Full version: klätterväxter
ulaa
Jag har två sk handikappramper vid mitt hus. Den ena är i söder, den andra västerläge.
Jag har sett att andra har byggt vidare på altanräcke för att dölja den (det ser ju ut lite som en vårdinrättning), men jag funderar på om jag skulle kunna ha några klätterväxter där istället.
Är HELT ny i trädgården (har hittills bara läst fyra trädgårdstidningar + en del här) ohmy.gif ; kan man överhuvudtaget ha klätterväxter mot en ramp eller behöver de mer att slingra sig runt. Finns det sorter som inte blir så buskiga; jag vill ju inte att de tar över den sida där jag ska köra sonens rullstol?
Några tankar någon?
Ewa L
Det finns säkert flera sorters klängväxter du kan ha, problemet är kanske främst om det är en bit upp till själva räcket? Kan du hjälpa den med några trådar ex.vis? När den väl fått fäste där kan den klara sig själv.

Jag tänker i första hand faktiskt på humle. Den skulle definitivt klara det. Men; den är ganska vass. Inte skön om du samtidigt tänkt dig att hålla i räcket?? Annars skulle den utmärkt klara att du sliter bort det som blir "för mycket". Den skulle också vara ett utmärkt stöd för någon klättrare som blommar. Helst ett-åringar som vissnar ner på hösten (liksom Humlen).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon