Full version: Okänt träd
Blomstersmurfen
Jag har ett litet träd som fanns när jag flyttade hit, som jag inte hittar namnet på. Relativt svagväxande, har kanske vuxit 80 cm på 6 år. Nu är det kanske 170 cm, med ganska smalt växtsätt.

Stammen är smal med rödbrun bark med taggar (eller törnen) på, liksom på alla grenar. Den har aldrig blommat. Törnena liknar ganska mycket hagtornets, men bladen har inte den formen utan har "vanliga", ganska smala, spetsiga blad.

Tyvärr hittar jag inte batteriladdaren till kameran, men är det någon som kan gissa redan nu vad det är jag har?
Åsa, mälardalen zon 2
Det första jag tänker på när jag hör träd med hagtornslika törnen är korstörne men jag vet inte om jag skulle kalla bladen vanliga om det nu finns något som heter vanliga blad.
Blomstersmurfen
Nej, korstörne är det inte... Varje blad sitter helt enskilt, korstörnets ser ut att sitta parbladigt ungefär som på ett blåregn...

Det är nog dags att köpa sig en ny batteriladdare, eftersom jag inte kan hitta min...

Någon mer som vill gissa? det vore roligt att veta vad det är!
Ophelia
Robinia (gissar vilt)?
Blomstersmurfen
Nä, inte det heller sad.gif
Xelma
Med taggar tänker jag på parkaralia Aralia elata, men där stämmer inte stamfärg och blad?
Blomstersmurfen
Nej, inte alls. Jag har tittat runt i böcker och på nätet och jag kan inte hitta vad det är. Det kanske är ett skämt-träd? laugh.gif
Eva 33c
Ny vild gissning enbart baserat på ordet "taggar" och "vanlig blad":
Slån unsure.gif
Blomstersmurfen
Hmm, mycket likt! Dock har den aldrig varken blommat eller fått bär, och ser inte så buskig ut, utan har bara en stam, men det kanske är slån ändå?

Då ligger den nog risigt till, kan inte se att jag är i behov av slån.

Skulle passa mycket bättre med någonting som bryter av mer färgmässigt, eftersom det står en mycket stor paradisbuske bakom.

Tack för alla era gissningar! wub.gif
Sommartorparn
Liknar det slån skulle jag gissa på någonting åt krikon/vildplommon hållet. Har du sett någon frukt?
Tjosan
...
Blomstersmurfen
Nej, den har aldrig blommat och aldrig fått någon frukt.
Eva 33c
Om du tycker det är likt slån men inte riktigt skulle det ju kunna vara någon annan variant av släktet. Vet du om trädet är planterar eller om det har "kommit av sig själv"?
Det finns ju tex rosenslån, slån med dubbla blommor och kanske hybrider av annat slag också. Utan blommor blir det försås mest ett gissande i blindo! smile.gif
Blomstersmurfen
Ingen aning om den är planterad eller inte.

Så då skulle det kanske kunna vara något att ha ändå? Då kanske den får stå kvar ett tag till, så jag får se ev blommor först...

Fast jag undrar varför den inte blommat hittills? Jag har jordgubbar framför den och de både blommar och ger jordgubbar, så det borde inte vara för mörkt tycker jag. Undrar om jag ska gödsla på den nu (vi har så hemskt lång höst här) så kanske den behagar blomma i vår???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon