Gardenia tål varken torka eller vatten med kalk i, kan det vara det som ställer till det? smile.gif
jennyp
CITAT (Pallas Athena @ 06-07-2006, 22:47)
JA! Det skulle det nog kunna vara! Åtminstone stämmer en del av bilderna överens med min blomma. Tack! Men hur sköter man en sådan då?

Varför vill inte min bild visas nu då? Jag lägger hit länken istället: http://hem.passagen.se/zinnycots/Blomma.jpg

jag tror också att det är en gardenia, en hoya är det inte i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon