ribe
Hejsan!

Vi har köpt ett hus och har massor med rosor som vi inte vet vad det är för något. Det var ett dödsbo som sålde huset så vi kunde inte få hjälp av föregående ägare (som alla säger levde för sin trädgård och dog med spaden i handen, 88 bast gammal). Vi kan själva (ännu) ingenting om rosor och det känns som att första steget är att få ett hum om vad det är för rosor, så all hjälp och kommentarer om klassificering är högst välkomna.

/Rickard

Ros 1 (klätterros)

Länk till bild på hela busken

Ros 2 (klätterros)

Ros 3 (rabattros, kanske HC Andersen?)

Ros 4 (rabattros)

Ros 5 (buskros)

Ros 6 (rabattros)

Ros 7 (klätterros)

Ros 8 (klätterros)

Ros 9 (klätterros)

Ros 10 (klätterros)

Ros 11 (klätterros)
Ros 11 (Fick bara ha med 10 bilder, så denna får komma som länk)
Kajsa
Hej och välkommen
Bilderna är jättestora det går inte att reda ut.
Titta i mitt album jag har mycket rosor, kanske du känner du igen några.
ribe
Nu har jag förminskat bilderna en del i alla fall; hoppas det blir lättare att se.

/Rickard
kerstin z5-6
tyvärr är de fortfarande aldeles för stora -annars ser de , inte så svåra ut -rabattrosen i orangerött tror jag är <Alexander
men
Lägg bilderna i ett album här o länka till det så kan vi nog svara smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Denna påminner om Flammentanz som är en av de vanligaste sorterna i handeln, den är engångsblommande. (Det är dock svårt att få helhetsbegreppet för att få bra identifiering behövs nog flera bilder per ros ex. hela växten + några närmare bilder + information om det är en remonterande ros eller ej)

Sommartorparn
det är säkert jättefina bilder, men på min datorskärm kan jag se ungefär en molekyl i taget.
Ungefär som när man sitter med en pusselbit och ska gissa hur själva bilden ser ut.
biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon