Full version: Plommomnträd
Inger GMT
Vi har upptäckt röda vätskande fläckar nertill på stammen på vårt plommonträd
Fläckarna är lätt upphöjda och av en tio-kronas storlek. Trädet är ett Viktoria och det verkar friskt för övrigt..
Undrar nu om någon vet vad detta beror på
Hälsningar Inger
Åsa, mälardalen zon 2
Skulle tippa att det är gummiflöde som orsakas av stress. Stressen kan bero på felaktig beskärning, för hård beskärning, dåliga markförhållanden, frost, ojämn tillväxt, starka svängningar i klimatet mm. Med tanke på att det handlar om Victoria skulle jag också tro att dålig kartgallring också kan ge stress, Victoria sätter ofta så enorma skördar att det är mer än trädet mår bra av. Så det kan vara många orsaker som kan ge upphov till gummiflöde.

Gummiflödet brukar inte försvinna när det en gång har dykt upp, det gör trädet svagare och brukar förkorta livslängden en del men träden kan leva ganska många år med gummiflödet och ge frukt så man bör inte såga ner det utan låt det vara kvar tills det blir sämre och slutar ge så bra med frukt.
Lars
Kan detta också vara gummiflöde? Det är ett Prunus sargentii och är nyplanterat för ett år sedan. Jag kommer inte riktigt ihåg, men har för mej att jag såg detta ganska snart efter planteringen... Det är planterat i lerjord, men inte för djupt - kan det ha med saken att göra?

/Lars
Åsa, mälardalen zon 2
Det ser ut som om det kan vara något mera än gummiflöde kanske någon mekanisk skada + gummiflöde.

Det är även misstänkt likt stam och bladbakterios, då brukar man få sår på grenarna + gummiflöde som tränger fram. Är det stam och bladbakterios borde man även se det på våren när många knoppar torkar eller unga skott vissnar strax efter att de slagit ut.
http://www.caf.wvu.edu/kearneysville/disea...ages/fig130.jpg
Skulle det vara bakteriesjukdom så rekommenderas att man skär bort det in på frisk ved på försommaren. Rätta beskärningstiden för körsbär är egentligen mera på hösten men då ska trädet vara mera mottaglig för bakteriesmitta än vad det är på försommaren så därför rekommenderas att man skär bort det på försommaren.
Lars
Det är på flera grenar, så att det skulle vara mekaniska skador tror jag inte, men visst kan det vara den där bakteriosen du pratar om. Har tidigare fått bud om kräfta. Har det på några äppelträd, men jag har inte beskurit körsbären alls. Kan kräfta smitta ändå, och går det på Prunus också?

Lars
Åsa, mälardalen zon 2
Kräfta smittar med sporer så de kan lätt spridas mellan träd via vind och vatten. Kräftan som går på äpple kan även gå på andra träd och heter då lövträdskräfta. Jag är osäker på om det är vanligt att kräftan går på Prunussläktet(körsbär, plommon, persika), det finns ingen information om kräfta på prunussläktet i boken växtskydd i trädgård eller i databasen Växteko vilket för mig måste betyda att det inte är så vanligt iallafall.

Har man kräfta på äppelträd så bör man beskära dem en torr och ganska varm sensommardag inte på vårvintern, då minskar man risken för att sprida vidare sjukdomen (bränn gärna upp de grenar med kräftsmitta som tas bort). Är det väldigt mycket kräfta i trädet så bör man fundera på att ta bort trädet.
Cilla
Jag tycker fortfarande att det ser ut som kräfta. Blad- och stambakterios som jag sett i verkligheten har haft jämnare 'såryta', oftare lite rundad och mer som en kraftig intryckning i barken. Men kanske den kan se så här fnasig ut också!

Fruktträdskräfta har sett både på plommon- och körsbärsträd, samt på andra odlade prunus som persika, prydnadskörsbär. En gång på hägg. Den beter sig på prunus ungefär som på äppelträd - förekommer mer på starkt beskurna prunusträd, på sådana som står nära smittade äppelträd, mer i sank och sammanpackad mark etc. Skillnaden är att smittad körsbär och plommon vätskar i såren.

Man borde kunna se vad det är nu på våren. Är det bakterios torkar knoppar och årsskott, blad får genomskinliga fläckar som senare övergår i brunt. Fläckarna torkar och blir sedan hål i bladen.

Är det kräfta kan årsskott torka in och dö helt. Har den förekommit många år i trädet uppstår köttiga sår också på de grövre grenarna.

Ett trist kapitel det här!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon