Swillvill
Hejsan!
Jag har en gräsmatta i vilken det växer allt möjligt, mestadels tusenskönor.
Blommorna stör mig inte eftersom det ser fint och somrigt ut. Det jag däremot inte tycker om är de kala jordfläckarna som finns här och där runt vilka gräset ser torrt och dött ut. Vad ska jag göra?
Kan man så nytt gräs på just de fläckarna? Och är det försent att så nu? Och vilka gräsfrön ska man använda och var finns de att köpa?

Anledningen till själva jordfläckarna är att det för längesen har hamnat jord där när man grävt nya rabatter och så, och det som inte ville följa med upp när man skrapade bort så mycket man kunde, har stannat kvar och verkar hindra gräset från att växa. Det ser så illa ut! Jag vill ha en fin grön och frodig gräsmatta i sommar!

Hjälp mig!
Tack på förhand
//Swillvill
Swillvill
Är det verkligen ingen här som kan hjälpa mig med detta?
Tacksam för svar
//Swillvill ohmy.gif
KURT
Kratta bort ev dött gräs och luckra upp jorden. Så nytt gräs (det finns mindre förpackningar med gräsfrön), se till att det hålls fuktigt medan det gror (det är lättare att så gräs i augusti när det är dagg). Är det små fläckar så brukar man inte ens behöva så, gräset vadrar in från kanterna.
emmsing75
Jag har haft liknande problem o då har jag krattat ut lite ny jord ovanpå fläckarna och sått i mer gräs och det verkar som det sakteliga håller på och ta sig. Vet att det finns gräsförpackningar som heter "reparera" och som är tänkt att användas vid denna typ av problem men jag har bara använt "vanligt" gräsfrö och det verkar funka. Problemet är väl bara att komma ihåg och vattna.
Swillvill
Kurt och Emmsing - Tack så mycket för era svar! =D
Jag vet nu hur jag ska göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon