Full version: Hasselsnok?
Blomstersmurfen
mad.gif Ormrädd som jag är så satte jag hjärtat i halsgropen när jag igår hade en stor orm mitt på grusgången när jag klev ur bilen. Den hade precis tagit en stor padda, och brydde sig inte ett dugg över att jag kom. I över två timmar kunde jag beskåda den, och naturligtvis är det just nu som batteriladdaren är puts väck borta, och kameran är urladdad. Sprang fram och tillbaka till datorn för att kolla om Amaira var inloggad, så kunde ju du studsa hit (vi bor ju inte så långt från varandra verkar det som) och dokumentera händelsen, men tyvärr var du ju inte det.

Den stackars paddan levde och stretade emot i ungefär en timme, tills ormen tog ett nytt grepp och det sprack upp ett hål på ryggen på paddan där ormen senast haft sitt grepp. Då gick till slut luften ur paddan (som blåst upp sig så mycket den kunde) och ormen kunde börja äta. sad.gif Urs jag ryser igen när jag skriver om det.

Problemet är att jag vet ju inte vad det var för orm helt säkert, men den var mest lik hasselsnok efter att ha tittat på bilder på google. Brun med mörka prickar på båda sidor om mittlinjen, som på stjärtpartiet var markerad med ett mörkt streck också (på längden) Runda pupiller, men diamantformat huvud ca 80 cm lång. Men hasselsnoken finns bara i södraste delarna enl google, eftersom de kräver mer värme hela året??? En bekant såg en grön orm här förra året (om ni kommer ihåg), då kanske det också var en hasselsnok?

Har de något gift över huvudtaget? Är lite orolig för min lilla yorkshireterrier, alltså inte att hon ska bli uppäten, men om hon blir biten, med eventuella följder på det?
Berith
Oj!! vilket möte. ohmy.gif Hasselsnok... jag har alltid tänkt mej dom som små, men "din" verkar ju vara ruskigt stor.

Inväntar med spänning experternas utredning. rolleyes.gif
jannelt
Hasselsnoken har inget gift, om man blir biten ska man dock nog ta en stelkrampsspruta i vanlig ordning. Vet inte hur det är med hundar i det fallet.
Detta visste jag ändå men google hjälper nog till om man vill. Dessutom finns ju sjukvårdsupplysningen.
Boxer
Om det är en hasselsnok så kan du vara lycklig, för de är väldigt sällsynta.

Titta på naturvårdsverkets bilder och SRH . Dom kanske är intresserade ifall det är en hasselsnok. Ring och fråga. smile.gif
storm
Intrssant jag har hört att hassel ormar är väldigt sällsynta,min storm blev huggormsbiten i överläppen när han var nio månader,jag såg ormen när storm lyfte på huvudet och ormen hängde kvar, men släppte taget ganska snabbt hans läpp svullnade givetvist upp till de tre dubbla och inga pengar till veterinärbesök,så det var ju bara att avvakta men svullnaden försvan och jag drog enlättnades suck,phu ingen fara.men jag har läst att det kan vara jätte farligt.
Lars-Olof Arvids
Visst var det en hasselsnok! Beskrivningen stämmer precis. Den är som sagt sällsynt, men har enligt min tillgängliga litteratur sina nordligaste lokaler i Uppland.

Olle
amaira
Ååhhh det låter ju spännande!
Och jag som var trettio mil "härifrån" - och datorlös dessutom huh.gif
Annars är det 3 mil och 3 broar från mig till dig Blomstersmurfen smile.gif En överkomlig sträcka för att se en hasselsnok äta padda.

Det måste jag förresten berätta om på nästa MNF:s möte (Mälaröarnas Naturskyddsföening). Även om de (fast inte jag) säkert har koll på hasselsnokarna på öarna.
Berith
Så det var en hasselsnok! Spännande. wub.gif

Vet inte varför jag tänker mej dom som små huh.gif får tänka om i fortsättningen.
Gossen Ruda
Hasselsnoken finns ungefär upp till södra Dalarna men saknas på Småländska höglandet. Sen kan den finnas i en trakt utan att bli sedd för den är mycket tillbakadragen. Den ligger exempelvis ofta och solar UNDER en sten, dvs njuter av stenens värme.
Blomstersmurfen
Tack för alla svar, då känner jag mig lite lugnare nu. rolleyes.gif

Man undrar ju hur många man har på tomten om man sett en grön och en brun? Eller är de väldigt rörliga kanske? De kanske inte alls bor hos mig?

Lite läskigt i allafall, man har ju ett hjärta som inte riktigt håller med om att jag är lyckligt lottad för att jag har orm på min tomt, utan det sitter bäst uppe i halstrakten vid bara tanken på ett möte... blink.gif
Ophelia
Grattis till hasselsnoken wub.gif

Skulle önska få se en sådan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon