Hierokliff
Hejsan, jag håller på och röjer lite på den bakre delen av tomten, och har hittat ett trevligt stenparti under ljungen/mossan där jag funderar på att göra en vit del i trädgården. Kollade in ett par trädgårdsbutiker idag (och hittade massa annat iofs) men det var inte lätt att hitta vita marktäckare.
Vit fetknopp såg iofs lovande ut.

Så jag skulle gärna vilja be om tips på vita blommor som är antingen marktäckande och dels andra som är högre.

Platsen är ganska solig eftersom en del granar o tallar har fått stryka på foten och slyet är bortklippt nu.
Åsa, mälardalen zon 2
Här kommer förslag på några vita marktäckare: vit kattfot, vit rosenbräcka, vit aubretia, fjällsippa, något högre blir edelweissen, ev.kan även hängslöja funka.
ullislerum
silverarv
Mia, zon 3
Mattveronika Veronica prostrata finns ofta i vita toner. Favorit!
cala98
Fagertrav! Jättefin på våren!
birgitek
Bergnarv är en fin marktäckare som blommar med vita blommor hela sommaren, sprider sig bra, har dock aldrig sett den i någon plantskola men den är lätt att fröså.
Birgit Ek
Hierokliff
Tack för alla tips!
Snart ingen ursäkt kvar för att inte ta tag i det där stenpartiet huh.gif
Jenny & Vilda
Backtimjan "albus", en jättefint vitblommande, marktäckande timjansort med ljusgrönt bladverk.
Rönninge
CITAT (ullislerum @ 07-07-2006, 00:21)
silverarv

Min erfarenhet av Silverarv är att de tar lika mycket överhand som kvickrot mad.gif jag har försökt allt ja kan för att få bort den jag planterade förra året....
Ja köpte nyligen en Kalkkrasse (arabis familjen), vita blommor och melerade blad, blir ca 15-20 hög
Kalkkrasse

Sen finns det bl a fler varianter av fetknopp som har vita blommor
Men gå in här och sök och leta efter vita blommor du tycker ser vackra ut.
Trädgårdslistor
Välj Stenparti där det står jord.

//Lena
Ophelia
Jag är lite småkär i rosenplister med variegerande blad, den blommar ju trevligt sedan är bladen dekorativa.
Betty
Vit backnejlika sprider sig fint. Annars håller jag med Ophelia angående rosenplister, den finns både vitblommande och violett, jag har den med vita blommor. wub.gif

Brunnera - kaukasisk förgätmigej är en annan favorit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon