Full version: Rustas växthus
Lady Hamilton
Jag har köpt denna modell för 299:- för att kunna använda hyll systemet i mitt uterum/vinterträdgård. Men så slog det mig att jag kanske kunde använda det ute redan nu till diverse "projekt" som jag nu har i Rustas "mini växthus"
Så nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av att ha ett sådant här "växthus" ute.........Blåser plasten lätt sönder? Tål växthuset överhuvud taget att stå utom hus? Berätta gärna ni som vet smile.gif
rosita
Jag köpte en modell mindre förra året och hade det ute, lite skyuddat under tak visserligen, men det gick bra. Blixtlåset gick sönder mot slutet av säsongen, så i år satte jag 2mm plast runt ställningen i stället. Det funkade hyfsat under våren. Nu står det i förrådet i väntan på sticklingar i augusti och då ska jag ha skuggväv i stället för plast.
Jag har också tänkt att använda det i uterummet, när det nu blir klart?! unsure.gif
noora
Jag var och tittade på dem igår och fastnade i stället för ett paket "armerad plast" (samma sort som dom har på vissa av växthusen). Jag har sedan tidigare en gammal trähylla (i stil med Ikeas Ivar-hylla) på balkongen och tänkte hänga plasten runt den till hösten (förlänga säsongen för chilin) och inför nästa vår.
AnitaO
Jag har haft mitt 1 år, och är i stort sett nöjd.
Den svaga punkten tycker jag är dragkedjorna, som håller ganska dålig kvalité och säkert ganska snart kommer att bli trasiga.

Men det är en bra (billig) lösning för dom lite mindre "projekten".
ingmet
Jag köpte en större variant förvisso för ett reapris 300-400 kr förra året. Dragkedjorna höll men det var värre med sömmarna som sprack längst neri från och några decimeter uppåt när det var dags att ta isär för höst. I år har jag inte satt upp det utan det vilar för framtagning till nästa vår. Skulle egentligen vilja ha ny plast.. men de säljer bara allt i ett dvs med ställningarna.. hmmm...

Rosita nämner något om ny plast.. kanske kan vara något.. Vad menar du med 2 mm plast? Något som säljs på rulle någonstans?
Lady Hamilton
Den större varianten "Plantman VÄXTHUS L250XB200XH210 CM"
kostar ca 777:- och det tyckte jag var lite dyrt sad.gif Men på den modellen är det en helt annan plast. Typ "armerad plast" som noora beskrev.
Mitt växthus har måtten Bredd 120 cm Djup 100 cm Höjd 168 cm

2 mm plast kan vara den typ av plast som man kan köpa på bygg-marknader eller järn-affärer, och de brukar kallas "byggplast"
rosita
CITAT (ingmet @ 07-07-2006, 15:09)
Jag köpte en större variant förvisso för ett reapris 300-400 kr förra året. Dragkedjorna höll men det var värre med sömmarna som sprack längst neri från och några decimeter uppåt när det var dags att ta isär för höst. I år har jag inte satt upp det utan det vilar för framtagning till nästa vår. Skulle egentligen vilja ha ny plast.. men de säljer bara allt i ett dvs med ställningarna.. hmmm...

Rosita nämner något om ny plast.. kanske kan vara något.. Vad menar du med 2 mm plast? Något som säljs på rulle någonstans?

2 mm plast är alltså tjockleken. Det finns 1 och 2 mm tjock och så den tjockare byggplasten. Den finns på rulle på byggvaruhus och man kan köpa den i metervara. Jag tror rullarna ligger på 25 m. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon