Madeleine1
Mitt växtregister gick upp i rök förra året pga datorhaveri. Jag hade tagit back-up, men tyvärr innan säsongen började. Jag har lyckats identifiera de flesta växterna, men de här har jag fortfarande inte namnet på. Nån som kan hjälpa mig?

Den har långsmala blad. Man kan se några enstaka på bilden.

Och så den här lilla miniatyrsötnosen som jag har för mig heter något i stil med Kaukasisk XXX, eller Japansk XXX eller Kineskisk XXX eller något liknande. tongue.gif Lite suddig, men det kanske går ändå?

kerstin z5-6
1.är storklocka-campanula Campanula persicifolia alba -sorten är dubbel, Flore pleno alltså
2 är en lågväxande astilbe -Astilbe crispa 'Liliput', eller en japansk astilbesort
Madeleine1
Tack för snabbt svar!
Ettan köper jag direkt. Det känner jag igen.

När det gäller tvåan låter varken 'crispa' eller 'Liliput' bekant, men däremot skulle det ju kunna vara Japansk astilbe jag far efter. De gröna bladen är verkligen mikroskopiska. Den vita fläcken som är mitt i blomman är ett kronblad från Jasmin eller Schersmin, så det säger lite om hur pyttig den är.
Eva 33c
Skulle tvåan kunna vara en Koreansk plymspirea, Aruncus aethusifolius?
Den är ganska lik min. smile.gif
Madeleine1
Det skulle det säkerligen kunna vara! Jag ska gå ut och inspektera min lite närmare. Har du någon bild på din? Det vore kul att se närbild på bladen om du har möjlighet! wub.gif
Eva 33c
CITAT
Har du någon bild på din?

Jag kan ta ett kort i morgon, nu är det lite mörkt smile.gif
Madeleine1
*asgarv*

Idag kom svärfar över och tog en kopp kaffe. När han skulle gå sa han: "Är det den här som är Koreansk plymspirea?". Märkligt sammanträffande, tänkte jag, innan jag kom underfund med att han hittat lappen till växten som jag frågat om... laugh.gif laugh.gif
Så nu vet jag att det är en Aruncus aethusifolius, Koreansk plymspirea!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon