Jag har frön från perenn stockros. Kan jag så dom nu eller är någon annan årstid lämpligare?
/Stina
Ingen som vet?
Hej Stina!
Jag sådde mina tidigt i våras inomhus och de är ca 2-3 dm höga nu. Jag planterar ut dem i höst där jag ska ha dom och så blir det blommor nästa år. Kanske kan man sätta under vintern som med andra perenna växter men det har jag ej provat.
Hälsningar Ztina
Tack Ztina. Det kanske är bättre att jag väntar tills i vår - dom kanske inte hinner bli tillräckligt stora för att överleva vintern om jag sår nu....
Eva 33c
09-07-2006, 19:04
Förra året sådde jag stockrosor i juli eftersom jag läst någonstans att det skulle gå bra. Men här hos mig hann de inte får någon storlek alls före vintern och nu är de inte större än de jag sådde i år i maj. Har man plats inne kan man gott så dem inne tidigare, som Ztina gjorde. Alltså: Du vinner just inget i tid på att så nu, även om det går. Jag skulle vänta till nästa vår.
kerstin z5-6
09-07-2006, 19:26
kanske lite sent på säsongen -för de som sås i år -blommar ju förhoppningsvis nästa sommar
kanske du ska chansa med några pilotfrö

o spara merparten till i vår ??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.