Full version: Oknt trd
Blomstersmurfen
Jag har ett litet trd som fanns nr jag flyttade hit, som jag inte hittar namnet p. Relativt svagvxande, har kanske vuxit 80 cm p 6 r. Nu r det kanske 170 cm, med ganska smalt vxtstt.

Stammen r smal med rdbrun bark med taggar (eller trnen) p, liksom p alla grenar. Den har aldrig blommat. Trnena liknar ganska mycket hagtornets, men bladen har inte den formen utan har "vanliga", ganska smala, spetsiga blad.

Tyvrr hittar jag inte batteriladdaren till kameran, men r det ngon som kan gissa redan nu vad det r jag har?
sa, mlardalen zon 2
Det frsta jag tnker p nr jag hr trd med hagtornslika trnen r korstrne men jag vet inte om jag skulle kalla bladen vanliga om det nu finns ngot som heter vanliga blad.
Blomstersmurfen
Nej, korstrne r det inte... Varje blad sitter helt enskilt, korstrnets ser ut att sitta parbladigt ungefr som p ett blregn...

Det r nog dags att kpa sig en ny batteriladdare, eftersom jag inte kan hitta min...

Ngon mer som vill gissa? det vore roligt att veta vad det r!
Ophelia
Robinia (gissar vilt)?
Blomstersmurfen
N, inte det heller sad.gif
Xelma
Med taggar tnker jag p parkaralia Aralia elata, men dr stmmer inte stamfrg och blad?
Blomstersmurfen
Nej, inte alls. Jag har tittat runt i bcker och p ntet och jag kan inte hitta vad det r. Det kanske r ett skmt-trd? laugh.gif
Eva 33c
Ny vild gissning enbart baserat p ordet "taggar" och "vanlig blad":
Sln unsure.gif
Blomstersmurfen
Hmm, mycket likt! Dock har den aldrig varken blommat eller ftt br, och ser inte s buskig ut, utan har bara en stam, men det kanske r sln nd?

D ligger den nog risigt till, kan inte se att jag r i behov av sln.

Skulle passa mycket bttre med ngonting som bryter av mer frgmssigt, eftersom det str en mycket stor paradisbuske bakom.

Tack fr alla era gissningar! wub.gif
Sommartorparn
Liknar det sln skulle jag gissa p ngonting t krikon/vildplommon hllet. Har du sett ngon frukt?
Tjosan
...
Blomstersmurfen
Nej, den har aldrig blommat och aldrig ftt ngon frukt.
Eva 33c
Om du tycker det r likt sln men inte riktigt skulle det ju kunna vara ngon annan variant av slktet. Vet du om trdet r planterar eller om det har "kommit av sig sjlv"?
Det finns ju tex rosensln, sln med dubbla blommor och kanske hybrider av annat slag ocks. Utan blommor blir det frss mest ett gissande i blindo! smile.gif
Blomstersmurfen
Ingen aning om den r planterad eller inte.

S d skulle det kanske kunna vara ngot att ha nd? D kanske den fr st kvar ett tag till, s jag fr se ev blommor frst...

Fast jag undrar varfr den inte blommat hittills? Jag har jordgubbar framfr den och de bde blommar och ger jordgubbar, s det borde inte vara fr mrkt tycker jag. Undrar om jag ska gdsla p den nu (vi har s hemskt lng hst hr) s kanske den behagar blomma i vr???
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon