josohl
En fundering i värmen:
vart tar vattnet vägen????
Igårkväll vattnade jag med trädgårdsslangen och spridarmunstycke ganska länge i en inte alltför stor rabatt (cirka 15 minuter). Det måste ju ha kommit ut årskilliga liter och det var tidvis små pölar på jorden. När man sen krafsar i jorden ser man att det bara är fuktigt någon millimeter ner och där under snustorrt. Rinner vattnet igenom den torra jorden och längre ner? Betyder det att växternas rötter ändå får vatten fastän jorden på 2-30 mm djup inte är blöt???
emmsing75
Vet inte om det var fallet för dig men för egen del så har jag insett att jag tidigare har vattnat alldelles förlite när jag vattnat. Det känns som att man ofta måste man vattna 10 ggr mer än vad man tycker borde räcka så vad jag har börjat gjort nu är att sätta vattenspridaren som får gå minst 2-3 timmar på varje ställe. Köpte en regnmätare som jag började använda vid gräsvattning för att se hur mycket vatten gräset egentligen fick och då insåg jag att min vanliga vattning inte alls räckte långt om man ser till rekomenderad vattning(minst 10-20 mm har jag läst).

Hursom, vet ju inte hur det är i ditt fall men när det är så här varmt dunstar ju vattnet rätt snabbt så ska jorden bli riktigt blöt på djupet kan jag tänka mig att det kräver lång vattning. Låter ju lite konstigt om vattnet skulle ha runnit rakt igenom det torra men ändå kunnat vattna rötterna längst ner. Många växter har ju rötter på flerställen och då bör ju all jord bli blöt när man vattnar. MEn jag är egentligen inte nå kunnig på området, finns säkert många fler o bättre "vattningsexperter"
tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om jorden är riktigt torr tar det tid att få jorden blöt stå och vattna för hand med vattenslang med munstycke är inte så effektivt man orkar inte stå så länge som man skulle behöva, jag odlar på liten tomt och har då en liten cirkelspridare som jag flyttar runt när det börjar se torrt ut. Jag brukar testa gräva efter någon halvtimme och se hur mycket vatten som trängt ner + vissa år har jag också använt regnmätare för att se hur mycket vatten man haft ut, mer än 15min brukar man definitivt behöva vattna + vattenstrålarna ska gärna vara ganska fina och inte alltför grova (slås jorden sönder på yten kan det lätt bli pölar på ytan medans det under fortfarande kan vara torrt) + det bör inte vara alltför varmt och soligt när man vattnar då avdunstar det mesta.

Det är bättre att vattna sällan och då blöta igenom jorden ordentligt än att småskvätta varje kväll.
SaraS
För att ge ett exempel på hur mycket vatten det går åt: Jag jobbade i många somrar på kyrkogård. Då vattnade vi 3x10 liter per planterad grav som var ca 4x6 dm. Om man spolar upp 30 liter så inser man att för att vattna en rabatt som är någorlunda stor så får man hålla på LÄNGE... wacko.gif
josohl
Hua. Fast jag tycker fortfarande att det är konstigt att så mycket vatten som jag hade ut igår bara skulle blöta nån millimeter jord, en del vatten måste försvinna ner även om man uppenbarligen behöver vattna mer ändå! Hur skall man hinna med? Får väl börja ställa upp spridaren och flytta runt den istället för att stå med trädgårdsslangen. Eller dansa regndans, det är mycket enklare när naturen sköter vattningen...
fruberglund
Vattnet tränger lättare ner och dunstar inte lika fort om man luckrar jorden lite innan vattning. Läste det nånstans och tycker det funkar bra, speciellt för mig som har viss jord som lägger sig som en "kaka" ovanpå.
Snöflinga
Jag vattnar med slang som får ligga intill växterna sisådär 15 min. sedan är jorden våt långt ner ... Att vattna med spridare i rabatterna funkar inte alls eftersom växternas blad hindrar vattnet att komma ner i jorden unsure.gif Använder även rotvattnaren till större växter ...
kristerh
CITAT (fruberglund @ 07-07-2006, 15:45)
speciellt för mig som har viss jord som lägger sig som en "kaka" ovanpå.

Har du billig "köpejord" wink.gif laugh.gif laugh.gif
den brukar lägga sig som en kaka,
krister
josohl
Jag fasthåller min teori att en del "rinner igenom" utan att helt blöta det översta jordlagret! Jag har i helgen studerat vad som händer när jag vattnar mina tomater som står i stora halvgenomskinliga plastbaljor, när jag vattnar med strilvattenkanna ser man genom plasten att vatten rinner neråt mot botten (och rötterna) även om det bara blivit lite blött i översta jordlagret! Det är säkert så som många säger att man skall vattna mer än man tror, men jag tror fortfarande att en del vatten når längre ner i jorden trots att översta lagret inte är helt genomblött!
Alexander-VG-zon3
CITAT (fruberglund @ 07-07-2006, 15:45)
Vattnet tränger lättare ner och dunstar inte lika fort om man luckrar jorden lite innan vattning. Läste det nånstans och tycker det funkar bra, speciellt för mig som har viss jord som lägger sig som en "kaka" ovanpå.

det var det jag tänkte säga .
att luckrar man upp den torkbilnigen på jordne så är dte oftast fuktigt i jorden som gör att vattnet rinner igenom lättare .jag brukar stå vid mina rabatter en bra stund .
detså djupare rötter detså växten klara sig bättre .
Eva 33c
Gör ett räkneexperiment så får du klart besked om hur mycket vatten per kvm du vattnat ut.
Jag har gjort det själv en gång så att jag ska veta hur länge jag ska vattna med slangen för att få en viss volym.
Fyll ett 10 liters kärl (en ordinär vattenkanna alltså) med samma tryck och stril som du använder när du vattnar i rabatten.
Sedan kan du enkelt räkna ut hur mycket du spred på 15 minuter. En uppskattning av storleken på din rabatt gör att du vet hur mycket det blev per kvm.
I verkligheten har du dessutom förmodligen fått mindre vatten i jorden. En del dunstar i luften redan, speciellt om det är väldigt varmt.
Bildas vattenpölar dunstar en del där oclså innan det rinner ner i marken. Dessutom hamnar ju en del på växterna istället för på jorden.
Att vattnet i en kruka kan rinna ner i botten utan att blöta jorden beror på "minsta motståndets lag". Det rinner alltså oftast ner mellan krukans kant och jorden. Det sker ju inte i en rabatt. Om man luckara jorden, (som du redan fått råd om) både före och efer vattningen så gör man det lättare för vattnen att tränga ner. Vattenpölar på ytan visar att man vattnat fortare än jorden hinner ta till sig.
Själv vattnar jag med vattenspridaren ute. Den står som ett absolut minimum 1 timme på varje plats, oftast längre tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon