Sidor: 1, 2
Anki V
Tack Evgeni.

Nu till helgen börjar arbetet med att snygga till runt om och fixa till i gångarna. Äntligen!

Det har inte hänt något på hela sommaren på den fronten, dels pga, värmen och dels för att jag behöver hjälp av någon med muskler och det har stressat mig enormt. Jag är den typen av människa som inte kan vänta.... wink.gif

"Muskelmannen" har varit strängt upptagen med att bygga brygga och måla båthus.
/Anki
Limeblossom
Verkligen jättefint! biggrin.gif
Anki på Öland
Uj, uj, uj, man blir ju bara såååå avundsjuk.......
Anki
Anki V
Ja ha, då var det dags igen då.

Äntligen fick jag se Aicha blomma! Oh vilka ögonfransar den tjejen har, och själva blomman är jättestor och syns lång väg.

Lilla Rosa Mundi hade tyvärr haft sitt bäst före datum för just den här blomman....men det kommer fler smile.gif

Nu är det bara Chinatown som inte velat visa sina rosor men det är lugnt laugh.gif den har massor av knopp som kommer att slå ut till veckan.

Det börjar äntligen bli fason borta vid gropen. Jordhögarna är utplanade och stenarna runt om är hyfsat placerade, det finns lite kvar att grunna på där. Jag har i alla fall fyllt matjord mellan stenarna och flyttat dit lite backnejlikor och mossflox. Jag har tänkt att det också ska dit olika sorters timjan nästa vår. Mellan timjantuvorna ska jag ha grus av röd Nordingrågranit som jag skopat upp ur havet rolleyes.gif

Till vänster på bilden, mellan det tre stora stenarna är det en grop färdiggrävd som står och väntar på en Loui Bugnet nästa vår. Jag tänkte att han skulle vara ett lämpligt sällskap till Hansaland.

Gruset som ska läggas i gångarna mellan rosgroparna har tyvärr (eller tack och lov) inte levererats ännu. Jag har haft det jag gjort i alla fall!

Till sist en Champlain till, favis rosen.

Anki
Anki V
Nu har det "sista" rosen i min rosrgop slagit ut.

Chinatown:

Den rosen är jag också supernöjd med! En vacker ros och ett mörkgrönt blankt bladverk. Få sen nu om den bara har förstånd att vissna vackert också.

Sammanfattningsvis så är jag jättenöjd med mina rosor. De som inte varit riktigt som jag tänkt mig är M Fireglow som efter sitt 1:a grandiosa flor inte riktigt orkat med att öppna knopparna och dessutom har olaten att vissna fult. Många av blommorna har jag fått "hjälpa på traven" för att de ska slå ut, sedan sitter kronbladen kvar tills de torkat och då får jag bryta bort dom. Man kan väl inte skylla på regn denna sommar?

Martin F är jag inte heller helt nöjd med. Han sätter enormt mycket knopp men större delen av knopparna vissnar eller slår ut till hälften.

Nu är det bara att njuta av blomningen så länge den varar och hålla tummarna för att det ska finnas liv i "rosgropen" även nästa sommar.

/Anki
Kajsa
Martin Frobisher har uppfört sig på samma sätt här, bara inte orkat slå ut och då har jag en stor buske. Chinatown är en pärla, men den fryser i backen och blommar sent varje år, undantaget i år efter en snäll vinter, i år har jag haft en buske av den rosen. Morden Fireglow fick en massa rosrost i år, det kanske ni slipper som har lite kallare ? Men vädret har varit överdrivet åt alla håll i sommar.
Vacker bild på Chinatown wub.gif
Anki V
Ingen rost på M Fireglow, den enda ros som visat upp någon "sjukdom" är Hansaland som har pyttelite svarta fläckar på de nedersta bladen (knappt synbart).

Hur ska det gå med Martin F då? Är det för varmt så vill han inte och är det blött så blir han som en disktrasa? sad.gif
Nåväl, han ska väl få något/några år på sig innan jag sågar honom helt. Det finns ju faktiskt de som älskar den rosen även om han inte imponerat på mig i sommar.
/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon