Full version: Gurkfråga
Sollan
Hade två gurkor. En producerade en gurka, stannade i växten och har nu fått gå till de sälla jaktmarkerna.
Den andra har producerat en gurka och massor av kart. Problemet är att många kart mjuknar och blir gula medan de är små. Vad är det för fel? Har kollat men inte hittat någon ohyra. En slurk vatten ges varje dag så de inte slokar med lite näring i.
Gillan
CITAT (Sollan @ 07-07-2006, 07:59)
Hade två gurkor. En producerade en gurka, stannade i växten och har nu fått gå till de sälla jaktmarkerna.
Den andra har producerat en gurka och massor av kart. Problemet är att många kart mjuknar och blir gula medan de är små. Vad är det för fel? Har kollat men inte hittat någon ohyra. En slurk vatten ges varje dag så de inte slokar med lite näring i.

Hur har du dem planterade? Är de i kruka eller i ett
" lanne "?

Jag har inte så stor erfarenhet av just gurka, men
jag tror att den kan ge samma symtom vid både för torrt och
för vått läge wink.gif . I vilket fall som helst, så måste den ha både
plats och vätska. Dock utan att dränka den.

Visst blev du klok nu tongue.gif , men det är så det är..........man får så
mycket tips och ideer att man till slut inte vet vart bak och fram
är laugh.gif
Sollan
De står i hinkar i växthuset som blir varmt, men jorden håller fuktigheten bra så det är svårt att veta hur mycket man ska vattna... wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Är det en sort som kan bilda frukter utan pollinering eller kan det vara pollineringen som saknas? Vet du vilken sort gurka det är?
Sollan
Minns inte namnet men det stod inget om pollinering på påsen. Har fått en gurka och två till verkar växa men 5-6 har jag varit tvungen att noppa bort, de gulnar och blir mjuka i "bebisstadiet".
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det brukar inte stå något om pollinering och ibland luras folk av texten på påsarna speciellt om det står 100% feminin = sätter bara honblommor, är det en sådan sort bör man så alla fröerna + plantera alla plantorna, i påsen ligger det frö till någon planta som har hanblommor som kan pollinera blommorna på de 100% feminina plantorna. Jag har en sådan sort iår (köpt planta) = Passandra, alla karten gulnade och trillade bort i början det var inte förren sorten Lemon började blomma och jag kunde ta pollen därifrån som det blev en bättre utveckling av frukterna.

Har din planta både han och honblommor så brukar det vara en sort som alltid behöver pollinering.

Det finns även sorter som är Partenocarpa = kan sätta frukt utan befruktning dessa frön brukar vara ganska dyra och det brukar stå på påsen att sorten är partenocarp.

Kan även lägga till att gurkplantorna inte orkar få fram alla honblommor till mogna frukter de den inte orkar med trillar bort även om man hjälper till med pollinering. En 2-3 gurkor som växer är nog ofta vad man kan räkna med plantan brukar ofta inte orka ha så enormt många växande gurkor samtidigt. Och din planta har ju några gurkor som växer så troligtvis orkar den inte ge eneri till fler frukter just nu.
Sollan
Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon