Full version: tomatplanta
Marcelo
jag fick en tomat planta för inte så länge sen. bytte kruka och den växer bra nu. problemet är att bladen längst ner har börjat torka. e det så enkelt som att jag ska vattna mer, eller beror det på nåt annat?

schyst ställe det här, odla.nu forumet!
Åsa, mälardalen zon 2
De gamla bladen (sitter längst ner) vissnar allteftersom de blir för utslitna (plantan orkar inte försörja de blad som inte bidrar till insamlandet av energi), vattnar du för lite så brukar hela plantan hänga.

Hur stor kruka odlar du i och vilken sort är det?
Marcelo
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,07-07-2006, 11:52)
De gamla bladen (sitter längst ner) vissnar allteftersom de blir för utslitna (plantan orkar inte försörja de blad som inte bidrar till insamlandet av energi), vattnar du för lite så brukar hela plantan hänga.

Hur stor kruka odlar du i och vilken sort är det?

tack för snabbt svar.smile.gif

krukan är 19 cm bredd och 14,5 djup. e de ok eller ska jag ha nåt annat?
vet inte vilken sort det är.
Åsa, mälardalen zon 2
Det låter som en ganska liten kruka normala tomatplantor brukar jag ha i 15-20 liters hinkar de blir STORA plantor och dricker mycket + de är hungriga.

Jag vet inte hur du odlar men odlar du inomhus kan det ju vara svårt att få plats med en jättehink men försök sätta dem i så stor behållare som möjligt och tomaten bryr sig inte om vad du odlar den i så länge som det finns dräneringshål, så vanliga hinkar, papperskorgar mm. funkar ifall man gör dräneringshål i dem. När du planterar växten i ny större kruka ställ tomatplantan på botten och fyll på med jord det är bara bra om tomatplantan planteras ner djupt, tomat bildar rötter på stammen.
Marcelo
schyst! tack för tipsen! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon