Full version: Hundar och kadaver
Castea
Vet någon varför hundar är så tokiga i att rulla sig i kadaver och liknande som luktar riktigt skitilla? rolleyes.gif

Såg en golden retriever igår som rullade sig helt galet noga i en rutten fisk vid hamnen. Vilken stank, i denna värme dessutom! laugh.gif

Och har själv haft en hund som rullade sig i ett kalvkadaver en gång.

Teorier, någon?
Betty
Intressanta teorier i ämnet finns HÄR scrolla ner till sidan 7.
storm
CITAT (Castea @ 07-07-2006, 19:31)
Vet någon varför hundar är så tokiga i att rulla sig i kadaver och liknande som luktar riktigt skitilla? rolleyes.gif

Såg en golden retriever igår som rullade sig helt galet noga i en rutten fisk vid hamnen. Vilken stank, i denna värme dessutom! laugh.gif

Teorier, någon?

Jag tror att det ät ganska stark instinkt hoss vissa hundar att kamoflera sin egen doft,till ex,kanske dom vill jaga eller något annat,vi kan ju inte gå in i deras psyke.men man fattar lite än då
pejori
CITAT (storm @ 07-07-2006, 20:00)
CITAT (Castea @ 07-07-2006, 19:31)
Vet någon varför hundar är så tokiga i att rulla sig i kadaver och liknande som luktar riktigt skitilla?  :rolleyes:

Såg en golden retriever igår som rullade sig helt galet noga i en rutten fisk vid hamnen. Vilken stank, i denna värme dessutom!  :lol:

Teorier, någon?

Jag tror att det ät ganska stark instinkt hoss vissa hundar att kamoflera sin egen doft,till ex,kanske dom vill jaga eller något annat,vi kan ju inte gå in i deras psyke.men man fattar lite än då

har också förstått det så, att dom kamouflerar sin egen doft, när dom gör så. smile.gif
Castea
Intressant artikel, Betty!

Saxar litet ur det som står som möjliga/omöjliga teorier:

1. Hunden försöker dölja sin egen lukt,
antingen som individ eller som rov-
djur.

2. Hunden försöker ta med sig doften till
flocken för att förmedla information
av något slag.

3. Hunden försöker öka sin sociala sta-
tus genom att lukta starkt då den träf-
far andra hundar.

Det finns också de som menar att syf-
tet med hundens beteende är att undan-
röja eller späda ut den starka doften ge-
nom att placera sin egen doft ovanpå.

Ja, många synsätt finns uppenbarligen. rolleyes.gif

Tack för er feedback!
Zanna
Jag vet inte varför hundarna gör så men jag vet att min hund ÄLSKAR att rulla sig i allt snuskigt och ruttet som finns i naturen. Senast i dag fick jag bada henne för att hon stank så illa. Jag skulle gärna vilja veta varför. Kompisarnas hundar gör likadant.

Förra våren rullade hon sig på en åker där hon brukar springa. Innan jag hann fatta vad det var så hade hon rullat hela sig - i kogödsel som bonden spritt ut. wacko.gif
Theriss
Usch ja det är inte vidare trevligt... tongue.gif Min vovve tycker om att rulla sig i fågelskit och fiskrens, det verkar vara favoriterna... *urk*
Whiskuchi
Uuuäck. Jag såg en lösspringande cairnterrier på vägen en gång och fångade in den. Visade sig att den precis varit på en svinfarm och rullat lite i gödsel först tongue.gif
(som tur var hittade vi ägarna fort, jag slapp känna lukten så jättelänge)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon