Min blomma växer som en buske, den är ca 25 cm hög (alltså, den behöver inte klänga på något utan står av sig själv). Bladen växer ut åt alla håll på stjälkarna (de ser ut ungefär som rosblad, mörkgröna) och högst upp bildas en liten "klo" som sedan blir en blomknopp (se bilden). Eller ja, det gjorde det innan den kom hem till mig, men sedan dess har bara de knoppar som fanns från början antingen blommat eller fallit av (mest det senaste). Vilket resulterar i att det bara finns några enstaka knoppar kvar, fast den från början var täckt av dem. Bladen faller också av, mest de största. Blommorna är vita och ser ut ungefär som rosor. De håller sig i ca 3-4 dagar och torkar sedan och faller av. (Hela "klon" faller då av.)
Den doftar ljuvligt, inget jag har känt förut, men som en blandning av typ rosor och hyacinter.
Vet någon vad min blomma heter? Och/eller hur den ska skötas? Kan det vara en porslinsblomma, som jag fått för mig?
Nu står den i ett nordöst-fönster och vattnas så ofta att den precis hinner torka ut, men inte hinner börja sloka.
Bara någon vecka efter att jag köpt den torkade den visserligen ut väldigt, så att den slokade, pga en miss med vattningshjälp. Men sedan hämtade den sig bra trots det, men så sakteliga har den alltså tappat det mesta och ser väldigt ledsen ut nu.