Full version: Storlek på rosor
Blomstersmurfen
Jaha, här har man läst och läst, men så blir det något helt annat... Hur skall man kunna planera, när de rackarna inte kan läsa själva hur höga de skall bli?

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Jag har t ex flera Astrid Lindgren, den största är nu nästan 2 meter hög (fantastiskt vacker i o f s, blommar från marken till toppen med massor med blommor), men det skulle den ju inte bli...

Det känns som att det snart är läge att flytta om dem, så att det inte ser så konstigt ut (med lägre sorter bakom högre osv), men då blir de ju ledsna, och det vill jag verkligen inte! blink.gif
Mia, zon 3
Hoppla, snacka om lyxbekymmer! laugh.gif
Nej, skämt åsida - det är lite snopet när det blir "fel". Men flytta dem i höst, då blir de inte så väldigt ledsna. Och det viktigast är att de står så att du njuter av dem och inte stör dig på dem, för då har de tappat sitt syfte.
Lycka till med flytten!
Kajsa
Det stämmer inte alltid, Astrid Lindgren rosen står i LÅG Rosbibeln bli ca 1.20 hög, mina är kanske 80 cm. Den stortrivs, blev höjden helt fel så gör som Mia skrev flytta den i höst. Jag har Kanadarosor som blivit mycket större och högre än det står, Morden Centennial har jag två ex. av som är som buskar ca 1.80 och flera andra Kanadarosor har blivit bra mycket större än jag trodde, men dom är väl ganska nya i landet.
I våras såg jag The Fairy som stora runda buskar ca 1.5 m i zon 1, så vackert så jag var stum. Zon 1 och bästa jorden.
kerstin z5-6
oh kom ihåg att i rosbibeln -LÅG tex står angiven höjd ofta, för vilken höjd den rosén är vackrast i !
Du kan klippa en klätterros till en låg buske -och du kan ha Alexander en rabattros -eller Astrid som ett 2 m buskage, väggtäckare i z1
men dessa bägge är tänkta att kapas ner till 10 15 cm över mark varje vår smile.gif
Blomstersmurfen
Kapas till 10 15 cm? Vad elakt, när ingenting dött under vintern! unsure.gif

Eftersom den blommar hela vägen från marken och upp ändå, tycker jag nog att Astrid får slippa den behandlingen hos mig iallafall. Fast det kanske är dumt ändå?

Tyvärr hittar jag inte batteriladdaren till kameran, så jag kan inte bevisa hur fin hon är.

Frågan är om jag kan räkna med att hon blommar lika fint nästa år, och om de andra av samma sort också tänker bli så stora (med tanke på den så kallade planeringen av hur slutresultatet ska bli)?

Flytta i höst? De verkar inte riktigt förstå det där med vila... Förra året blommade de fortfarande i december, och lade inte av förrän vi plötsligt hade - 8 grader en dag. Vi har väldigt långa höstar här, när skulle ni rosexperter flytta den då (om ni bodde här, vill säga).

Lyxproblem kan man nog verkligen säga, stackars er som måste ha så mycket i kruka! Mitt uterum är knökfullt på vintrarna, men bara med palmer och medelhavsväxter. wub.gif
kerstin z5-6
Du kan säkert flytta med framgång under hösten smile.gif

Om du gillar Astrid som stor -skulle jag nog också göra -så låt henne växa ! Det är DIN trädgård
Hos mej är den bergvallmon som blir över metern höga -inte kapar jag av dem för det laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon