Full version: Iris igen!
catlin
Hittat en gammal Iris på ett skumt ställe, vid en liten bergshäll. Fast jag vill gärna ha den kvar där, började rensa bort en massa ogräs och hittar på lite rotdelar som är ruttna, är det bara o ta bort dessa fast de sitter på en frisk knöl? alltså skära bort?

Vill ju oxå ge mina nyfunna vänner lite ny jord, med risken för att jag täcker knölarna helt. Hur mycket skall knölarna synas för att blomma??

Tack på förhand o önskar er en härlig dag i trägårn!! rolleyes.gif
Ella
Jag täckte mina irisar med hemmaflisade grenar och dörm om min förvåning när jag nästa år såg att de hade blivit många fler. På det sättet ger du dem näring på lång sikt utan att täcka dem med jord.

Det finns många som skriver att man inte ska täcka irisens knölar kanske gäller det bara täckning med jord! Jag vet inte, men det var kul när de blev så många!
catlin
Aha...kanske ska prova med det da smile.gif
Hannele
Ny flis skulle jag aldrig använda på växter, det tjäl kväve från plantorna.
Jag har dödat några späda plantor ovetandes.
Täcker man iris, får man bara blad - inga blommor.
Den kan frivas i bergshällor.
Ella
Det är möjligt att flisen hade legat något år och torkat innan jag la på den! Men irisen hade aldrig täckodlats av något annat före så där var inte speciellt kväverrikt före. Inte heller kan jag berätta ur lång tid det tog innan jag överraskades av att det var många. Jag tror att det tog ett år men jag är inte säker för det var nog nästan tio år sedan, det kanske tog två år!

Det kom både blad och blommor på mina irisar.

Vad menar du med ny flis?!
Lars
Ny flis = färsk flis (antar jag det menas). Färsk flis stjäl kväve när en bryts ner...

Lars
catlin
a nu har jag iaf låtit mina gamla irisar sitta kvar i bergsklykan där d säkert har bott några år...o lagt lite ny jord runt..så får vi se vad som händer tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon