Full version: Ohyrans år?
Bubblan2
Bladlöss på alla träd. Gröna små larver på alla buskar (som snart är helt renätna), någon typ av baggar på rabarberna (som också blir renätna), äckliga svarta kryp på gräslöken som lämnar stora slemklumpar efter sig, fästingar på hunden och skorv på dottern (nåja, det är väl inte ohyra, men ändå!).
Blä wacko.gif
mari_tres
Tja.. vad är det dom säger... "en olycka kommer sällan ensam"?!
Kanske är för att det varit så varmt nu ett tag...
Merlin
Jag med sad.gif mest svarta bladlös... i drivor på alla!!!!! växter (nästa iaf). Värst utsatta är schersminen, vinbären och bolltisteln. Jag sprutar av de med vattenslangen men nästa dag sitter där en klase äckliga kryp igen...
Rönninge
Samma här massor med löss men bara på Caprifolen och Snöbollsbuskarna, inget verkar få bort de. Testat hårda vattenstrålar, såpvatten och pyrex men ack nej. Caprifolens knoppar är svarta och snöbollsbusken sönder äten och ful.... sad.gif sad.gif
Kan det hjälpa att klippa ner buskarna?? är det någon som vet??
Spirea av olika sorter, syrenhortensia och de andra buksarna är orörda... vad kan det beropå??

//Lena
Gossen Ruda
Vid min sommarstuga är det tvärtom. På andra sidan sjön, bara en knapp km bort, är dom flesta ekarna kalätna och här och var finns också kalätna och inspunna häggar. Jag har bara några enstaka häggspinnarmalspinn och några grenar på vinbären är kalätna av krusbärsstekeln. Annars inget. Inte ens bladlöss på stormhattarna som ibland är helt nerlusade. biggrin.gif
Rönninge
CITAT (Gossen Ruda @ 10-07-2006, 22:24)
Vid min sommarstuga är det tvärtom. På andra sidan sjön, bara en knapp km bort, är dom flesta ekarna kalätna och här och var finns också kalätna och inspunna häggar. Jag har bara några enstaka häggspinnarmalspinn och några grenar på vinbären är kalätna av krusbärsstekeln. Annars inget. Inte ens bladlöss på stormhattarna som ibland är helt nerlusade.  :D

Orättvist mad.gif mad.gif mad.gif
Cilla
Jag har nog de flesta insekter, larver och lussorter som finns och som knaprar på det jag gillar, men jag skulle inte kalla det för ohyra. Snarare hyresgäster, ungefär som jag är med den lilla bit trädgårdsnatur som jag förvaltar.

I lagoma mängder, dvs om de inte äter upp alla äppelträdens blommor och blad, om de inte kaläter ekarna flera år i rad och om de lämnar växterna ifred åtminstone någon gång under bladsäsongen - då hör de faktiskt till trädgården. Det är inte bara vi människor som har rosor. När vi har dem har lössen dem också, till exempel. Rosor och löss hör ihop, liksom sallad och sniglar, sniglar och grodor, grodor och större fåglar, osv.

Finns det inte löss så finns inte alla de som äter löss heller. Samma sak gäller för alla andra angripare. I min trädgård får de vara där, jag ser bara till att de inte blir för många eller att de inte kaläter flera år i rad. Det räcker ofta, iallafall om man samtidigt ser till att ha flera sorter som man kan äta av frukt, grönsaker och annat. Elelr att man har fler av sina favoriter på flera ställen i trädgården.

Vissa år har jag inte äpplen, då har frostfjärilens larv segrat det året, men också fåglarna och många andra som lever på dem. Ett annat år har jag mängder av äpplen. Då har frostfjärilen fått lite mindre, men också de som äter dem...

Jag menar naturligtvis inte att man måste älska löss eller andra som angriper det man själv vill ha. Men att man kan se det som att det är ett samspel, och att man inte behöver känna att ens trädgårdsarbete är misslyckat för att ens odling också innebär att man inbjuder fler än de frön och plantor man sår, och att man kan lära sig lite av samspelet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon